Utställning + boxerattack

Mysgrisen

Trådstartare
Idag har jag ställt min wheatenvalp igen. Han blev BIR-valp och sedan BIS-valp 2! Gissa om jag är nöjd! :bump: Han var jätteduktig med kroknade lite på slutet, allt tog en väldans tid.

När jag skulle gå till bilen och hämta mat åt honom så kom en boxer farande och attackerade Totte! :mad: Den hade slitit av kopplet (utställningskoppel) och kastade sig över min vettskrämda valp... :cry: Allt gick jättefort, men jag hann tänka att -ska jag sparka till boxern? Sedan kom hans matte och bad om ursäkt. Men jag sa bara att nu går jag, för annars är risken stor att jag skulle börja hojta om f-n och annamma! :mad:

Efter attacken fick Totte leka lite med sin mamma och en annan kompis, så han verkade ta det rätt bra ändå. Efter det skulle vi in i ringen, mot 17 andra valpar. Vi kom tvåa som sagt var, domaren sa att om inte Totte hade kroknat, så skulle hon haft mycket svårt att välja vinnare.

Han fick fö väldigt fin kritik. Nu ligger han och tuggar på ett smaskigt märgben. :love:

Min lilla Gostottis :love:
 
usch, att dom inte kan hålla ordning på sinna hundar, det är ju sådant som gör att "de där" hundraserna får dåligt ryckte. det är synd.Tur att det gick bra ialalfall
får man fråga vart ni ställde ut?
Ja grattis ialalfall! :bump:
 
Man kan ju faktiskt inte rå för att kopplet går av - och boxer är för övrigt inte alls en aggresiv ras, det är elakt att prata i termen "sådana raser" eftersom det aldrig är fel på hunden endast ägaren! En hund är aldrig elak av naturen det är vi mänskor som gör dom till vad dom är!
 
hade den verkligen velat döda valpen så hade den gjort det. kanske var den oerfaren och blev skrämd av hundens huvudhår och svanshållning? det lär vi aldrig få veta, bara att avsikten inte var att döda. dessutom är just rasen boxer en mycket vänlig och godmodig hund :smirk:

(lånade din knapp)
 
Klart att man inte kan rå för att kopplet går av, men jag tycker ändå inte att det är ett sunt beteende av en vuxen hund att kasta sig över en valp, som är på flera meters avstånd. Även när min hund låg på rygg och visade sig underlägsen så slutade den inte.

Jag blev faktiskt skiträdd, jag vill inte att min hund ska bli aggressiv pga oprovocerade attacker.

Sedan har jag inte andats ett enda ord om "sådana raser"!!!!! :mad: Jag har aldrig påstått att boxrar är aggressiva, men rädd blev jag i alla fall!!
 
Har aldrig påstått att boxerns avsikt var att döda. Men jag tycker ändå att det är konstigt av en vuxen hund att kasta sig över en valp, som är på flera meters avstånd, helt oprovocerat. Min hund tittade inte ens åt boxern utan blev lika överraskad som jag blev.

Jag tror säkert att boxrar är trevliga hundar, men den här var inte det.
 
min ena hund kan göra så. det är för att hon är rädd, inte för att hon är elak. anfall är bästa försvar liksom. särskilt osäker blir hon av hundar med mycket hår i ansiktet, och en svans som visar dominans (böjd över ryggen). de flesta hundar klarar sånt bra, både en och flera gånger. det är vi människor som gör det till ett stort problem. det bästa du kan göra nu är att se till så att valpen får träffa en massa hundar av varierande utseende som är snälla.
 
Jo, vi gick direkt till hans kompisar så att han fick leka lite, och då verkade det inte som att det var någon fara. Synd bara att vi inte känner någon boxer som han kunde få leka med.
Men jag blev verkligen skitskraj när boxern kom farande. Det är min första hund, och jag kan lova att det var svårt att inte börja ömka, utan gå direkt därifrån. Man vill ju liksom att han ska få en bra uppväxt, och inte vara rädd för andra och känna sig tvungen att försvara sig. Det förstår du nog eftersom din ena hund är så.

Tack för ditt svar!!
 
det är elakt att prata i termen "sådana raser"
Det finns vissa hundar som har dåligt rykte pågrund av att vissa hundägare inte hålelr ordning på sin hunde eller på bristande kunskap.Jag gissar ialalfall att du menar mej eftersom det var jag som yttrade meningen sådana raser.Sa inte ett ord om att det var hundarnas fel tyckte bara det var synd för det är sånt som gör att ex boxer,schäfer, rottweilar(stavning?), mfl får så dåligt ryckte. Det är synd tycker jag vet att det finns väldigt fina individer bland dom också och jag vet exempelvis en goldenretriver som helt utanförvarning(som det sas) bet en tvååring rakt över huvudet så nog finns "sådana hundar" men oftast dras de över en kam o kallas sådana raser, som ajg skrev.Förstår du mig bättre nu? :)
Tycker väldigt mycket om boxer annars! :love: :love:
 
jo, jag vet. mina hundar är också mina första egna, men som sagt vuxna nu och har hunnit råka ut för en del. schäferns problem beror mest på människorna som hade hand om henne de första två åren.
 
Grattis till den fina kritiken! :)

Jag använder själv helst utställningskoppel av läder och ser till att det är i god kvalité och att det är helt.
Långhåriga hundar sätter jag på utställningskopplet en stund innan jag ska in, för att kunna borsta och fixa pälsen utan att behöva rufsa till för koppelbyte.
På korthåriga sätter jag på utställningskopplet och låter det vanliga sitta på till precis innan ingång.
Sen får man vara uppmärksam på nylonkoppel, när det har fastnat i något, blivit bitet i eller är gammalt och slitet är det lätt att det fransar sig = större risk att det går av.
Det är vad jag gör för att minimera riskerna för att mina hundar ska komma lösa på utställningsplatsen.

Jag tror dock inte att det är någon fara för framtiden med din valp, mina har blivit påhoppade av okända hundar av olika raser (och blandraser) och lever än. ;)
Men självklart är det otäckt när det händer.
 
Det finns vissa hundar som har dåligt rykte pågrund av att vissa hundägare inte hålelr ordning på sin hunde eller på bristande kunskap.

Här där jag bor finns det en massa olika raser och blandraser som är lösa och smäller på främmande hundar, skulle jag tänka så skulle jag få hysa agg mot softis, rottweiler, golden, BC, boxer, JR, diverse olika korsningar, hundar som ägarna säger är APBT mm mm. :p
Men det är väl egentligen ägarna jag ska tycka illa om?
 
Tack!

Skönt att höra att din valp klarat sig bra! Jag ska låtsas som ingenting när vi möter hundar...så att han inte blir rädd för att jag verkar nervös. Jag blev jätterädd och överraskad när det hände, men jag låstade inte om det inför Totte.

Jag sätter på kopplet strax innan vi går in i ringen.
 
jojo, självklart menar ju inget illa emot hunden, men det är ju att vissa raser har fått väldigt dåligt rykte dels pga sånna grejer, menar ju inget illa om hunden eller rasen :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp