UtstÄllnings djungel...

E

Elwira

Jag behöver verkligen hjälp, letat både här och på andra sidor men får inte riktigt min tröga hjärnma att fatta allt...
Har nyligen tagit över en omplacerings hund som jag jätte gärna vill ställa men har ingen aning hur jag ska göra!! Hästar har jag koll på men inte här :crazy:

Hittade en jätte bra privat sida som hade listat alla inoff utställningar i vårat avlånga land och hittade flera intressanta som jag tänkte åka på om jag får ordning på hjärn cellerna men nu till mina 1 miljon frågor!

* Behöver jag vara medlem i skk? Eller räcker det med rasklubben?

* Är det "dumt" att åka på många inoff eller är det bra övning för mig & hunden?

* Inoff resultat sparas inte. men kan jag använda resultaten som "meriter"?

Annan info som jag missat som är viktigt att räkna med??

Kanske ska presentera min ögonsten...

Lord Danny's Royal Fluch
"Cindy"
f:2/Augusti 2008

Mor: Fläcken´s Elvira-Madigan
Far: SUCH City Kid´s Yougn Gambler​

P4120593.JPG



Tack Så JÄTTE mkt för alla svar... //Mysan
 
Sv: UtstÄllnings djungel...

* Behöver jag vara medlem i skk? Eller räcker det med rasklubben?
Om du ska ställa på SKKs utställningar så måste du vara medlem, ställer du bara inom rasklubben räcker det med deras medlemsskap.

* Är det "dumt" att åka på många inoff eller är det bra övning för mig & hunden?
Kan vara en bra övning, själv tycker jag det är lite utkastade pengar, bättre att gå på utställningsträning.

* Inoff resultat sparas inte. men kan jag använda resultaten som "meriter"?
Tror inte att det räknas som direkt värdefulla meriter tyvärr, iaf inte för mig. Inoff är en träning, domaren behöver inte ha ngn som helst kunskap om rasen som ställs mer än väldigt basic och då tycker jag inte att resultatet är nåt att värdesätta, oavsett om det går bra eller dåligt. Eller, det är ju alltid kul att vinna, men off. är mer "säkra".
 
Sv: UtstÄllnings djungel...

Du behöver inte vara medlem i SKK om du ställer på SKK:s inofficiella utställningar!
 
Sv: UtstÄllnings djungel...

Som movi sade behöver du inte vara medlem i skk för att ställa på inofficiell utställning. Inte i rasklubbarna heller, om det inte står specifikt. Jag har ställt på alla möjliga inofficiella när min var valp och jag är inte direkt medlem i pudelklubben och boxerklubben och allt vad det nu har varit.

Så fort det gäller officiell utställning krävs dock medlemskap.

Huruvida det är dumt eller ej kan man ju bara avgöra själv. Vissa tycker det är slöseri med pengar, vissa tycker det är trevliga stämning eftersom resultaten inte räknas så folk är lite mindre stressade och jag tyckte det var bra träning inför att ställa officiellt när han blev tillräckligt gammal.

Jag skulle vilja säga att det inte går att använda som meriter. Det är ju lite som att säga att "en tant på stan tyckte min hund fick förstapris". ;) Näe, inte riktigt kanske. Men domarna är inte utbildade på raserna dom dömer, och det är ju enbart för träning. Finns ju en anledning till att resultaten inte registreras. Sen är det klart att man kan vara glad ändå, om det gått bra. :p
 
Sv: UtstÄllnings djungel...

Det bra med inoggiciella utställnigar är om man har en hund som inte är van och man själv aldrig ställt så kan det vara nyttigt att åka man lär sig en del på dom:)Sen är det alltid kul ut träffa andra folk som har samma intresse som en.

Men jag anser inte att det är nå speciella meriter att ha priser från sånna utställnigar.
 
Sv: UtstÄllnings djungel...

Fin vovve!:love:
Klart du ska ställa ut!
Är jättekul att träffa andra dalmatiner ägare (och andra hundägare förstås)

Ska se om jag kan reda upp det!
Börjar med de officiella, som antigen anornas av SKK (alla raser) eller av rasklubben (i ditt fall Dalmatiner klubben)
Du måste vara medlem för att få ställa ut på dessa.
Kraven på domarna är höga (bara godkända får döma)
Det kostar också mer att ställa ut på officiellt, mot inofficiellt.
Resultatet förs in på hunddata och är alltså möjligt för alla att gå in och se.
Och det är dessa resultat som ”räknas” och som man skriver i tex annonser.

De inofficiella kan vara väldigt blandade i kvalité, allt från att några hundägare samlas och ”leker” utställning till ganska stora med många deltagare/raser.
Gemensamt för alla inofficiella är att de är just inofficiella, det vill säga resultatet sparas inte och går inte att se på hunddata.
Kraven på domarna är inte lika höga, men de större inofficiella brukar ha ”riktiga domare” det vill säga godkända.
Fast det förekommer att man bara har tagit någon kunnig hund människa att döma.

Självklart så räknas inte segrar på inofficiella som direkt någon merit, och det ses inte helt seriös att till exempelvis i annonser skriva in de inofficiella resultaten. (även om en del gör det mest tror jag av okunskap)

Och på de inofficiella behöver du inte vara medlem i arrangerade klubb, de är dessutom biligare att deltaga i.
Det råder många delade meningar om ”nyttan” att åka runt på inofficiella utställningar, som allt annat är det olika åsikter…:D

Men jag tycker att det är kul, stämningen är oftast väldigt bra, folk är mer avslappnade, man har trevligt helt enkelt och oftast har de tiggt ihop ett stort prisbord också!:banana:

Och ett roligt sätt att komma in i utställnings världen, bara man inte tar det på för stort alvar!
 
Senast ändrad:
Sv: UtstÄllnings djungel...

Vi rev av 7 officiella förra året & nästan lika många inoff. Det är mer avslappnat, kostar mindre och bra träning för de "riktiga" showerna. Hade inte gått in med en ovan hund på en officiell, tycker de ska tränas först och då är inoff kanonbra. Det är ju ändå en konstig miljö med massa hundar å man ska gå i ring osv..

Dessutom som flera skrivit är det mer avslappnat för de riktiga utställningsfreaksen är ju inte där.. och man kan få roliga kontakter tex med de som har samma ras! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp