utställning och vaccination???

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Filippan83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 545
F

Filippan83

Den 5 augusti ska min hund på utställning, då blir han på dagen 1 år. Moa dags för ettårs vaccinationen... Vad gäller här, måste han vara vaccinerad innan utställningen eller är det ett år EFTER andra vaccinationssprutan som han fick vid tolv veckor? Dvs, kan jag lugnt åka på utställningen utan att vaccinera innan den 5:e? Man vill ju inte bli ivägkörd ifrån utställningen.
Hoppas att någon förstod nåt, knappt så jag själv gjorde det.

Sv: utställning och vaccination???

Fyller han ett år samma dag 5 aug ?
Vet ej vad han räknas som då men på skks bestämmelser står det:

Hund under ett års ålder ska vara vaccinerad vid lägst 10 veckor.

Hund över ett års ålder ska vara vaccinerad vid ca ett års ålder och därefter får den senast utförda vaccinationen inte vara utförd för mer än 4 år sedan.

Så jag skulle nog också försöka vaccinera innan.

Jag hade vaccinerat någon vecka innan.

(Min fyller den 1:a och jag hade tänkt åka in och få honom vaccinerad i nästa vecka.)

Lånar tråden: Vilka vaccinationer ska hunden ha? I informationen från uppfödaren står det valpsjuka, HCC och Parvo (Nobivac DHP), men på djursjukhusets prislista står inga vaccinationer med HCC med, varpå jag blir nojjig.

Då ska jag be att få minst en DHPPi m.a.o. och ev. en Lepto. Det här blir dyrt... :crazy: ;)

Med vilka intervaller uppdaterar du sedan vilka vaccinationer? Är det kennelhosta och lepto varje år och parvo, valpsjuka och HCC vartannat år?

Det här är oerhört förvirrande. Jag har googlat och på ett ställe står det vissa vartannat år, några andra var tredje år, någon ger DHPPi varje år...

Med katten var det lätt. En spruta om året. ;)

Kennelhosta varje år, parvo vartannat år och valpsjuka vart tredje år.

Vanlig trippel alltså ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 663
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka