Utställningstält och regnkläder?

Zoya

Trådstartare
Efter att ha spenderat hela dagen igår i hällregn på en utställningsplats med bara ett paraply som skydd så har jag ruttnat rejält och bestämt mig för att införskaffa ett utställningstält och ordentliga regnkläder att ha för hundliga äventyr ;)

Nu vill jag ha tips på vilket tält som är bäst, smidigast, lättast och billigast :angel: . Jag vet att det sistnämnda antagligen inte går ihop med de första sakerna men man kan ju alltid hoppas ;)

Tar även gärna emot tips på vettiga regnkläder som funkar bra om man vill kunna röra sig lite med dem på (man ska alltså helst int ebli genomsvettig eller genomblöt efter en kort stund i dem osv).

Tacksam för alla tips :)

Sv: Utställningstält och regnkläder?

Åk till en valfri sportaffär och köp ett rejält, välsittande regnställ med andasfunktion! Jag är imponerad av att du har hund och inte redan har det :eek: Jag älskar mitt Everestställ och det är lätt min mest använda utstyrsel. Bra skor med gore-tex är också en rekommendation, inget gör en så grinig som att bli blöt om fötterna :D

Gällande utställningstält är frågan, ska det vara billigt eller lätt att sätta upp? Den här typen av tält *Länk borttagen av moderatorn* är väldigt lätta att sätta upp men kostar därefter. De som är mer som "vanliga tält" med två långa tältpinnar som går att dra isär till en miljard småpinnar med snöre emellan väger oftast mindre och är billigare, men tar längre tid att sätta upp. *Länk borttagen av moderatorn*

Senast ändrad av en moderator:

Åk till en valfri sportaffär och köp ett rejält, välsittande regnställ med andasfunktion! Jag är imponerad av att du har hund och inte redan har det :eek: Jag älskar mitt Everestställ och det är lätt min mest använda utstyrsel. Bra skor med gore-tex är också en rekommendation, inget gör en så grinig som att bli blöt om fötterna :D

Jag har ju ett regnställ men det är av modell "regnar det tillräckligt mycket så släpper jag igenom vatten" fick jag erfara igår, ok, den är inte av nyaste modell heller för den delen men jag har inte ansett sånt nödvändigt i och med att mina hundar är av modell "vägra göra annat än snabbkissa på tomten när det regnar" ;)

Gällande utställningstält är frågan, ska det vara billigt eller lätt att sätta upp? Den här typen av tält *Länk borttagen av moderatorn* är väldigt lätta att sätta upp men kostar därefter. De som är mer som "vanliga tält" med två långa tältpinnar som går att dra isär till en miljard småpinnar med snöre emellan väger oftast mindre och är billigare, men tar längre tid att sätta upp. *Länk borttagen av moderatorn*

Jag har kollat på båda dessa, den första var ju ganska dyr men verkar smidig, dock hade vissa erfarit att den var ganska klen i hållbarheten.

Canis-tältet verkar också ok men inte så värst billigt det heller.

Ska nog koilla upp vad ett sponsortält kostar från t ex agria eller dyl ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det billigaste jag hittat Big Foot Dog Easy (tält nr 2) är för 1300 kr hos doggy. Dock är de inte så fina.

Jag har haft båda dessa tälten. Eller rättare sagt har jag nu ett av dom. Det nedersta var billigt och lätt, men jag tycker det var värdelöst. Tar evighet att få upp om man är själv och blåser det minsta lilla så är det skitsvårt. Hade det endast en gång, beställde nytt direkt när jag kom hem från utställningen.

Jag har nu det översta tältet och det är jättebra. Man drar bara ut pinnarna så de sätter sig fast i rätt läge, sen är det nästan som att fälla upp ett paraply :bow:

Helt klart lägger jag lite mer pengar och får ett smidigt tält än håller på med det där andra som kom upp här....

*KL* Jag var också utomhus på utställning under hela söndagen. Regnstället jag har (HH) höll tätt men usch vad jobbigt med en dyngsur hund och att behöva stå hela dagen. :(
Tänker också satsa på ett tält att ha med mig på sådana här evenemang. Det var faktiskt flera som hade partytält med sig och då hade de lämnat väggarna hemma. Är det någon som har erfarenhet att ha sådant med sig på utställning? Är väggar att rekommendera?

Vi kör med Turbo Tent och är helnöjda (våra klubbkompisar likaså).

Åker på agilitytävlingar nästan varenda helg över somrarna och det fälls alltså upp och ner x antal gånger under säsongen. Inte minsta lilla tecken på att det inte skulle hålla. Och det är stabilt i alla väder.
Det enorma plusset är ju att det är extremt lätt att ensam fälla upp och ner, samt få ner det i bärväskan igen (som även den är helt super!).

Det var väl inte det billigaste alternativet när vi köpte vårat för några år sedan, men det har helt klart varit värt varenda krona. Det har ju dessutom sjunkit en hel del tusenlappar sedan dess, så nu är det ju ett superläge att köpa :)

Jag tycker det är ett klockrent val!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka