Bukefalos 28 år!

Utstött häst

Riley

Trådstartare
Jag flyttade mitt sto till ett nytt stall för ungefär två månader sedan där det redan fanns två hästar som gått ihop de senaste åren, ett sto och en valack. Problemet nu är att valacken och mitt sto stött ut det gamla stoet. Hon står alltid ensam i hagen, blir bortjagad av min häst om hon kommer i närheten etc.

Min fråga är om man kan göra något åt det och få in henne i flocken igen? Tycker det är synd att hon ska behöva gå för sig själv, särskilt när hon och valacken var så bra vänner tidigare.
 
Sv: Utstött häst

Brukar tyvärr ofta bli så när man har tre hästar, därför brukar man säga att man alltid ska ha jämt antal hästar i hagen. Tror inte att det går göra något annat än att dela på dom, det finns ingen annan häst som det gamla stoet kan gå med?
 
Sv: Utstött häst

Jag tror att valacken vill se om han får ha det nya stoet för sig själv.

Efter en tid tror jag att de blir vänner alla tre, (hoppas):bump:
 
Sv: Utstött häst

Vi har åtta hästar i vårat stall och alla går tillsammans i en jättestor hage, men det är en som alltid går ensam i alla fall. Hon är lägst i rang, men det är ingen av de andra hästarna som är direkt elak mot henne. Verkar nästan som om hon väljer att gå själv :confused: . Vi har diskuterat i vårat stall om det finns nåt sätt man kan få in henne mer, men har inte kommit fram till nånting... Vad skulle man möjligtvis kunna göra? Det finns faktiskt inget sätt verkar det som, dessvärre. Inget svar direkt, mer ett konstaterande att det finns typ inget att göra, inte som jag el nån i mitt stall hört talas om iaf.:(
 
Sv: Utstött häst

Jag har samma problem sedan vi köpte en tredje häst. Den nya hästen (halvblodssto 12år) jagar bort min valacks "gamla" kompis (shettissto 7år).
Det har gått ett halvår nu...:cry:
 
Sv: Utstött häst

Ibland går det ju att ändra en redan färdig "flock" men jag har erfarenhet av att detta inte är så lätt. Min häst går i en grupp om 5 hästar (3 vallacker och 2 ston) och har så gjort i snart 2 år (samma hästar alltså) De går även på sommarbete tillsammans. Så när det i somras kom en ny ponny till stallet så uppstod naturligtvis frågan i vilken hage denna ponny skulle gå i. Det bestämdes att han skulle få gå med 5-flocken (min hästs grupp) eftersom de hade den bästa hagen just då (storleksmässigt och gömställemässigt) Ponnyn släpptes in i hagen och alla hästägarna stod ett tag och kikade så att allt gick bra. Det gjorde det, så vi lämnade hästarna till sitt. Stallägaren var ut ett par gånger med jämna mellanrum under kvällen och allt var lungt. Men så under natten bestämde sig ledarna i 5-flocken att nyingen inte alls skulle få vara med. Problemet kan ha uppstått pga att mitt sto (som är mycket uppvaktad av de tre vallackerna i hagen, hon är tacksam att vakta på och naturligtvis mycket söt att se på ;) ) fattade tycke för nyingen och bestämde sig för att hänga lite med honom. På morgonen när ägaren till den nya ponnyn kom ut till stallet för att sköta om sin häst så fann hon honom söndersparkad/biten och totalt nerpissad i ett hörn i hagen (han hade förmodligen kissat på sig av rädsla) 2 av vallackarna och det andra stoet gick långt därifrån, på andra sidan av hagen och mitt sto stod tillsammans med nyingen. Den tredje vallacken vaktade på mitt sto en bit därifrån. Förmodligen så hade det vart så att den ursprungliga flocken försökt fått tillbaka min häst till sin grupp, bort från den nya. Men hon är inte så lättövretalad, har egentligen ingen rang och går gärna för sig själv om hon får, så hon hade nog inte lyssnat på sina gamla kompisar. Den nya ponnyn rycktes snabbt in från hagen, stod i vila i 3 månader pga sina skador och har precis börjats skrittas lite smått igen. Jag tror att man ska vara riktigt försiktig när man som människa ändrar en hästgrupp, ordningen är mer komplext utarbetad än vi anar.
Ursäkta för ett kilometer långt inlägg, got a bit carried away.. :smirk:
 
Sv: Utstött häst

Tror inte ens att jag svarade på TS fråga.. Sorry. Hur länge har det gått? Jag tror att om hästarna har bestämt sig för att det är på ett vis så är det nog dessvärre så när det gäller hagen. Finns det inte en annan hage och ensam kompis till den utstötta? Inget kommer nog förändras i den där hagen förrän ordningen ändras genom att en ny häst släpps in/tas ut.
 
Sv: Utstött häst

Det där var verkligen ingen rolig historia :crazy: Hemskt att det skulle gå så illa.

Det finns varken fler hästar eller hagar tyvärr och ingen möjlighet att skaffa fler, så isåfall känns det inte som det är så mycket att göra åt. Trist att det ska behöva bli så bara.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Joro253
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
855
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp