Över hur lång tid avvänjer ni?

hamilton1

Trådstartare
Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på".

Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra hästar, en gammal farbror och övriga jämnåriga. Mamma kommer inte avvänja själv då hon har gott om mjölk och är i gott hull, inte dräktig.

Vi började med att stoet lämnade hagen kortare stunder (blev ompysslad utanför hagen, därefter kortare promenader) för tre månader sedan. Därefter gick stoet i annan hage 200 meter från flocken i 3-4 timmar. Vi har nu kommit så pass långt att sto och föl är separerade i olika hagar 500 meter från varandra 8-10 timmar per dag, och har så varit i en vecka, dessförinnan 3-5 timmar per dag i två veckor. Fölet gnäggar en del men äter, dricker, ligger och vilar samt umgås med sina kompisar däremellan. Mamman lite orolig, äter som hon ska men vankar lite. Har fullt juver och tror inte att det kommer sina så länge hon går med fölet, då fölet fortfarande diar mycket när de går tillsammans. Fölet äter hösilage med bra värden (fri tillgång) och kraftfoder utan konstigheter.

Planen är att stoet ska betäckas på nytt under våren och innan dess vill jag ha separerat, ifall hon skulle bli kvar på seminstationen någon natt eller så. Vill också börja betäckningssäsongen någorlunda tidigt då hon är äldre.

Hur länge till skulle ni låta dom vara separerade dagtid?
Nästa naturliga steg är att stoet lämnar flocken helt och börjar sova inne på natten. Hur snart skulle ni göra det?

Tack på förhand från en nojig förstagångsuppfödare!
 
Oj det var försiktigt. Med min sista delade jag på dem stund på kvällen i boxarna bredvid varandra ett par veckor och sedan fick de sova isär 2-3 nätter varpå jag lastade ungen och körde iväg den på lösdrift. Märra tittade på när jag lastade och gick sedan och åt. Ungen gnäggade medans vi körde ut från gården och var sedan lugn. Han var 7 månader då.
 
Har delat tvärt. Mjölkat ur stoet lite för att släppa på trycket om juvret blivit för stort.
 
Tror vi vande av i olika boxar en stund dagtid -sen över natt- sen åkte stoet hem. Allt under två månader. Väldigt okomplicerat.
 
Delade också tvärt. Eller hade varit iväg med mamman på träning så de var vana att lämna varandra.
Tog bort allt krafftfoder och motionerade stoet. rörde inte juvret. Tog tre dagar så var allt som vanligt igen.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 127
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 923
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 583
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp