Bukefalos 28 år!

Uttråkad tik

Kamomilla

Trådstartare
Börjar märka på Mirre att hon är uttråkad.
Hon tar hand om valparna, tvättar och ger de mat, men ligger sedan helst utanför lådan, antingen under sängen eller ute med de andra hundarna.

Brukar köra lite lydnadsträning (rallylydnad) vid kvällspinken. Då blir det lite slipande av de moment hon redan kan ganska bra men som det slarvas lite med (sneda sättande, sackar efter i fotgåendet bla)
Hur mycket nyare (ej befästa) moment kan jag plocka in? Har hundar, som en del människor, *amningshjärna*
Det är inte så jättemycket motor i henne men lättlärd och ganska förig.

Vill vänta lite till innan vi återupptar agilityträningen då det är betydligt mer tvära svängar då och hon har tappat en hel del muskelmassa.

Valparna är 3,5 vecka.
 
Sv: Uttråkad tik

Du märker väl bäst själv på hunden om hon vill/kan ta in nytt. Funkar det så funkar det, funkar det inte kan du ju vänta.
 
Sv: Uttråkad tik

Mina tikar har agerat helt olika efter sina valpningar. :)

Den ena tycker att 24-timmars "återhämtning" räcker för att vara i "fit for fight" efter en valpning. Hon gick med på långpromenader när valparna var tre dygn och körde spår och lydnad när valparna var 8-10 dygn (minns ej exakt).

Den andra tiken hon blev MAMMA - med stora bokstäver - från första valpens födelse! :D Hon skulle nätt och jämnt ut och kissa, ville inte promenera alls - jag fick bokstavligt talat bogsera henne runt en liten runda för att avslag, mage och tarmar skulle få "röra lite på sej".
När valparna var så gamla som en månad följde dock även denna dam med på längre promenader och ville aktivera sej lite och inte bara ligga i en valphög och mysa.

Så läs din tik och följ hennes nivå! Vill hon träna så träna, vill hon bara vara mamma och pyssla/leka/fostra valparna så låt henne göra det!
De vet bäst själv vad som är lämpligt! :)

/Swat
 

Liknande trådar

J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 052
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp