Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

J

julia_v

hej!

Såhär ligger det till:

Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har liksom inte blivit av..

Så var vi uppe hos våra uppfödare i februari, vi var där och tränade
och hade pratat på att ta hem en av deras hundar ett tag, dels för att prova på att ha två hundar, dels för att de tyckte att det är nyttigt för deras att få lite miljöombyte..

När vi satt där i köket så frågade vår uppfödare om vi skulle vilja
ta med en valp hem istället, de hade sparat en tik ur deras
senaste kull, en tik som de trodde mycket på och som de inte villle sälja..de sade att vi kunde ta med henne hem och testa hur det
fungerade, dels med den äldre hanen, dels hur vi fattade tycke för valpen..( hon var då tre månader).och om det fungerade så kund evi ta henne på foder.

Vi släppte i hop henne och vår hane, och det verkade fungera
bra, vi bestämde oss för att ta med henne hem..

Detta kom lite hastigt för oss, men vi pratade i bilen på väg hem
och kom fram till att det är en bra tid för att skaffa en till hund,
eftersom jag är arbetslös och har all tid i världen för en valp..

Valpen visade sig vara mycket trevlig och det fungerade mycket bra
med vår hane, nästa vecka åkte vi upp till uppfödarna och
träande lite med båda hundarna och vi bestämde oss för att behålla henne.

Jag frågade då om vi skulle skriva något slags kontrakt, men det tyckte de inte att det behövdes..

Vi har nu haft henne i tre månder och allt fungerar super, hon är superrolig att jobba med och gör stora framsteg hela tiden,
hon är precis en sådan hund som jag vill ha! Mycket motor, lättlärd,
har ett mkt stort förmålsintresse och hon är kvick både i kropp och knopp!

Vi har tränat tillsammans med våra uppfödare varje vecka, så de har kunnat följa hennes utveckling hela tiden..

Så var vi upp för någon vecka sedan för att träna, vi brukar vanligtvis
träna med vår "ortsgrupp" varje söndag, men denna vecka skulle
jag tävla med hästen så vi åkte upp till dem på lördagen istället..


Vi kom dit lite sent, för att min sambo är så j-a morgontrött,
vi hade sagt mellan 10-11, men kom dit först 11.30..

När vi kom fram så var de besvikna och arga för att vi var så sena,
det kan man ju förstå, så det tar jag..

Men sedan så börjar de fråga om jag verkligen hade tid för henne,
jag har ju min häst och tävlar och tränar en del med henne..

Jag blev lite stött, för jag lägger ner mycket tid på henne, visst
vissa helger tävlar jag med hästen, men jag har tom valt bort
saker med hästen för att kunna träna hund..

De menade på att de tror så mycket på denna hund, och om jag inte
har tid så ville de ha henne tillbaka..
Jag försökte att förklara att jag HAR tid, jag VILL träna med
henne, och jag lägger ner mycket tid på henne..

Jag tyckte iofs att det borde de ha märkt eftersom hon har gått från klarhet till klarhet på träningarna och jag har fått mycket beröm för min fina kontakt med henne av de andra träningsdeltagarna i vår grupp..( vi hade även varit på träningsläger för andra tränare helgen innnan och de berömde också vår fina kontakt, jag missade dock söndagen pga träning med hästen, men valpen gick på pencillin pga en tarminfektion så det hade ändå räckt med en dag för henne)

När vi sedan tränat klart och de såg vad mycket hon faktist gått
framåt bara på en vecka så verkade det lite lugnare..
Hon gör de moment som vi tränat på nästintill perfekt, och hon
och jag har fin kontakt.
De berömde henne för att hon är så duktig, det kändes bättre när vi åkte hem..

Tisdagen därefter var vi och tränade med ortsgruppen, vi tränade en och en och hade några moment som vi hade bestämt innan som skulle tränas på medans resten av gruppen tittade på och fick komentera,,,Även nu gör hon de mycket bra och ett kommando
som jag endast hade testat en gång satt nästintill perfekt
i IPO ska de vid inkallningen komma och sätta sig framför, sitta 3 sek för att sedan kommendera "fot", då ska de flytta rumpan till position "fot", detta gör hon efter att jag har testat det endast någon gång innan..( hon är enormt lättlärd)

alla i gruppen var imponerade av henne och vi fick mycket beröm :)

Medans uppfödaren sägernågot i stil med: ja hon är ju väldigt duktig,
trots att du gör fel..men det klart det är ju trots allt du som lärt henne..Lite så har jag känt under hela tiden som jag har haft hunden,
att jag känner mig misslyckad, får höra att jag gör fel, trots att
VI , hunden och jag gör det tillsammans, för även om hon är lättlärd så är det ju JAG som har lärt hunden..hur man än vänder och vrider på det..?sedan tilägger han att jag nog inte ska nöta momenten, inte träna för mycket?? tre dagar innan så fick jag höra att jag inte hade tid??? Hur ska jag göra så att det blir bra???

Nästa händelse inträffar när vi är på hennes första utställning,
vi hade tränat lite innnan, ringträning med uppfödarna ( på de flesta schäferutställningar så ställer man inte själv utan har en handler, i vårt fall uppfödaren), men vi hade väl inte tränat så jättemycket själva, dels så är vi inte så kunniga, dels så prioriterar jag brukset och lydnaden.

Det gick hyfsat, eller hon kom tvåa, fick fin kritik, men vann inte mkt pga
att hon inte visar upp sig i ringen, hon vill så mycket fram att hon "gräver ner sig" och liksom springer på bogarna...

Uppfödaren sade då att jag funderade på att ta hem henne ett tag
för att träna henne mera ringträning, det kan man ju förstå..

Inget mer om det, utan vi åker som vanligt upp följande tisdag,
till ortsgruppen för att träna, jag ville lägga ett spår, för att få hjälp med det när uppfödaren och de andra kunniga var på plats.

När vi går för att lägga spåret, säger han: Jo, jag tar med henne
hem idag, vill träna henne lite..jag blev lite paff, för jag tyckte
att de kundeha ringt oss och förvarnat oss, vi hade ju heller ingen mat med till henne..jag sade det, och hon är känslig i magen, hon äter hos oss klass, och ett snabt foderbyte är ju inte bra för någon hund..??

Efter att vi lagt spåret, så ska han åka på ett möte, tar hunden
stoppar i henne i bilen och åker..han sade bara snabbt till min sambo
som var på en annan plan med hanen att han tar med henne hem..

Kvar blev vi, förvånade och lite besvikna, och en av de som vi kallar tränare var kvar för att titta på sambon när han tränade apportering
med hanen..han verkade lika förvånad han, men bara tog han med sig henne? Utan att ha sagt det innnan? men hur länge ska han ha henne då??
Vi hade ju inga svar att ge, han frågade då om vi hade kontrakt
skrivet på henne? Det har vi ju inte, så vi har ju likosm inget att säga till om..han tyckte att det måste vi skriva, även fall vi
har kännt dem länge och har haft bra kontakt!

På vägen hem så pratade vi och jag målade upp en mardröms-bild,
att vi inte skulle få henne tilbaka, de var inte nöjda med min insats
osv osv..

Jag har under hela tiden vi haft henne kännt att hon inte är min alls,
jag har därför haft svårt att på riktigt våga " tycka om henne", klart jag tycker mycket om henne, men det har kännst som om jag inte
vågar ta några som helst intiativ själv, utan att fråga uppfödaren först..och nu blev den känslan ännu starkare :(

sambon blev orolig efter min uppmålade bild på vägen hem så
han ringer när vi kommer hem och säger som det var : att det kändes
konstigt att han bara tog hunden, utan att förvarna, utan att säga hur länge han skulle ha henne och utan några exakta själ till varför..?

Han säger då att han förstår att det kändes konstigt, att det gick nog lite snabbt, att det inte var meningen att göra så..

Han sade även att han kanske skulle åka och köpa den maten som hon brúkar äta.

Han förklarar även att han vill träna henne i utställningssyfte, att
vi ( jag) har gjort ett kanonbra jobb med lydnaden och i brukset,
så det kan man nu ta det lite lugnt med nu och istället lägga ner tid på att få henne att kunna göra bra ifrån sig i utställningsringen..


Det kändes efter samtalet lite bättre, men ändå känns det
lite knepigt eller vad jag ska säga, jag vet inte men jag tycker att han hade kunnat förklara detta innna han tog hunden, han hade kunnat ringa oss och sagt att på söndag tar jag med henne hem
om det är ok??

Jag tycker på ngt vis att man lägger ju ner så mycket tid, energi
och pengar ( hon har haft problem med magen och det har kostat åtskiliga tusenlappar), så då vill man liksom veta vad som gäller..

Jag vet inte nu om jag har fått dessa känslor av ovisshet
utan några som helst grunder, men jag tror att det skulle kännas bättre om man hade ett papper på vad som gäller/ inte gäller osv..???

För jag vill ju inte gå och undra över om jag ska ha hunden eller inte..


Förstår ni hur jag känner, el tror ni att jag bara är nojig ??

Hur skulle ni göra???
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Det finns bara en sak. KONTRAKT! Du ska ha ett fodervärdskontrakt på henne innan ni tar hem henne igen. Det ska vara skrivet och klart när ni lämnar uppfödaren med henne nästa gång. Vill de inte ge något kontrakt så lämna hunden. en uppslitande separeringen kommer ju att komma någon gång om de inte vill skriva kontrakt. Då kan de göra vad som helst och kanske har som avsikt också eftersom att de inte vill?
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Jag skulle göra klart för uppfödaren att ska jag träna hunden så ska det också finnas kontrakt. Det ska inte vara något hattande hit och dit. Antingen så bor hunden hos mig eller så bor hon hos uppfödaren. De får allt ta och bestämma sig.

Jag skulle inte vilja lägga ned tid och energi på att träna en hund som uppfödaren kan komma och ta tillbaka när som helst. Nä, ett riktigt fodervärdskontrakt ska ni ha och gör klart för uppfödaren att det är du som tränar hunden och därför tar besluten rörande träningen. Det måste kännas bra konstigt att inte ha bestämmanderätt över den hund man arbetar med.
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Håller med helt. Utan papper har du ingenting att komma med ifall det skulle strula till sig. Skriv kontrakt!
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Jag tycker det låter som att ni blivit utnyttjade ganska rejält, ni har lagt ned tid, pengar och mat för en hund som de äger och som de säkert hela tiden haft intentioner att ta tillbaka när hunden blivit ställd några gånger/fått några meriter.

Jag kan inte annat än beklaga, synd att det inte vart av något kontrakt ... och jag skulle aldrig ta igen hunden öht, men skulle jag det så skulle jag kräva av ett kontrakt.
Vissa gör ju så att efter si och så många kullar så tillfaller tiken fodervärden.
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Tack för era svar!!!

Det känns skönt att höra att jag inte enbart är nojig.. ;)

Det känns även på ngt sätt som om de insett vilken BRA hund hon är,
och att de kanske ångrar att de gav upp henne till mig..
att de kanske i själva verket vill träna/tävla henne själva..?

Detta kan VERKLIGEN bara vara ren inbiilning, men känslan har infunnit sig ett par gånger..

Jag ska ringa och prata med dem, fråga när vi kan hämta henne
och då när vi träffas försöka att ta upp detta med ett kontarkt,
jag vill för allt i världen inte bli "ovän" med dem, vi tränar ju tillsammans med dem och med vår nybildade ortsgrupp även med hanen,,,så det vill vi inte.
Men samtidigt orkar jag inte ha det såhär..

Jag har varit med om sådana här saker med hästar som jag tränat
och sedan bara blivit fråntagen så jag vet hur det känns.. :(

Jag kommer att hålla er uppdaterade!! ;)
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Om de är något att ha så blir ni inte osams för det här. Blir de sura så skit i dem. Ni ska inte behöva tassa på tå för att hålla dem nöjda. Det finns andra att träna med.
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Alltid, alltid skriva kontrakt! Hur mycket man än tror att saker och ting kommer funka bra så är det super att sätta sig ner och skriva kontrakt. Antingen använder ett redan befintligt t ex SKKs fodervärdskontrakt eller så formulerar man ett eget. När man skriver kontrakt tvingas man tänka på alla eventualiteter, något man lätt överser när man låter bli att skriva kontrakt. Visst kan man glömma saker i kontrakt också, men man blir iaf tvungen att sätta sig ner och tänka efter PLUS att det som står på kontraktet är vad som gäller, bara att vifta med det om någon av parterna inte sköter sig.
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Näääe, du är verkligen inte nojjig...jag skulle blivit helt galen..det verkar ju som att dom bara lämnat hunden till dig för att föda den till en viss ålder och göra grovjobbet för att bara ta den tillbaka sådär....nää usch för sånt folk :mad:

Försök att få kontrakt på hunden annars får du väl fakturera ditt arbete/utlägg du gjort under denna tiden....
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Jag vill verkligen inte tro att de skulle kunna göra ngt dyligt
mot oss dock..för de har under alla år som vi haft hanen
varit hjälpsamma och bra att ha med att göra..

Men, visst är detta lite märkligt, det som nu har skett, och jag ska
verkligen STÅ på mig om att skriva ett kontrakt!!
För jag vill verkligen ha henne, tycker ju mycket om henne
plus att hon är en sådan hund som jag vill ha....

Men om inget kontrakt blir skrivet och det krånglar, då vill
jag inte utsätta mig själv för framtida "jobbigheter"..
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Tycker detta verkar förkomma ganska ofta. En uppfödare sparar en valp, som verkar lovande. Lämpar ut den på foder för att den ska få växa på sig samtidigt som den får utbildning. När uppföderan visar sig haft rätt, valpen utvecklas fint och verkar bli en riktigt bra hund, tar de den tillbaka. Tränaren står där med lång näsa...

Så som alla ovan skrivit, det är kontrakt som gäller om en sådan här sak ska fungera. Oavsett om man litar på uppfödarna så skriv kontrakt.

Själv har jag gjort precis som Dig flera gånger. Har bra kontakt med mina uppfödare, och jag tar ibland hem hundar för träning. Och det utan kontrakt, men då har jag inställningen att det bara är tillfälligt och bara för att hunden ska tränas och meriteras. Jag gör det för att jag tycker det är kul att träna och tävla, men jag vet att det kan räcka med ett samtal så är hunden väck. Nu har jag ju aldrig blivit lurad av mina uppfödare utan vi kör med öppna kort. Jag "utnyttjar" dem för att samla på mig mer erfarenheter i träning/tävling och de "utnyttjar" mina tid och tränining jag lägger på hundarna. Alla är nöjda!

Däremot skulle jag aldrig ta en valp för träning, då jag skulle fästa mig alldele för mkt. Vuxen hund är lite lättare att släppa.

G.A som svammlade iväg. Jag hoppas det löser sig för er.
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Kan bara instämma med de andra. KONTRAKT!!!

Nu vet jag inte varför de inte vill sälja henne. Är det för att de vill kunna ta framtida valpkullar? I så fall så står det i SKK's grundregler:

4:6 att vid överlåtelse av tik med bibehållen avelsrätt alltid upprätta fodervärdsavtal i överensstämmelse med av SKK fastställt innehåll, där avtalsvillkoren regleras. Längsta giltighetstid är till dess tiken lämnat högst två valpkullar om minst en (1) levande valp per kull. Giltighetstiden begränsas dock till dess tiken uppnått 5 års ålder, parningsdatum gäller. Fodervärdsavtal får ej tecknas för tik som fyllt 5 år. Äganderätten samt övriga rättigheter övergår utan ersättning till den som i avtalet står som mottagare av tiken, så snart villkoren enligt denna punkt uppfyllts.

På fodervärdskontraktet finns det också punkter att fylla i där det framgår om överlåtaren ska ha rätt till att förfoga över hunden vid prov/tävlingar. Jag förstår att du inte vill "stöta dig" med uppfödarna, men deras handlande är inte acceptabelt. Så stå på dig!
 
Sv: Bör vi skriva kontrakt?? ( långt)

Som övriga har sagt; ett avtal är ett måste. SKK's fodervärdsavtal är vad ni ska skriva, det är utformat av jurister och tar till vara båda parters intresse. Ni behöver inte alls bli osams med uppfödarna även om de inte vill skriva avtal, tala bara om att ni vill ha ett avtal om ni skall fortsätta att vara fodervärdar så att ni slipper framtida missförstånd.

Om de inte vill skriva avtal skulle jag ta upp de kostnader ni har haft för träning, mat, veterinär etc. Ni kan ju ta upp enbart faktiska kostnader, och inte för det jobb ni har lagt ner, om ni vill hålla er på god fot med dem. Det är skäligt att de står för era kostnader i samband med att ni har haft hunden om de inte har för avsikt att upprätta ett giltigt avtal.

Mvh,
Duvan
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: Nova123
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 093
Senast: Dentaku
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp