Uttryck tex halvhalt :S

K

katitzi_sassa

Hej!

Asså jag har märkt att jag är litwe seg men jag fattar inte vissa uttryck tex halvhalt :S jag fattar knappt vad det är sakt av eller nått :S:S:S:S:S
Och tex rida på tygel eller nått sånt :S

Kan det här vara en tråd där man berättar för mig om olika uttryck :P
skriv gärna svar

///Djur/ridgalningen Katitzi_sassa:banana:
 
Sv: Uttryck tex halvhalt :S

:confused::confused::confused::confused:Och tex att få hästen i form:confused::confused::confused:
 
Sv: Uttryck tex halvhalt :S

Finns superbra bäcker som går igenom det grundläggande i ridningen.. Eller sök på internet. :)

Mycket kortfattat

Halvhalt; En halv halt (halt=stanna/stå stilla) helt enkelt. Hästen ska inte stå stilla men skall stanna upp en aning i rörelsen. Ryttaren förbereder hästen på att en ny rörelse ska påbörjas.

Få hästen i form; När hästen inte går i form så ligger tyngden på hästens framdel, inte bra. Man vill att hästen ska sätta bakbenen längre under magen (ta längre steg med bakbenen på ett ungefär) och därmed höja ryggen och använda ryggmusklerna för att bära upp ryttaren. Tyngden försvinner ifrån framdelen och blir jämt fördelad över hela hästens kropp.
 
Sv: Uttryck tex halvhalt :S

Lol

stannar upp för att den ska få en ny rörelse ?????
amen i allafall :P
tack för fina svar :P
//Djur/ridälskaren katitzi_sassa
 
Sv: Uttryck tex halvhalt :S

Den stannar inte upp så att det syns..
För att få rörelserna att 'flyta samman' så krävs det att du förbereder hästen på nästa rörelse och detta gör det genom en halvhalt. Hästar är inte tankeläsare..
 
Sv: Uttryck tex halvhalt :S

Halvhalt gör man för att göra hästen uppmärksam på att nu kommer det att hända något nytt:
tex övergång från trav till skritt,
att man ska gör halt,
eller vända snett igenom, mm.

Förstår du inte vad jag menar, så säg bara till, så ska jag se om jag kan förklara bättre. :)

Och så tycker jag att det både är modigt och smart av dig att fråga, det är inte alla som vågar, utan bara fortsätter att låtsas att de förstått. :bump:

Kram, Maya
 
Sv: Uttryck tex halvhalt :S

Fattar bara lite ;P


hihi

//katitzi_sassa
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 520
Senast: TinyWiny
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 373
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 314
Senast: em-pirre
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp