Utvecklingssamtal med chefen

Snowball

Trådstartare
Jaha då är det dags för medarbetarsamtal med nya chefen och en hel drös med frågor som ska avhandlas. Och en fråga gör mig lite ställd. Vad har du för förväntningar på mig som chef?

Jag jobbar på en ganska liten arbetsplats, en livsmedelsbutik ca 35 timanställda och det är rätt så bra stämning, ofta stressigt men det är hyfsat kul att komma till jobbet. Så vad kan man ha för förväntningar på sin chef egentligen?
 
Jaha då är det dags för medarbetarsamtal med nya chefen och en hel drös med frågor som ska avhandlas. Och en fråga gör mig lite ställd. Vad har du för förväntningar på mig som chef?

Jag jobbar på en ganska liten arbetsplats, en livsmedelsbutik ca 35 timanställda och det är rätt så bra stämning, ofta stressigt men det är hyfsat kul att komma till jobbet. Så vad kan man ha för förväntningar på sin chef egentligen?

Det är väl en jättebra fråga att reda ut? Vad förväntar du dig av chefen? Vad ska hen göra och inte göra för att verksamheten ska fungera bra?

Jag har en variant på den frågan vid mina medarbetarsamtal men ska nog ändra till just din formulering som en komplettering.
 
Hur vill du att chefen ska agera och vara för att stödja dig på jobbet? Vilket ledarskap behöver du?
Jag tycker det är en jättebra fråga. För olika medarbetare kan vilja ha olika saker. På mitt senaste samtal pratade vi mkt om feedback dvs hur vi ska ge feedback till varandra. Det var också en bra diskussion.
 
Säger som @sjoberga - det är väl en väldigt bra fråga!

Jag skulle svarat att jag förväntar mig raka besked, tydlighet och struktur. Samt att jag känner att chefen litar på de anställda och stöttar ifall det behövs
 
Jag sa till henne på vårt första samtal att jag ville hon skulle ta hand om sig ordentligt så hon orkade med oss. Påminde henne i förrgår faktiskt - två år senare - för nu snurrar det rejält på jobbet.
Förväntningarna jag har på min chef är höga.
Hen ska se till att jag har de bästa förutsättningarna att göra det jag är anställd för.
Hen ska jobba för att vi (chefen, jag och resten av kollegorna) tillsammans ska ha bra resurser och att vi och arbetsplatsen kan utvecklas.
Jag vill att hen litar på mig och hojtar till om jag är på avvägar.
En gång om året kan hen gott säga att jag skött mig bra men i övrigt behöver hen inte berömma mig.
 
Precis! Sen med tanke på tjänsten är väl att chefen lägger scheman som fungerar kanske? Om konflikter uppstår att chefen inte blundar utan löser det. Det är väl sånt en chef är till för?

Mja scheman lägger teamchefen och det händer att pass inte har blivit tillsatta, hände senast förra veckan. Konflikter är också teamchefens bekymmer och det var stökigt för två år sedan (men då hade vi en annan butikschef) i mitt team men det har lugnat ned sig nu.
Det är ju just det att jag inte har så mycket med chefen att göra, då jag har en teamchef.
 
Mja scheman lägger teamchefen och det händer att pass inte har blivit tillsatta, hände senast förra veckan. Konflikter är också teamchefens bekymmer och det var stökigt för två år sedan (men då hade vi en annan butikschef) i mitt team men det har lugnat ned sig nu.
Det är ju just det att jag inte har så mycket med chefen att göra, då jag har en teamchef.

Då kanske du egentligen skulle ha samtalet med teamchefen...
Till min chef har jag nog bara sagt art jag vill vara ifred och att han inte ska vara inne och peta eller försöka detaljstyra, jag hör av mig om jag behöver stöd eller hjälp. Jag jobbar bäst då jag har frihet under ansvar.
 
Då kanske du egentligen skulle ha samtalet med teamchefen...
Till min chef har jag nog bara sagt art jag vill vara ifred och att han inte ska vara inne och peta eller försöka detaljstyra, jag hör av mig om jag behöver stöd eller hjälp. Jag jobbar bäst då jag har frihet under ansvar.

Kanske det också. Men det är ändå butikschefens ansvar att se till att teamchefsrollen fungerar väl, att det finns rätt förväntningar på dessa och att de uppfyller förväntningarna. Därför kan man mycket väl diskutera det med den högre chefen; däremot bör man hålla sig ifrån att snacka skit om sin chef som man inte först framfört till denne. Det är inte snyggt. Utan man får hålla sig till mer allmänna ordalag, som "så fungerar det inte riktigt idag", "varför bör inte teamchefen se till detta? osv", utan att man pekar ut någon att någon har gjort fel/gör ett dåligt jobb, eftersom man faktiskt inte normalt kan veta om det är arbetsbeskrivningen/rollen som är felet eller uppfyllandet av den.
 
Förväntningarna jag har på min chef är att hon ska veta vad jag gör, vad jag presterar och producerar. Jag förväntar mig inte att hon ska ge mig feedback på varje grej eller ens varje vecka, men det är viktigt att jag ändå vet att hon vet.

Jag förväntar mig att vi har en god relation och kan prata om saker som är jobbiga, att vi kan vara ärliga mot varandra och att det finns utrymme för flexibilitet och möjlighet att testa nya idéer. Jag förväntar mig också att både hon och jag vet vad vi förväntar oss av varandra.

Jag har en väldigt bra chef, hon låter mig visa vad jag går för även när jag går utanför boxen och vi har båda förtroende för varandras roller och förmågor. Det är väldigt skönt.
 
Då kanske du egentligen skulle ha samtalet med teamchefen...
Jo det hade vi förra året och så jobbar ju teamchefen rätt nära oss och numera så har teamchefen och jag en hyfsat bra relation vilket vi inte hade för två år sedan men det är ju inget att älta nu. Sen är väl inte teamchefen en exemplarisk teamchef men alla kan göra misstag. Jag har dessutom hört att teamchefen har känt sig pressad av nya chefen, även ytterligare en teamchef har mått ganska dålig då det har varit en intensiv och jobbig period sedan december.
Eftersom chefen är ny så ska alla ha medarbetarsamtal med chefen.
 
Då kanske du egentligen skulle ha samtalet med teamchefen...
Till min chef har jag nog bara sagt art jag vill vara ifred och att han inte ska vara inne och peta eller försöka detaljstyra, jag hör av mig om jag behöver stöd eller hjälp. Jag jobbar bäst då jag har frihet under ansvar.
En medarbetare som du är rena drömmen för en chef att ha under sig......förutsatt att chefen och personen är överens om att prestationen är att förvänta sig.
Jag har tyvärr haft att göra med människor som tyckte som du + att de två presterade bäst. Det blev ett jävla liv när jag var tvungen att informera att så inte var fallet och styra upp deras förträffliga arbete. Att låta en grupp sväva iväg och skaffa sig egna preferenser om vad som är bra prestationer kan få, om företaget har otur, förödande resultat.
gulan
 
En medarbetare som du är rena drömmen för en chef att ha under sig......förutsatt att chefen och personen är överens om att prestationen är att förvänta sig.
Jag har tyvärr haft att göra med människor som tyckte som du + att de två presterade bäst. Det blev ett jävla liv när jag var tvungen att informera att så inte var fallet och styra upp deras förträffliga arbete. Att låta en grupp sväva iväg och skaffa sig egna preferenser om vad som är bra prestationer kan få, om företaget har otur, förödande resultat.
gulan

Jo det gäller ju att man är överens om prestationskraven och att de uppfylls på ett korrekt sätt! Jag har haft ett gäng chefer och " petarna" som haft ett behov av att detaljstyra är min värsta mardröm. Som tur är har de allra flesta kört " frihet under ansvars-principen" vilket passar mig betydligt bättre. Sedan kan de medarbetare som känner en trygghet i ständiga rapporteringar och övervakning känna att ledarskapet blir för slappt. Jag använder min chef främst som informationsinhämtare så att jag hela tiden blir uppdaterad angående nyheter och regeländringar
 
Så vad kan man ha för förväntningar på sin chef egentligen?
Nu vet jag inte om detta hjälper dig men jag vill ha en chef som leder arbetet i viss mån, alltså som jobbar strategiskt framåt. Efter ett par omorganiseringar känns det som om vi plötsligt bara har chefer som administrerar, ingen av oss övriga begriper hur vi ska göra för att driva utvecklingen framåt eftersom vi har tappat en del inflytande. Sedan vill jag att chefen ska vara observant på hur gruppen fungerar och sätta ramarna för vad som är okej beteende. Jag gillar inte när cheferna ser mellan fingrarna med folk som konstant kommer för sent och är allmänt slarviga. Det ska löna sig att göra ett bra jobb.
 
Jo det hade vi förra året och så jobbar ju teamchefen rätt nära oss och numera så har teamchefen och jag en hyfsat bra relation vilket vi inte hade för två år sedan men det är ju inget att älta nu. Sen är väl inte teamchefen en exemplarisk teamchef men alla kan göra misstag. Jag har dessutom hört att teamchefen har känt sig pressad av nya chefen, även ytterligare en teamchef har mått ganska dålig då det har varit en intensiv och jobbig period sedan december.
Eftersom chefen är ny så ska alla ha medarbetarsamtal med chefen.

Jag tycker att frågan som chefen ställer är väldigt bra - särskilt i ljuset av det du beskriver. Ni har tidigare haft en del konflikter på arbetsplatsen, det verkar som om teamcheferna har fått dra ett tungt lass och tidigare chef har varit rätt anonym för personalen "på golvet". Det kan vara så att chefen har en bild av ingen riktigt vet vilken roll chefen har därför väcker frågan i syfte att strukturera upp tillvaron på företaget lite mer.
 
@Philosophia Frågan är en standardfråga i ett standardkompendium för medarbetarsamtal :crazy: min arbetsplats tillhör en stor kedja. Konflikterna är över alla verkar ha hittat "sin" plats eller i alla fall accepterat sin plats för tillfället och jag vill nog inte ha fler förändringar just nu. Kan man säga något sådant?

@mino nye chefen är konstant sen han är sällan på plats då det enligt schemat står att han ska vara på plats så jag vet inte riktigt om jag vill säga någonting om tidspassning :angel: De i mitt team drar inte benen efter sig men tidspressen gör att man kanske inte alltid hinner städa exemplariskt efter sig. Och det är inte en och samma som aldrig hinner utan vissa dagar hinner man helt enkelt inte

Däremot de övriga teamen har en par slöfockar som inte får speciellt mycket gjort nån dag vilket kanske inte drabbar mig varje dag men de händer att jag får springa över till en annan avdelning och de dagar man själv behöver hjälp så kan jag känna att om de som drar benen efter sig varenda dag satte lite fart skulle vi inte hamna efter
 
@Philosophia Frågan är en standardfråga i ett standardkompendium för medarbetarsamtal :crazy: min arbetsplats tillhör en stor kedja. Konflikterna är över alla verkar ha hittat "sin" plats eller i alla fall accepterat sin plats för tillfället och jag vill nog inte ha fler förändringar just nu. Kan man säga något sådant?

@mino nye chefen är konstant sen han är sällan på plats då det enligt schemat står att han ska vara på plats så jag vet inte riktigt om jag vill säga någonting om tidspassning :angel: De i mitt team drar inte benen efter sig men tidspressen gör att man kanske inte alltid hinner städa exemplariskt efter sig. Och det är inte en och samma som aldrig hinner utan vissa dagar hinner man helt enkelt inte

Däremot de övriga teamen har en par slöfockar som inte får speciellt mycket gjort nån dag vilket kanske inte drabbar mig varje dag men de händer att jag får springa över till en annan avdelning och de dagar man själv behöver hjälp så kan jag känna att om de som drar benen efter sig varenda dag satte lite fart skulle vi inte hamna efter

Oavsett om det är en standardfråga eller inte, så är det ju en bra fråga att ställa sig. Om du inte vet vad chefen är till för, hur en bra chef ska vara och vad du förväntar dig av en sådan, så är det ju värt att tänka på. Alltså, att inte bara fundera över konkreta saker utan fundera på det mer allmänt.
 
@Philosophia Jo det är en bra fråga absolut. Men ju mer jag funderar på det desto mer inser jag att det är ganska länge sedan och många chefer sedan jag faktiskt kände att jag hade en riktigt bra chef :crazy: därför känner jag mig ganska vilsen vad gäller just förväntningar på chefen
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 207
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 549
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp