Va e de för ras på Divan ?

V

Vaccan

Mitt lilla marsvin jag så hjältemodigt räddade från djuraffären (alldeles ensam och övergiven och skiträdd) :(
Ja iallafall ,nu är hon rätt så stor och har blivit jättefin :) jag har ingen kamera men jag tänkte ju försöka lista ut va de e för nåen ras/er i henne .
Hon är rätt kort ,dom andra marsvinen är både längre och högre så jag antar att hon inte är färdigvuxen ,när jag köpte henne räknade jag på att hon var minst åtta veckor (även fast jag misstänker grovt att hon var yngre) så jag har bestämt att hennes födelsedag är den 7 Juni 2003 .
Hon var helt gul när hon var mindre men nu är kroppen ljusgul-cremevit och ansiktet helt gult .
Hon är långhårig ,jag fuskar lite och klipper henne i rumpan för det fastnar skit/spån där då och blir tovor ,förut var hon alldeles tufsig men nu har hon fått en fin mittbena och vad jag tror är en eller två virvlar i rumpan .
Eller så är det bara det att jag VILL se två virvlar eftersom jag lyckades få veta att den enda marsvinsrasen som har lugg är en Peruan ,Diva har en jättelång lugg :D och dom har två virvlar i rumpan .
Hon har ett jättegulligt ansikte med den där luggen för håret i ansiktet växer bakåt och luggen och "halshåret" växer framåt så hon ser ut som hon har polisonger :love:

Finns det nån annan ras som ser ut typ så här eller är det så att hon är en blandis som har Peruan i sej och det blev mest synligt ?
Inte för att de gör mej nått ,Diva är inget avelsvin iallafall för jag har inte tid med flera (tråkigt nog) .
Men de vore ju kul att veta :)
 
Buff peruan skulle jag tippa på.
Har hon lugg och två virvlar på häcken så är det en peruan om den inte också är lockig förstås :D
Ansiktet visar den rätta färgen då långhår oftast har dålig (dassig) underfärg och ser mycket ljusare ut än normalt.
Den päls som växer ut är då ljusare än den som dom hade som små.
Pälsintensitet är inte prioritet nummer ett hos långhår i Sverige däremot typ.
Säker är jag dock inte helt innan jag har sett marsvinet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp