pollex

Trådstartare
Inte årets viktigaste tråd kanske, men det ger mig lite huvudbry varje gång jag vabbar... ni som har flera barn, hur bestämmer ni vilket som ni anger (till FK och arbetsgivare) att ni vabbar för när det är mer än ett av dem som är sjukt? :p
 
Börjar helt enkelt med den som sjuk först.
Nån börjar ju alltid.
När den blivit frisk och om nästa blivit och eller fortfarande är sjuk så byter jag 😁
 
Om jag var rädd att vabb-dagarna skulle ta slut något år, så skulle se till att fördela vabdagarna jämt mellan barnen. Jag har haft en kollega vars barn har varit snoriga nästan hela våren dvs. massor av vab. Då skulle jag se till att dagarna var jämt fördelat.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hade inte koll på att det fanns begränsat antal dagar? Hur gör dom som har svårt sjuka barn? Får dom bli ”vårdare” då typ?
 
Hade inte koll på att det fanns begränsat antal dagar? Hur gör dom som har svårt sjuka barn? Får dom bli ”vårdare” då typ?

Om ett barn under 18 år är allvarligt sjukt ( fara för barnets liv eller om det får behandling mot sjukdom där det är fara för liv utan behandling) så har båda föräldrarna rätt att vabba för samma barn obegränsat antal dagar. Så med sådan diagnos är det helt andra regler.

För ”vanligt” sjuka barn är det max 120 dagar per barn och år.
 
Om ett barn under 18 år är allvarligt sjukt ( fara för barnets liv eller om det får behandling mot sjukdom där det är fara för liv utan behandling) så har båda föräldrarna rätt att vabba för samma barn obegränsat antal dagar. Så med sådan diagnos är det helt andra regler.

För ”vanligt” sjuka barn är det max 120 dagar per barn och år.
Jag gick in på fk och läste om hur det va för ett ”vanligt” barn, det stod dock inget om svårt sjuka vad jag kunde se.
(Man får vara tacksam att man inte behövt ta reda på sån info)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 038
Senast: soom
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 136
Senast: Destiny_D
·
Vab
Småbarn Jag jobbar som tjänsteman inom privat sektor och har ett stort mått av flexibilitet i mitt jobb, jag kan åka hem på lunchen om förskolan...
2
Svar
30
· Visningar
4 544
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp