Vaccin både A2 + tetanus?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ekedal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 076

ekedal

Trådstartare
Hej, ca 40 dagar kvar nu för mitt sto. Vet ska vaccinera henne nu mot stelkramp. jag vet inte om jag ska ta en kombi spruta med A2 /tetanus eller bara tetanus? Finns det risker med att ta även A2 nu? Hon fick förra A2 i höstas och den vetrinären tyckte vi skulle köra A2 nu på slutet av dräktigheten men jag vill höra fler åsikter. Jag har märren hemma med bara 2 andra hästar som inte åker någonstans just nu. I juni kanske de börjar vilja åka med sina 2 på träningar/tävlingar.

Sv: Vaccin både A2 + tetanus?

Det senaste är att det räcker att vaccinera stoet varannat år, istället för i slutet av alla dräktigheter.
Så du kanske inte ska vaccinera alls?

Alltså, det här var något nytt! :)
Har ett sto som ska föla om 2 mån, ska jag inte vaccinera henne? Hon är vaccinerad i augusti förra året. Tacksam för svar :)

Det kan ju inte jag bestämma.
Men enligt en ordentligt påläst och kunnig veterinär så räcker det gott att vaccinera fölston varannat år.
Nu pratar vi stelkramp, och att fölet ska få skydd första tiden.

haha nä klart inte du kan bestämma det:)
Men jagblev lite nervös, tänk om jag vaccinerar och man kommit fram till att det är bättre att låta bli:p
men nu kan jag ju andas ut då, och vaccinera om jag vill :D

Och jag som ringde ATGkliniken alldeles nyss fick till svar att det allra bästa var att vaccinera mot stelkramp ca 3 veckor innan fölning (och att man kunde ta med flunsasprutan om man ville för stoets skull).

Fick även en påminnelse om att man inte ska transportera ston efter att de har 1 månad kvar till fölning (det tyckte jag faktiskt var bra att påminna om,även om jag inte skulle komma på tanken att göra det).

Men jag har inte kollat den senaste forskningen, så detta var bara en rekommendation jag fick från kliniken.

Det var vad man sagt tidigare.

Är det så att ny forskning visar att fölen får lika bra skydd om stoet vaccineras varannat år, finns ingen anledning att göra det oftare.
(om man inte är veterinär, förstås, och vill tjäna pengar på stoägare).

Det kan ju inte jag bestämma.
Men enligt en ordentligt påläst och kunnig veterinär så räcker det gott att vaccinera fölston varannat år.
Nu pratar vi stelkramp, och att fölet ska få skydd första tiden.

Man menar alltså att stoet för över Tetanus antikroppar upp till 2 år efter vaccination till fölungarna att det_ inte_ behövs 1 månad innan som man sagt förr dvs till varje flis en nyvaccad mamma sto :-) ?

Har jag förstått det rätt ?

Mia

Ja så är det nog.....eller så har de inte hunnit kompetensutveckla sig med den nya forskningen :)

Vet om dessa resultat finns publicerade någonstans?Jag som är forskare (i ett helt annat ämne dock) är så nyfiken på hästforskningen,men jag har inte börjar grotta ned mig i den ännu :)

Min veterinär sa samma sak förra året.
Mina vaccinerades på hösten mot både A2 och tetanus och jag frågade om vaccinering innan fölning, vilket hon då sa inte var nödvändigt.

Då behöver jag alltså inte vaccinera mot varken stelkramp eller hästinfluensa innan fölningen? (Förlåt att jag ställer korkade frågor men vill ha det på det klara :p )

Nej inte om mamma sto fått tetanus inom 2 år dock så ska tant ju ha hästinfluensan om man ger den ju 1 gång per år .

Ck förlåt hade redan skickat mitt inlägg när du svarat innan i tråden .

Mia

Senast ändrad:

jaha då är det bra hem och kolla när sista Tetanus var misstänker dock att det kan vara längre än 2 år sedan, minnet är kort.

Köpte hästen 2009 och då grundvaccinerades hon om för säkerhetsskull. Sedan fick hon hästinfluensa igen i augusti iår. Då behöver jag inte vaccinera nu? (Förlåt igen :p )

*kl*

Lånar tråden lite....

Ni som har koll på senaste nytt inom vaccinering :D

Skulle ni avråda från grundvaccinering (dvs fler sprutor) på dräktiga ston, dels som ska föla i sommar och delst ston tidigt i dräktigheten?

Om du vaccinerade mot A2 i augusti, så lär du inte behöva ta den igen. Stelkramp som var 2009 beror ju på när under året hon fick den och när hon ska föla. Där blir det kanske gränsfall. Så om du ska vaccinera nu innan fölning så är det väl i så fall mot stelkramp.
Kanske skulle vara en idé att ringa upp någon duktig veterinär och rådfråga?

Vet kommer ut på fredag och vaccinerar min andra häst och min åsna (:p) så tänkte höra med honom då faktiskt.

Hon fick första grundvaccinationssprutan i juni 2009 tror jag, ska föla i juni oxå, så det är nog gränsfall, om jag nu minns rätt, får kolla vacc-intygert kanske:p

Tack för svaren iaf allihopa! :)

När jag funderar så sa veterinären att om man vaccinerade innan fölning ena året, så slapp man nästa.

Det tolkar jag som att effekten finns kvar i alla fall 13 månader.

Fast så skulle jag också tänka dvs man ger stelkrampen 1 månad innan vid föl 1 och nästa fölunge år 2 dvs 13-15 mån efter första fölet hoppar man och sen ger man 1 månad innan nästa fölunge och hoppar nästa .Typ ;)

Jag skulle ge stoet en kombi Tetanus / hästinfluensa om det blir 2 år på stelkrampen och det har gått nu 7 månader på hästinfluensan nu när vet ändå kommer för det är ju ingen speciell prisskillnad :idea:

Däremot skulle jag dra på vaccination till April/Maj allså ca 1 månad innan beräknad fölning

Det är attan så mycket dyrare att ta ut vet för en hästinfleuensa sen och ännu senare börja grunda fölungen ....

Mia

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 698
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane... 2
Svar
24
· Visningar
4 599
Senast: Raderad medlem 94602
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 816
Senast: Blyger
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 656
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka