Vaccination, hur ofta?

Bison

Trådstartare
Jag trodde att man skulle vaccinera varje år som med hästarna. Men nu när jag tittar i hundens intyg står det att nästa ska ske 2012. Han är vaccinerad med ngt som heter nobivac parvo live o dhppi vet.

Sv: Vaccination, hur ofta?

Jag är ganska dålig på det där med vaccinationsintervaller, men jag vet att det är lite olika beroende på vilket de har fått och också beroende på vad du ska göra med din hund (eller så har det varit så?).

Iaf, jag vaccinerar mina varje år, din verkar ha fått dubbel dos av parvo eftersom det förstnämnda tar enbart parvo och det sistnämnda är ett multivaccin som tar valpsjuka, parvo, smittsam leverinflammation och kennelhosta.

Ta kontakt med din veterinär och kolla vad som gäller, vissa är bara vartannat år, men iaf kennelhosta brukar man ta varje år, eller gjorde förr.

ja jag tänkte ringa o fråga på måndag, är ju inget akut så jag tänkte att jag lägger in en tråd här sålänge.
Han vaccinerades förra året, tycker vart tredje år låter väldigt långt.

Rekommendationerna ändrar sig titt som tätt, men de nyaste från iallafall Nobivac är att man vaccinerar mot kennelhosta (Pi i dina intyg, alltså DHPPi) varje år och de övriga (D - distemper, valpsjuka, H - HCC, smittsam leverinflammation, P - parvo) var tredje år.

Så om du vill ha hunden skyddad mot kennelhosta ska du fortsätta vaccinera varje år. Kennelhostevaccinet sägs ge ett 75%-igt skydd och om inte annat göra att hunden drabbas av infektionen bra mkt mildare än en ovaccinerad.

okej då vaccinerar jag iår oxå better safe den sorry.
'Tack för det :)

Som TantEster skrev så är skyddet långtfrån bra, om man inte drälerokring på utställningar med sina hundar så är det en bortkastad peng, enlig mig iaf.

jag åker inte på utställningar alls. Men jag vet att det just nu går kenellhosta i närheten o kan han då få en lindrigare variant även .
om han inte skulle slippa den helt så tycker jag att det är värt det. Kostar ju nästan inget att vaccinera såp varför inte.

Fast ett 75% skydd tycker jag ligger inom gränsen för "bra". Och man ahr ju sett att de Pi-vaccinerade hundarna får en mycket mildare och kortvarig hosta än de som inte är vaccinerade. Med tanke på att det brukar kosta knappt en hundralapp mer (oftast ännu mindre) när man ändå vaccinerar mot DHP så tycker i alla fall jag att det är värt det, särskilt när man bor i områden där det finns mycket hundar och kennehosta går titt som tätt.

Min vovve fick ettårs-sprutan nu i veckan, DHPPi. Då sa hon att jag skulle komma igen om ett år om jag ville ha mot kennelhosta annars är det vart tredje år som gäller. Men så klart ska man även hålla koll på nya rön som kan uppstå vad gäller vaccinering.

Tycker att det räcker att man bor i stan där det finns hundar, eller åker till BK, eller andra tävlingar, eller har hundträffar för att kennelhostvaccinet ska vara motiverat. Varför bara om man "dräller på utställningar"?

Skulle tro att man får ett 75% skydd mot parainfluensa som är det vanligaste agenset vid kennelhosta, men man får inget skydd mot de andra.
PL

Jag förstår inte riktigt vad du menar med det du skrev. Jag vet att kennelhosta inte bara orsakas utav ett specifikt virus utan att det finns många olika som ger samma symptom och att vaccinet enbart skyddar mot ett av de många olika. Precis som influensavaccinen för människor. Där ser man ju också att de som är vaccinerade oftast får ett mildare och kortvarigt sjukdomsförlopp gentemot de som inte är vaccinerade oavsett vilket virus de smittats med.
Samma gäller, vad jag har förstått, även på hund.

De olika agens som ger kennelhosta är helt olika så om man vaccinerar mot parainfluensa (Pi) så blir sjukdomen inte mildare om hunden drabbas av någon av de andra sorterna.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 050
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 938
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka