Vaccination

Sv: Vaccination

men ja vac på torsdagen eller om de var onsdagen och tävlade på lördagen.. jag frågade vetrinären och hon sa att det inte var något problem och dom reagerade inte enns på tävlingsplatesen..

Som sagt var, det är synd att arrangörerna inte följer TR. Både du och arrangören skulle kunna få varning/böter.

men va katten... i TR står det ju 4 dygn (92h) mellan vacc och tävling!? hur är det egentligen?

Jag håller med de veterinärer du mött. Det händer ibland att hästen får en liten febertopp efter vaccination. För att vara på den säkra sidan ska man tempa och helst vila dagen/dagarna efter vacc. En vecka är att ha båda hängslen och livrem på häst utan reaktioner MEN om hästen haft feber tar det upp till en vecka innan den är återställd.

Regeln är alltså till för de hästar som får reaktion på vaccinationen men alla åker med "på köpet".

Nja, många fortsätter att vaccinera sina hästar (travare). Argumentet till att inte vaccinera är att vaccinet tar bort en del av symptomen, dvs de kan ha fått influensan men symptomfria till att börja med pga vaccinet och får då arbeta på tok för hårt vilket ger andra värre skador på hjärta tex.

du vet att det inte är tävlingsansvarig som bestämmer va? ... ??? utan det är överdomaren och i vissa fall även domaren.

Rumpnissen skrev:
Märkligt. Skyddet håller ju i ett år, alltså kan det inte vara någon smittorisk när man omvaccinerar. Sen är det ju faktiskt så att du sprutar in en del av smittan för att hästen ska bygga upp försvar mot det.

Samtliga veterinärer jag mött säger att det är pga av ansträngningsrisken. Men, detta är ju inte första gången veterinärer är oense. ;)

jag har hört samma sak från min vetrinär, och jag litar på honom. Men alla har juh andra åsikter har jag märkt:P

Helt rätt!
När man anmäler sig till tävling så är man också skyldig själv att se till att följa TR regler, Det är ALLTID ryttaren som är ansvarig.
Influensa 7 dagar! övriga vaccinationer 4 dygn (92h)
Tycker det är fruktansvärt oansvarigt att ens tänka tanken att "hoppas ingen kollar ordentligt":eek: :eek:

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt... 2
Svar
39
· Visningar
1 449
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 470
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 834
Senast: 13579vas
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 150
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka