Vaccination!

Kicki_83

Trådstartare
För tre veckor sedan så skaffade vi en lite söt vovve valp.
Han hade fått spruta men han skulle ha om 4 veckor igen.

Förut så fick väl inte hundarna träffa andra hundar innan dom var fullt vaccinerade.
Men nu verkade det ju som att det inte var så :confused: för uppfödaren sa att det inte var nå problem att ge oss ut efter vägen nu fast han inte hade alla sprutorna.
På måndag ska han få en spruta som håller i två år.

Hur e det egentligen med såntdär?

E sexton år sedan vi hade valp så vi e lite ringrostiga!

Sv: Vaccination!

Min valp fick bara träffa min kusins hund och mammas hund, för jag visste till 100 att dom var fullt vaccinerade. Sen finns det ingen anledning att låta valpen hälsa på alla man möter efter vägen heller, enligt mig. Så min får gott nöja sig med dom hundarna, även fast hon är fullt vaccinerad nu. Man vet ju aldrig vad andra hundar drar på för skit.

Vad är det för spruta som räcker i 2 år? Dom brukar väl få en vid 1 år också.

valpen ska ha spruta vid 8v, 12v och 12 månader, därefter varannat år..

jag har en 10veckorsvalp hemma just nu och skrev en tråd för 3-4 veckor sedan om just detta.. :)

och sålänge de andra hundarna som valpen träffar är vaccinerade brukar det inte vara någon fara, samma om dom är gamla för då har de "blivit utsatt för så mkt skit så dom är immuna iallafall" fick jag höra :crazy: litar inte riktigt på det jag utan vaccinerade gamlingen också (blir 12 år i sommar)..

VALPBILDER! :banana:

Jag vet inte rikigt va det var för spruta...var visst någon nyare som skulle hålla i två år tror ja uppfödaren sa.

Nä jag menar inte att han ska få träffa vilken hund som helst inte...men det känns inte säkert att ge sej ute efter vägen om det finns risk att han kan bli sjuk av det.

Här kommer lite bilder då på den tråden handlar om:

Zacko!

DSCF0012-5.jpg

DSCF0019-3.jpg

Bilderna e tre veckor gammal men har inga batteri i kameran så ja kan inte ta nå bilder nu. Men ska sno några av pappa för han är mycket gråare nu vovven!

vad står det för medel i vaccinationskortet då? det ska ju sitta ett märke där med namnet på vaccinet..

vilken sötnos :love: kan man nånsin få nog av en valp? (förutom när dom kissar på golvet, biter en i näsan etc etc :D )

Jo dom e bra go...när dom sover typ :p Nä men det e roligt med lite bus oxå men dom har ju så vassa tänder :eek: har rivmärken över hela armen!

Jag har inte kortet här det e hos mamma å pappa precis som vovven :D

Men enligt uppfödaren så hade han fått någon annan spruta innan för veterinären hade slut på den hon brukar ta. Och den hon brukade ta höll längre vad ja fattade det som.
Blir väl inte klokare på det här förens vi kommer till veterinären på måndag skulle ja tro!

Jag har lite samma fundering även jag, har en 10 veckor gammal valp här hemma och hon skall ju inte ha sin spruta på ett tag. Har inte heller haft valp på ett tag och förra gången så var det så väldigt viktigt att inte träffa andra hundar förrän efter andra vaccineringen. Nu hade jag inte tänkt att hon skall hälsa på allt och alla, men grannens hund skulle garanterat vara uppskattad ;)

Det ver ju som det beror på hur bra vaccineras den hund man möter är...

Har du bilder på vovebäbisen??

är grannens hund vaccinerad och inte hänger på hunddagis borde det inte vara någon fara, när vi tog hem gamlingen var det samma regel, inte hälsa på andra hundar före sista valpsprutan.. men det är ju mer än 11 år sedan och då var nog inte alla hundar vaccinerade.. idag är det mer vanligt att alla hundar är vaccinerade :)

vad har du för ras då? :)

Jag har också en valp hemma som snart är 11 v, han har fått vara med ute men jag har inte låtit han hälsa på andra hundar mer än mina egna. Skulle dock kunna tänka mig att låta han hälsa på "kända" hundar som jag med säkerhet vet är vaccinerade men det känns onödigt att låta han hälsa på "kleti och pleti", alltså åker jag inte iväg på hundträffar och dyl. innan han har fått sin 12 v vaccination. Kanske är lite nojig men det känns bäst så :)

Jag har ett liknande problem, fast det gäller en hanhund som jag redan har här hemma. Han är egentligen min morfars men har bott här sedan september-oktober någongång 2008 och jag har ingen aning om när han fick sin senaste vaccinering. Får hem en valp om åtta veckor precis så därför blev jag lite ställd med hur jag ska göra. Jag ska höra med morfar när senaste gången var men jag är lite osäker med hur det fungerar med vaccinationer. Om det var alltför länge sen han fick något, måste han då göra om hela vaccinationen?

Han hälsar inte på några hundar alls förutom de inom familjen. Har dock haft kennelhosta nu i höstas, varifrån han fick det har jag ingen aning.

Det är en liten italiensk vinthundstik - världens mysigaste :) Har haft greyhound innan men har nu "minskat" storleken ;)

Jag skall kolla hur grannarna vaccinerat, jag vet faktiskt inte hur de gjort. Hunden går i alla fall inte på hunddagis, men jag är inte säker på hur noga de är med att vaccinera.

Något som gör mig ändå mer osäker är att min uppfödare absolut sa att nästa vaccination skall ske vid 4 månader, men det har jag inte hört någon annanstans. Jag var helt säker på att det var 12 veckor som gällde tills hon sa annorlunda så nu känner jag mig väldigt frågande till när jag skall vaccinera. När man inte haft valp på ett tag så är det en hel del som blir helt nytt - igen.

Vid 12 v ska valpen vaccineras, min fyller dock 12 v på en måndag och de har vaccinations drop-in här hos veterinären på onsdagar så jag kommer vaccinera då. Det är inte så att det måste vaccineras på dagen valpen blir 12 v men enligt vet. så är det i såfall bättre att vaccinera några dagar senare än några dagar tidigare "12-veckors dagen" eftersom vaccinationen tar hårt på immunförsvaret och det är bra om man låter valpen "återhämta sig" från första sprutan den tiden det är mellan 8 v och 12 v.

valpen ska ha spruta vid 8v, 12v och 12 månader, därefter varannat år..

det beror på vilket vaccin man pratar om :p men grundvaccinationen, ja.

har man lagt till kennelhostavaccinet (novibac PI vet) som jag gjort utöver det vanliga med hepatit m.m så är det varje år som gäller än så länge men det kan komma att ändras till vartannat.

min hund fick innan hon fått andra omgången av grundvacc(12V) inte träffa mer än de hundar som jag till 100% visste var fullt vaccinerade och friska

du kan inte ta reda på när han vacc senast?? via din morfar eller veterinär? jag kan gå in till min veterinär här och kolla när hon fått vacc och vad senast med id-nr på hunden.
ring till vetrinär o rådgör..

*KL*

Men en hund som har fått sin 12 veckorsspruta men inte 12 månadersspruta kan det väl inte vara någon fara att få hälsa på hundar? Givetvis inte alla men en del? Har en golden pojke på 5 månader hemma och jaaa det är gosemys, förutom när det kommer kiss på golvet och man måste springa ut i tid och otid. Han har bott hos uppfödare pga att han hade gomspalt som nu är är operarad, därav är det fortfarande långtifrån 100 men rumsrenheten.

ja det ska väl inte vara några problem när hunden är grundvaccinerad (8v+12v) vacc de får vid 12 mån är ju "påfyllning" av vaccinet de fick som valp, mot samma smittor, valpsjuka, hepatit,parvovirus. förutom att vid 1-års vacc är det oxå mot parainfluensa i vaccinet (mot kennelhosta) men vacc mot kennelhosta tar ju inte alla paravirus utan bara ca 80% däremot lindrar den ju smittan rätt bra.
bästa är nog att fråga vetrinär om hur de funkar där.

Jag har ett liknande problem, fast det gäller en hanhund som jag redan har här hemma. Han är egentligen min morfars men har bott här sedan september-oktober någongång 2008 och jag har ingen aning om när han fick sin senaste vaccinering. Får hem en valp om åtta veckor precis så därför blev jag lite ställd med hur jag ska göra. Jag ska höra med morfar när senaste gången var men jag är lite osäker med hur det fungerar med vaccinationer. Om det var alltför länge sen han fick något, måste han då göra om hela vaccinationen?

Han hälsar inte på några hundar alls förutom de inom familjen. Har dock haft kennelhosta nu i höstas, varifrån han fick det har jag ingen aning.

hör med morfar din först om han har vacckort eller vet när hunden fick senaste vacc, minns han inte så fråga vart hunden vaccinerades senast, då akn du ringa dit och höra, kan inte dom svara så boka en vaccination åt hunden du har nu.. en extra dos till en vuxen hund skall inte göra någon skada fick jag höra när vi vaccade gamlingen sist.. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
532
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 121
Senast: Rumpnissen
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 588
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 599
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka