Vaccinationer?

Tigertofflan

Trådstartare
Även om det var längesen alla polarna gjorde Grönt Kort-provet på ridskolan så kommer jag ihåg att hästar måste vara vaccinerade för att få starta. Vad är det de ska vara vaccinerade mot? Är det något annat som måste finnas för att man ska få lov att starta?

Sv: Vaccinationer?

Grundvaccin mot hästinfluensa. Sen är det väl bra om den är vaccinerad mot stelkramp också, men det är inget måste tror jag :)

hästinfluensa är det enda hästen måste vara vaccinerad mot för att få tävla, och givetvis inom tiden åxå (12 mån). :)

Okej! Kalas! Så man får inte starta en häst som inte fått alla sina sprutor?

Vad går varje spruta på ungefär?

Från förbundets hemsida:
Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elittävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start. Senaste vaccination får inte vara gjort senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).

Pållan fick combovaccin sist, 500 kr för hästinfluensa o stelkramp (vetavgifter o allt inräknat).

/Sanna

va jag vet så måste ens häst va vaxinerad mot stel kramp o influenca . men ja tror att de finns nåt mer men kan vaxinera mot om man vill ....... men jag kommer inte i håg vad det va ....

vänta nu.. så hästen behöver bara vara vaccinerad två gånger för att få starta? å sen ska den revaccineras en minst en gång om året? Jag är lite seg. ;)

ja :idea:
först två gånger - grundvaccination. tror att det ska vara 4-6 veckor emellan eller ngt i den stilen.
därefter måste hästen vaccineras inom tolv månader efter närmast föregående vaccination :)

Weeei! :bump: :banana: :bump: :banana: du har precis räddat mitt år. Min ponnytid å allt :D Va ful jag är... Men, fick panik igår. För en i stallet hade missat vaccinationen på sitt sto, en pålle som jag rider lite grann, åså fick jag ett ryck om att jag kanske skulle kolla när jag skulle vaccinera min igen, va säker på att det va i april, åså läste jag av ngn anledning igenom hela å ser att det inte stämmer, med hur det i intyget står att man ska grundvacinera. Köper man pålle så kollar man såklart det, men köpte av ridklubben, å hade tävlat honom för dem innan, så hade inte en tanke på det. Trodde jag skulle dö! Men, så hittade jag den här tråden. å tamtamtam, nu får jag tävla detta året ju:D Kul att ni vet det nu;) Men, lalalalala jag är gladast nu kan jag lova!!! Tacktacktacktacktack:eek: :p

Grundvaccinering mot hästinfluensa.

Detta brukar inte gälla på klubbtävlingar, eftersom det blir jobbigt att kolla igenom allas vaccinationsintyg, och de flesta hästar är ridskolans.

Man måste väl ha pass till hästen också? Mätintyg om det är ponny tror jag :confused:

Pållan fick combovaccin sist, 500 kr för hästinfluensa o stelkramp (vetavgifter o allt inräknat).

/Sanna

Vad billigt det var för dig. vaccinationssprutan kostade en femtiolapp för mig (grundvaccinering). Sen resekostnaden låg på 800:- sen resten moms upp till 950. inställelseavgift och skit.
Det är inte klokt, eftersom det veterinärstationen tillhör mitt "distrikt". Tycker det är sjukt att de ska ha resekostnad då, då kan de sprida ut det på kostnaden även de som bor i närheten borde få betala en liten del. Suck. tröttigt att veterinär ska vara så dyrt..
men gör man allt för pållen så gör man :love:

Måste man inte det :confused:
Trodde jag var ett krav.. men jag kanske bara är virig. Inte tävlat mycket alls nämligen. men trodde att man skulle ha det, tyckte jag läste det någonstans.

När jag tog första sprutan i grundvaccineringen på min åring för några veckor sedan gick det på endast (har jag förstått nu) 250 kr med alla avgifter och veterinärens resor. Verkar som om kostnaden varierar kraftigt.

Känns så. det är hemskt ju att det ska kosta så mycket, för att hålla hästen frisk. Verkar som om de vill att alla hästar ska bli sjuka :rofl: haha. Nej, men det är tröttigt att det ska vara så.
250 spänn hade jag kunnat pröjsa flera gånger om, bara för sakens skull :p

Måste man inte det :confused:
Trodde jag var ett krav.. men jag kanske bara är virig. Inte tävlat mycket alls nämligen. men trodde att man skulle ha det, tyckte jag läste det någonstans.

nej , det måste man inte.
vaccinationsintyg + ev hästlicens (regional och uppåt) är det enda som behövs för hästens del (+ mätintyg för ponny)

(men har du vaccinationer tex i passet måste du ju ta med det iaf....)

Jamen då har jag ju i alla fall fått ca 4 vaccination till priset av en! WOHO :banana: haha

Aha, är det så det är. kanske därför jag blandat ihop det här med passen och vaccinationer, för att vaccinationerna är i passet. Smart av mig :idea:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
973
Senast: fio
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejt
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur