Bukefalos 28 år!

Vaccinera mot exem...

pulkaskurk

Trådstartare
Råkade titta in på en annons med Islandshästar till salu och i annonsen stod detta:

NU HAR VACCIN MOT EXEM KOMMIT FRAM SÅ MAN KAN VACCINERA MOT EXEM PÅ ISLAND INNAN EXPORT!!

Stämmer det? Har jag missat världsnyheten?
Eller är det bara som magkänslan säger att det är ngn som är helt extrem som försöker sälja hästar till folk som inte förstår bättre?
 
Sv: Vaccinera mot exem...

Är inte det nån sorts forskningsprojekt? Har hört talas om att ett vaccin finns, men om det funkar vet man väl inte? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Vaccinera mot exem...

Jag har ingen aning..

Men i annonsen så framhävde säljaren det som:

Kom å köp! Hästarna är vaccinerade mot exem så det är inget problem att köpa en islandsfödd helt löjligt billigt! Kom å köp!

Kändes inte så seriöst men jag vet inte..
 
Sv: Vaccinera mot exem...

Man vet inte om det funkar så detta är ju ett bra sätt att ta reda på om det är så, på köparens bekostnad....

Men när det väl är testat och klart om ca 10 år, då vet vi ju.
 
Sv: Vaccinera mot exem...

Spännande...

Visste faktiskt inte att det var på g med ett vaccin mot exem, men om det kommer och visar sig fungera är det ju bra :)

Kan väl inte påstå att jag är speciellt uppdaterad i ämnet då jag inte har ngn exemhäst som tur är :)

Dock har jag hört av flera veterinärer i min närhet att många ggr är det inte exem utan att hästarna är allergiska mot färskt gräs som utlöser det..
Också lite intressant om det nu är så...
 
Sv: Vaccinera mot exem...

Fast då borde ju inte eksemtäcke göra någon skillnad så det låter rätt taget ur luften
 
Sv: Vaccinera mot exem...

Fast då borde ju inte eksemtäcke göra någon skillnad så det låter rätt taget ur luften

Näe, jag har en kompis vars häst var "exemhäst" men har konstaterats att det var gräsallergi.
Det hjälpte med exemtäcke, men blev inte 100% bra med det, men slapp såren iaf och fick behålla en större del av man+svans men utan täcket fanns 3 strån man+svans och mkt stora fula sår :(

Däremot nu när hästen går i grushage + hö sommartid har den inte behövt täcket och ändå behållt man + svans utan sår.
 
Sv: Vaccinera mot exem...

Det finns ett problem med att färskt gräs skulle vara utlösande faktor och det är att det finns en himla massa gräs på Island men mycket få eksemhästar. Jag säger inte att det inte finns någon alls men att det skulle drälla av gräsallergiska islandshästar låter osannolikt.

De flesta eksemhästar blir bättre av grushage om inte annat så för att knotten som är den största boven inte trivs där.
 
Sv: Vaccinera mot exem...

Dock har jag hört av flera veterinärer i min närhet att många ggr är det inte exem utan att hästarna är allergiska mot färskt gräs som utlöser det..
Också lite intressant om det nu är så...

Jag tycker det är mer beklämmande att dessa veterinärer inte är mer pålästa av den forskning samt studier som finns i ämnet.

Nu skriver jag som Lobelia, om det nu skulle vara på det sättet så hade eksemet visat sig redan på Island för det finns gräs där också.;) Inte nog med det, gräset på sina ställen är oerhört frodigt så när hästen tar en tugga så rinner det grön grässaft runt och ur munnen på den.

Så nej, gräseksem är nog ohyggligt ovanligt, många har trott att det är på det viset med fått ge med sig när man testat. I övrigt håller jag med Lobelia, insekter gillar frodig, fuktig och bördig mark och det finns inte i en sandpaddock. Lägger vi sedan till att en häst i sandpaddock också får en helt annan tillsyn med installnning etc, så är det ju inte konstigt om den håller sig sympromfri.

Vår äldsta häst som för dagen är 25 år och import med från början grava eksem, har gått ute utan symptom dygnet runt med då iofs med täcke.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera mot exem...

Det är gissningsvis samma mekanik när folk anser att hästarna är allergiska/överkänsliga mot protein. Man flyttar hästen bort från det frodiga gräset och insekterna och eksemet blir lindrigare och slutsatsen är att det är proteinet som är boven.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: kma
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 043
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 924
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 805
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp