Vaccinering av hästinfluensa

Manji

Trådstartare
Dax att vaccinera hästarna nu, sa åt min morsa att jag skulle gå till vet. på morgonen imorron innan skolan började och boka tid. Men då började vi tjafsa...Jag anser att alla hästar måste vaccineras för att man ska undvika influensan helt.
Mamma anser dock att "Vad är det värsta som kan hända om man inte gör det?"
När jag då förklara till henne började hon bara skrika och gorma om att hon och pappa iaf inte tänker vaccinera henne (Carissa är extremt spruträdd). Fine tänkte jag, nog kan jag göra det, kan även betala om det ni inte tänker göra det heller, för hon ska vaccineras!

Då börjar mamma istället gorman om att hon inte tänker låta mig "slita axlarna ur led för att vaccinera en häst" och att människors hälsa är viktigare än djurens!!:cry:

Då kokade det över för mig, jag är tamefan 100% säker på att jag kommer kunna vaccinera Carissa. Några morötter i krubban, en gosig kram runt halsen, en klapp och STICK!
Sen tänker jag inte utsätta varken Lilleman eller Carissa för influensa när det är så lätt att undvika det genom vaccination!

Vad tycker ni? Ska man skippa att ge henne en årlig spruta och därmed utsätta båda hästarna för risk?
Eller helt enklet "slita axlarna ur led" men hästen blir skyddad?

Kom på en sak nu också...Stelkrampvaccin. Kanske min käre mor anser att det också är överreklamerat, även för en häst som oturligt nog verkar ha anlag för att få sårskador..:crazy:

Sv: Vaccinering av hästinfluensa

Stelkrampvaccinera - ja ABSOLUT!!
En del försäkringar täcker inte stelkramp om hästen inte är vaccinerad.

Om hästinfluensavaccinet tvistar de lärde.
Travet har väl tagit bort vaccinkravet har jag för mig, för de tycker inte det spelar någon större roll.
Internationellt (ridsport) ska vi numera vaccinera minst var 6:e månad för att få en bättre effekt.

Jag vet faktiskt inte om jag hade vaccinerat mina mot hästinfuensa om jag inte varit tvungen pga reglerna.

Hästarna kan ju bli sjuka i influensa även om man vaccinerat.
Av just hästinfluensan blir de vaccinerade hästarna mindre sjuka än de som inte vaccinerats. Unga och gamla hästar brukar bli sjukast.

"slita axlarna ur led för att vaccinera en häst" ? Veterinären sköter väl vaccinationen? Jag har en extremt spruträdd ponny och en som bara är sur vid sprutor. Båda de två håller vet själv eftersom det då är lättare att "följa med" i hästens rörelse med sprutan.
Den som är extremt spruträdd tar hon ut i stallgången. När han är på väg ut genom boxdörren och koncentrerad på det smyger hon upp sprutan och sticker. Han märker inte ens det då. Och då pratar vi om en som kastar sig runt i boxen och reser sig om han ser sprutan.

Annars får du ge honom något lugnande innan vet kommer ut. Det viktgaste är att du påpekar hur hästen är när du ringer och beställer tid.

Jag tänkte samma sak, inte vaccinerar man hästen själv heller? Det gör veterinären, iallafall har min veterinär alltid skött det där.

Jag tycker inte man behöver vaccinera mot hästinfluensa. För även fast man vaccinerar kan hästen mycket väl få influensan ändå.
Jag har iof mycket dålig erfarenhet av influensevaccination. Min häst står just nu på ultuna och behandlas i några veckor för att hon blev vaccinerad mot hästinfluensa och höll på att dö.
Hästinfluensa är generellt sett inte livshotande heller om man bara kommer på det i tid.
men stelkramp tycker jag att du ska vaccinera emot.

Saken är den att vet. kan inte vaccinera henne:crazy:
Så det har hitills vart min pappa som behövt göra det. Hon blir galen, är livrädd för sprutor...
Lilleman vaccinerar vet. Men Carissa kan dom inte...

Gick ju idag och bokade en tid, då får jag veta att "min" veterinär kommer åkta bort så det ska komma en vikare som får vaccinera dom...Kommer gå helt åt helvete..

Alltså, ang att vaccinera själv. Veterinären kommer ju med vaccinet och testar alltid att spruta själv men det har alltid sluta med att min pappa behövt göra det..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 608
Senast: Badger
·
Relationer Hur skulle du vilja definiera detta som beskrivs nedan? Under ett år, ganska så exakt har jag upplevt ett otroligt obehag utav en... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 513
Senast: Lurv
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra... 2
Svar
36
· Visningar
4 441
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag tappade bort min ponnys vaccinationsintyg i samband med att passet skulle skickas in till hennes rasförening (vaccinationerna kunde... 2
Svar
27
· Visningar
5 895
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka