Vaccinering

musen21

Trådstartare
Finns det nån som har bra koll på hur en bra grundvaccinering ska se ut? Från det att dom är föl och uppåt. Hur ofta man ska vaccinera tills hästen är grundvaccinerad och mot vad?

Sv: Vaccinering

Hästinfluensa
Första sprutan vid fyra månaders ålder eller senare.
Andra 4-6 veckor senare
Tredje sex månader efter den andra vaccinationen.

Återvaccination 1 ggr/år.

Stelkramp
Första sprutan vid fyra månaders ålder eller senare.
Andra 4-6 veckor senare
Tredje sex månader efter den andra vaccinationen.

Återvaccination var tredje år.

Tack! :bow: Blev lite osäker då jag har en shettis på tre år om han ska vaccineras en eller flera ggr per år. Köpte honom för två veckor sen och har inte fått med vaccineringspappren... Han ska kastreras på söndag och då vore det ju bra och veta om d e dax att vaccinera också. Har ringt förra ägaren men hon är bortrest till på söndag och vägrar svara i mobilen :mad:

Hur noga är det att man vaccinerar inom ett år? Kan man gå över några dagar/veckor? Har för mig att det måste vara inom ett år. Vill tajma så jag kan ta båda mina hästar samtidigt. Gör det nåt om man vaccinerar några månader tidigare än vad man skulle ha gjort?

Hellre tidigare än för sent! Min vet rekommenderar att man gör det cirka var 10:e månad för att ha ett fullgott skydd. Det är ur tävlingssynpunkt som du måste vaccinera var 12:e månad. Grundvaccinationen skulle säkert egentligen inte behöva göras om ifall du gick över några dagar, ur skyddets synpunkt, men för att få tävla måste det göra senast efter 12 månader.

Blev lite luddigt men hoppas du hängde med :)

Ullis

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 262
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
434
Senast: animalasia
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 190
Senast: Mint
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka