Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Elajna

Trådstartare
Jag har haft min häst i över fem år nu, och hon har tidigare haft små åkommor.
Men sedan i somras när jag flyttade henne till nytt stall, som jag trodde skulle vara bra för henne så har allt bara gått åt h---vete.

Sen i juni så har hon hunnit riva upp ena ballen. Sedan någon månad senare så var det bärrandsröta. Med följden enorm stelhet. Hon masserades och blev då lite bättre. Fortsatte få massage.
När denna oro hunnit lägga sig så märkte jag att pälssättningen inte verkade vara som den skulle.
Eftersom jag bokat veterinär redan så gav jag lite extyra b-vit och hoppades på att jag inbillade mig. Men efter en och en halv vecka så började hon tappa tussar med hår, naken under. Vet togs ut enkom för detta, och de tyckte att det var lugnt.

Sedan togs veterinär och kiropraktor ut, och allt var frid och fröjd under den period hon fick metacam. Pälsen har nu börjat komma tillbaka och hon ser nästan fin ut. Vet/kiropraktor lossade fyra låsningar i länden och hon har efter det endast fått gå på promenader och arbetats lätt från marken i skritt och enstaka trav steg. Då kunde man se en klar förbättring, med en höft som rörde sig markant mer än tidigare. Glad matte åkte hem och hann planera en mycket försiktig igångsättning.

Kan tillägga att veterinör rekommenderade att ge henne munkpeppar, så hon har ätit det sedan dess.

sagt och gjort, träning varannan dag. Med endast ställning böjning, lättare öppnor och slutor för att gymnastisera och stärka henne. Detta skulle blandas med promenader och massage.

Märkte att hon inte var på topp under första träningstillfället, så vi tog det väldigt lugnt. Gjorde enkla följ-övningar på banan och bad henne om att gå utåt för att förbereda longering.

Så kom gårdagen, massage och mys stod på schemat. Hon var märkbart irriterad så jag hade låga krav på henne. Men hon fortsatte vara arg.

Så när jag flyttade bakdelen så var hon halt på vänster bak.

Vad är fel?
Jag förstår inte vad som händer längre. Hon som alltid varit frisk är numera en skröpplig liten dam. Har ni några förslag på vad jag ska göra? Eller vad det kan vara?

Hon har alltid varit en dam med mycket humör, men är hon frisk så är hon helt underbar. Numera bråkas det en hel del, och jag känner att jag behöver en handlingsplan.

Tacksam för alla tankar, tips och idéer! :)
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Togs det några prover på henne när veterinären var ute? Annars kanske det är något att börja med? Inklusive fästingsjukdomar i så fall. Låter helt klart skumt. :(
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Nä, inga prover alls.
Har hört att man kan skicka in tagel för analys, men vet inte om det är onödigt.

Men allt känns bara märkligt. Har funderat endel på att flytta tillbaka henne till mina föräldrars gård. Men då är det kört med vår träning, och jag tycker att det känns taskigt att flytta omkring henne en massa. Kan knappast ge henne förutsättningar att känna sig trygg och tillslut kanske frisk...
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Jag kan inte se något enda skäl till varför bärrandsröta och stelhet ska ha något samband. Möjligen att de kan bli halta av en hovböld som kan bildas i botten av en hålvägg (som kan ses som "utökad bärrandsröta"). Men inget annat.
Du ska nog se de tre symptom som nämnts i rubriken som tre olika saker helt utan samband.
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Bärrandsrötan kan ju göra att hon är öm i tassarna och därför rör sig stelt alt tom haltar, så det kan ju ha ett samband. Tagelprov är oftast bullshit, men be vet ta prov på fästingsjukdomar.
Tycker det mest låter som tillfälligheter så nån flytt i nuläget låter onödigt.

Men varför munkpeppar?
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Fast om hästen är öm i fötterna har man andra problem än bärrandsröta.
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Well, det påstås att en häst i stallet har problem med just det och att ont i tassarna är resultatet. Dock inte min häst.
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Jo, "det påstås att" är ju en bra referens. ;)
Det finns mycket gissande och många konstiga, helt ovetenskapliga förklaringar till saker och ting ute i stallen. Ofta sprids de också via forum på nätet, där någon hört någon annan berätta att en fasters lillasysters klasskompis kusin minsann fick veta att det skulle vara så....

Jag kan i alla fall tala om att under mina år som utbildad och aktiv hovslagare (ej aktiv nu längre) har jag aldrig sett något samband mellan bärrandsröta och ömma fötter. Det är inte heller något som lärdes ut på hovslagarutbildningen jag gick.
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Jag litar till den utbildade hovslagare, med 30 år i ryggen och fortfarande aktiv, som behandlar hästen i fråga. Efter lite googling verkar det inte ovanligt med hälta/ömma fötter och bärrandsröta.

Men det är väl inte heller en "bra referens"?
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Hovforms experten som tidigare hjälpt mig med hennes hovar verkade inte tycka att det var konstigt att ömheten i hovarna skulle ha ett samband med bärrands rötan. Hon går alltså barfota ;)

Nåja, hältan hade lugnat sig idag så jag hoppas på falskt alarm. :)

Anledningen till att hon äter munkpeppar är att hon är väldigt "stoig", med ovanligt starka brunster som gör henne extra känslig/ lätt irriterad.

En tanke jag haft är att hon kanske har problem med magen. Att hon spänner sig pga av smärtan och därför får ont i ryggen, ond cirkel ni vet...

Vad tror ni?
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Men vad äter hon? Hur lever hästen? Vad står hon på i boxen, går hon med andra hästar osv? Hur rider du?

Det kan ju vara vad som helst, men jag hade nog åkt till klinik för en grundligare undersökning.
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Hon går på lösdrift i en flock på 7 hästar i blandad ålder.
Underlaget i hagen är riktigt okul och i ligghallen har vi spån. Jag har hittills inte kommit igång med träningen så jag kan inte ligga bakom. Det jag gjort är arbete från marken, modell lätt (som jag skrev i första inlägget). Annars tränar jag enligt AR-principen och är väl dessutom som person inte en sådan som sitter överdrivet mycket på min häst (max 1-3ggr/vecka).

Men att åka på klinik kan säkert vara bra. :)
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Hovforms experten som tidigare hjälpt mig med hennes hovar verkade inte tycka att det var konstigt att ömheten i hovarna skulle ha ett samband med bärrands rötan. Hon går alltså barfota ;)

Använder du dig av utbildad hovslagare numera då? Det kan väl vara så att hästen har ont i hovarna för att den behöver skor helt enkelt?
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Jo, "det påstås att" är ju en bra referens. ;)
Det finns mycket gissande och många konstiga, helt ovetenskapliga förklaringar till saker och ting ute i stallen. Ofta sprids de också via forum på nätet, där någon hört någon annan berätta att en fasters lillasysters klasskompis kusin minsann fick veta att det skulle vara så....

Jag kan i alla fall tala om att under mina år som utbildad och aktiv hovslagare (ej aktiv nu längre) har jag aldrig sett något samband mellan bärrandsröta och ömma fötter. Det är inte heller något som lärdes ut på hovslagarutbildningen jag gick.

Vad har du att hänvisa till för litteratur som hovslagare om att hästen inte får ont av bärandsröta som äter sig upp och bildar fickor ?
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Jag kan i alla fall tala om att under mina år som utbildad och aktiv hovslagare (ej aktiv nu längre) har jag aldrig sett något samband mellan bärrandsröta och ömma fötter. Det är inte heller något som lärdes ut på hovslagarutbildningen jag gick.
Nu lärs inte allt ut på hovslagarutbildningen tyvärr.Den är en grund.Och beroende på lärare och läroplan varierar nog vad man får lära sig..
Sen finns vidareutbildningar och även beprövad erfarenhet.
Min erfarenhet är att bärrandsröta på senare år blivit mer vanlig och ibland aggressiv ,det finns helt klart olika sorters bärrandsröta.
Jag vill nog påstå att det gör skitont med bärrandröta.Och strålröta.:(
En stor orsak till varför många barfota hästar inte klarar barfota är just att de går i ständigt blöta skitiga hagar och med en gemensam utfodringsplats där hösilaget blandas med hästskit till en perfekt blandning till att fräta på hornet..
Ibland är det grusat runt lösdrifter med vasst grus och sprängsten och kombinationen blöta mjuka hovar som får grusinpackningar är en perfekt grogrund för bakterier och svamp/röta.

Lösdrifter med unghästar får ofta dessa problem om inte lösdriften är rätt utformad och de har bra utfodring och underlag osv.Och rätt hovvård.

Även många barfotafantaster får bakslag då det i praktiken inte är så lätt att ha barfota och lösdrift..

Oavsett vad man lärt sig så är hästen ändå den man måste lyssna på .
Och vissa har jävligt ont helt klart,ibland kan de bli hovböld av en röta som ätit sig djupt.
Men även om ingen hovböld bildas gör det skitont när bärrandrsötan luckrar upp sambandet mellan lammelhornet och vägghornet.:nailbiting:
Och hästar är individer som har olika smärttålighet.
och vi människor har olika uppfattning om när och hur en häst visar smärta.O_o
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Hon går på lösdrift i en flock på 7 hästar i blandad ålder.
Underlaget i hagen är riktigt okul och i ligghallen har vi spån. Jag har hittills inte kommit igång med träningen så jag kan inte ligga bakom. Det jag gjort är arbete från marken, modell lätt (som jag skrev i första inlägget). Annars tränar jag enligt AR-principen och är väl dessutom som person inte en sådan som sitter överdrivet mycket på min häst (max 1-3ggr/vecka).

Men att åka på klinik kan säkert vara bra. :)
Vad innebär okul underlag?
Är hovarna kollade nyligen?
Är flocken harmonisk? dvs tycker du din häst får äta och vila i lugn o ro utan stress?
En stressad häst får störd tarmflora vilket kan leda till sämre hovkvalitet och lättare få röta.
Hur gammal är din häst?
Är tänderna kollade ? Dålig tandstatus leder till dåligt foderutnyttjande som leder till dåliga hovar...
Att din häst tappade päls fläckvis kan bero på mineralobalans eller hormon obalans,att du säger hon är grinig kan bero på hormoner men också otrivsel i flocken.
Om inte flocken funkar ihop leder det till stress på många nivåer både psykiskt och fysiskt.


Ta reda på om hästen är hovöm,detta kan leda till både ryggproblem och surheten.
Och varför inte åka till en klinik och kolla rubbet?Där kan du även kolla om hon har nån äggstockscysta tex som kan orsaka de onormala brunsterna och att hon är sur.
Eller ta blodprov om nån fästingsjukdom misstänks.

Nånstans måste du börja om din häst mår dåligt.
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Jag kan i alla fall tala om att under mina år som utbildad och aktiv hovslagare (ej aktiv nu längre) har jag aldrig sett något samband mellan bärrandsröta och ömma fötter. Det är inte heller något som lärdes ut på hovslagarutbildningen jag gick.

Jag uppskattar verkligen yrkesutövare som har självinsikt i när det är dags att sluta.

Jag blir helt mörkrädd när jag läser ovanstående och det t.o.m. är skrivet av en utbildad kollega och ännu värre skaras före detta hovslagarutbildnings brister i både kompetens och grundläggande bas kunskap..

Bara måste fråga,, gör du detta enbart för att sätta fart på tråden eller menar du allvar med detta inlägg??
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Vilken tur coari att du är så perfekt

då handlar det väl om ordvrängeri då. I min värld blir det först bärrandsröta, vilket är i ytan på bärranden. Och det har jag aldrig sett någon häst reagera på. Det kan sen äta sig vidare och ge hålväggar = då ser jag det inte som "bärrandsröta" längre. Och DÅ kan det kanske göra ont.
Fast jag har sett en hel del barfotaponnyer och unghästar som har hålväggar och jag kan inte påstå att jag har sett att någon av dem ömmat annat än när det funnits en böld som gjort dem tvärhalta. Så jag vet inte vad det är för aggressiva bärrandsrötor ni har träffat på? :confused:
Jag har i alla fall hunnit se en del under de ca 16 år som förflutit sen jag utbildade mig.

Men jag är säkert både dum i huvudet och utbildad av korkskallar. Synd om mig... :crazy:
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Använder du dig av utbildad hovslagare numera då? Det kan väl vara så att hästen har ont i hovarna för att den behöver skor helt enkelt?

Det är möjligt, men hon har aldrig tidigare behövt det. Men då bodde hon på min egen gård där jag kunde välja hage efter underlag.

Väntar just nu på att hovslagare ska komma ut och vill han sko henne så är ingen gladare än jag för en så enkel lösning. :)
 
Sv: Vad är den gemensamma nämnaren? (Bärrandsröta, problem med pälssättning, hälta)

Vad innebär okul underlag?
Är hovarna kollade nyligen?
Är flocken harmonisk? dvs tycker du din häst får äta och vila i lugn o ro utan stress?
En stressad häst får störd tarmflora vilket kan leda till sämre hovkvalitet och lättare få röta.
Hur gammal är din häst?
Är tänderna kollade ? Dålig tandstatus leder till dåligt foderutnyttjande som leder till dåliga hovar...
Att din häst tappade päls fläckvis kan bero på mineralobalans eller hormon obalans,att du säger hon är grinig kan bero på hormoner men också otrivsel i flocken.
Om inte flocken funkar ihop leder det till stress på många nivåer både psykiskt och fysiskt.


Ta reda på om hästen är hovöm,detta kan leda till både ryggproblem och surheten.
Och varför inte åka till en klinik och kolla rubbet?Där kan du även kolla om hon har nån äggstockscysta tex som kan orsaka de onormala brunsterna och att hon är sur.
Eller ta blodprov om nån fästingsjukdom misstänks.

Nånstans måste du börja om din häst mår dåligt.

Ska försöka svara på allt, känns som att jag kommer missa något.

Väntar på Hovslagare, så det är på gång. Det är mycket förändringar i hoven just nu (hon har börjat bära sig bättre), så hon sliter olika från månad till månad. Men den "nya" hoven ser mer balanserad ut i mina ögon. Ska kolla hur som.

Mitt sto är nog den som får mest tid vid balen, så det är nog inget direkt problem.

En fundering jag haft är om hon har ro att vila det hon behöver, annars är flocken numera harmonisk, fick en ny häst för en månad sedan.

Tänderna är mycket fina och nyligen kollade, så hon får i sig det hon äter.

Planen är att ta henne till klinik om det inte vänder snart. Upplever dock att hon är bättre nu, men inte tillräckligt. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp