Vad är det för slags art?

Sasse

Trådstartare
Tre spindlar och en larv har jag fått syn på som jag inte hittar i vår insektsbok, så jag tänkte testa och se om ni kanske kunde hjälpa mig bestämma art. :angel:

Spindel1:
Bild090-1.jpg


Spindel2:
Bild096-2.jpg


Spindel3:
Bild605.jpg


Larv:
Bild340.jpg


Notera den gula randen på larvens bakdel. Eventuellt så är det också en tunn gul linje på bägge sidorna om larven. Det finns även väldigt små (och nästan osynliga) svarta prickar som följer den tunna gula linjen. Annars upptäckte jag inget karaktäristiskt.


Angående spindelbilderna så är spindel1 och spindel2 är ganska små, som ett halvt lillfinger kanske (benen inte inräknade), spindel3 är dock snäppet större och dessutom ruskigt snabb. Det var den bästa bilden jag kunde få med min spindelfobi :crazy: Är det någon som kan se vad det är för arter?
 
Sv: Vad är det för slags art?

Jag har egentligen ingen aning om vad det kan vara för sorter men kan du inte maila bilderna till nån entomologisk förening eller Naturhistoriska Muséet och fråga? :D
Spindel tre skulle kunna vara nån slags vargspindel. Kollade på http://www.entomologi.se/arachnida/index.html
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för slags art?

Tackar så mycket för länken! Spindel2 verkar tillhöra familjen krabbspindlar och spindel3, som du sa, vargspindlar. Den första bilden var dock svår. Får väl kolla om Naturhistoriska Muséet kan hjälpa mig ;)
 
Sv: Vad är det för slags art?

Jag tränger mig in i tråden för jag undrar vad det var som kröp på min hals i bilen. Någon som känner igen denna härliga lilla varelse?

DSC00077.jpg

DSC00078.jpg
 
Sv: Vad är det för slags art?

Jag tycker mig känna igen den från sidan Linda gav. Ska se om jag kan hitta den igen (eller om du själv går in o letar bland vimmlet av alla spindlar :p)
 
Sv: Vad är det för slags art?

Kan det vara en gurkspindel?

Jag har tittat igenom samtliga 7 arter av gurkspindlar som finns i Sverige. Hittar inte en enda med den teckningen på bakkroppen. Vet dock inte vad det annars kan vara för någon slags spindel - jag hittar den inte någonstans.
 
Sv: Vad är det för slags art?

Jag har tittat igenom samtliga 7 arter av gurkspindlar som finns i Sverige. Hittar inte en enda med den teckningen på bakkroppen. Vet dock inte vad det annars kan vara för någon slags spindel - jag hittar den inte någonstans.

Det är en alien!! :eek:


Eller en ny art som kommit in i landet
 
Sv: Vad är det för slags art?

En kvadratsspindel. På latin heter den Araneus quadratus om du vill jämföra bilder på google.

Jag tyckte väl jag kände igen teckningen på ryggen ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp