Vad är detta?

Londons

Trådstartare
Kan detta vara någon slags fjäril, eller är det något slags skadeinsekt som vi borde ta bort? I våra buska.
649EA9A2-47B7-405C-9B3B-EE2AF42029C8.jpeg
 
Inga insekter är "äckliga" för den biologiska mångfalden!

Vi har ett generellt problem med minskande insekter, så ta inte bort/döda, bara för att något "slingrar" och känns "äckligt".

Det finns en uppsjö av olika insekter inom gruppen som på svenska kallas "småfjärilar", "Vecklare", "Spinnare", "mott", "Mal" med mera, som är relativt hårt knutna till "sina" värdväxter.

Dessa insekter, ofta fjärilar närstående eller rent av fjärilar, lägger sina ägg på en växt, och larverna äter sedan av bladen. Ibland kan buskar/träd/örter bli kalätna, men buskarna/träden brukar återhämta sig fint efteråt, även det ser ruskigt tråkigt ut medan det pågår.

De här larverna (och vuxna insekterna) är jätteviktiga som föda för fåglar och andra insektsätande djur (fladdermöss, igelkottar, näbbmöss m.fl.).

Inga larver ska tas bort alls, i synnerhet inte för att man känner obehag inför larverna. I kommersiella odlingar så jobbar man huvudsakligen förebyggande mot angrepp.

Tar med en artikel om "Häggspinnmal" vars angrepp på Hägg kan vara spektakulära vissa år: varenda hägg inom ett område ser ut att vara invirad i spindelväv med larver i, och träden blir i det närmaste kalätna. Till nästa säsong, så har träden återhämtat sig igen.

https://artfakta.se/artinformation/taxa/yponomeuta-evonymellus-214127/detaljer

Här en annan, som kan kaläta hela bestånd av Ek:

https://artfakta.se/artinformation/taxa/214873/detaljer
Benvedsspinnmal?
Hur vet du att växten skulle vara benved? Tycker inte bladen liknar benved?
 
Inga insekter är "äckliga" för den biologiska mångfalden!

Vi har ett generellt problem med minskande insekter, så ta inte bort/döda, bara för att något "slingrar" och känns "äckligt".

Det finns en uppsjö av olika insekter inom gruppen som på svenska kallas "småfjärilar", "Vecklare", "Spinnare", "mott", "Mal" med mera, som är relativt hårt knutna till "sina" värdväxter.

Dessa insekter, ofta fjärilar närstående eller rent av fjärilar, lägger sina ägg på en växt, och larverna äter sedan av bladen. Ibland kan buskar/träd/örter bli kalätna, men buskarna/träden brukar återhämta sig fint efteråt, även det ser ruskigt tråkigt ut medan det pågår.

De här larverna (och vuxna insekterna) är jätteviktiga som föda för fåglar och andra insektsätande djur (fladdermöss, igelkottar, näbbmöss m.fl.).

Inga larver ska tas bort alls, i synnerhet inte för att man känner obehag inför larverna. I kommersiella odlingar så jobbar man huvudsakligen förebyggande mot angrepp.

Tar med en artikel om "Häggspinnmal" vars angrepp på Hägg kan vara spektakulära vissa år: varenda hägg inom ett område ser ut att vara invirad i spindelväv med larver i, och träden blir i det närmaste kalätna. Till nästa säsong, så har träden återhämtat sig igen.

https://artfakta.se/artinformation/taxa/yponomeuta-evonymellus-214127/detaljer

Här en annan, som kan kaläta hela bestånd av Ek:

https://artfakta.se/artinformation/taxa/214873/detaljer

Hur vet du att växten skulle vara benved? Tycker inte bladen liknar benved?
Jag vet inte att det är det. Tyckte att larverna såg ut som det. Larverna äter inte enbart benved.
 
Ah , nej men är de viktiga så kan de absolut få vara kvar, jag bryr mig inte så mycket om de är äckliga. Däremot vill jag inte ha kvar dem om det är något slags skadedjur.

Däremot är det lite märkligt att de är kvar om igelkottar äter dem. De sitter nära marken och vi har minst en kotte som bor under altanen, ungefär tio meter därifrån. Ska ut och titta lite på vad de sitter på för typ av växter.
 
Ah , nej men är de viktiga så kan de absolut få vara kvar, jag bryr mig inte så mycket om de är äckliga. Däremot vill jag inte ha kvar dem om det är något slags skadedjur.

Däremot är det lite märkligt att de är kvar om igelkottar äter dem. De sitter nära marken och vi har minst en kotte som bor under altanen, ungefär tio meter därifrån. Ska ut och titta lite på vad de sitter på för typ av växter.
Är det en rejäl mängd larver, så orkar nog inte igelkottarna äta alla larverna.
 
Sen är det nog med kottarna som med alla oss andra, finns det gott om mat så äter man det man tycker är gott. Jag bjöd ju på äggulor efter att en kotte blivit utskälld men hittade den senare ca 1 meter därifrån där den åt en padda istället för äggulorna jag knäckte fram vid nosen på den.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: skogaliten
·
Hemmet Finns det någon slags sil som passar en sån här gammal diskho? Ca fem centimeter i diameter Det fastnar ju mängder med matrester där...
Svar
15
· Visningar
610
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Vi har gjort en massa grävarbete här på tomten och nu är det en massa kala lerpartier runt huset. Ska man så lite gräs eller kommer det...
Svar
8
· Visningar
400
Senast: Badger
·
Hemmet Det känns som det finns emaljmuggar till salu överallt. Jag förstår inte användningsområdet. Är det någon slags plastbantning så man...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp