Vad är en follikel?

Sv: Vad är en follikel?

det kan vara:
*hårsäck (follikel)

*En follikel är ett hålrum i äggstocken där äggcellen kan mogna. Efter varje menstruation mognar ett flertal follikler.

*follikel, liten säck t.ex. hårsäck i epidermis,från vilket håret växer upp; jfr folliculus.
;) ;)
 
Sv: Vad är en follikel?

på häst så menar man väl vanligtvis "äggblåsa" (har jag för mig att det heter på "svenska") mao, förklaring nr 2 i blissare's inlägg.
 
Sv: Vad är en follikel?

Tack båda två!

Min häst har folliklar i slemhinnorna i näsan. Det såg ut som små röda hallonformade grejor, men det var så svårt att se i endoskopet. Veterinären försökte förklara, men jag fattade inte riktigt...
 
Sv: Vad är en follikel?

fast om det sitter i näsan på hästen så tror jag att jag drar tillbax min förklaring och sparar den tills du sett en folikel på ultraljud vid brunstkontroll... ;)
 
Sv: Vad är en follikel?

OK, bara en bubbla "vilken som helst".

Tack för ditt svar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
365
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
Svar
12
· Visningar
555
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
430
Senast: Anonym456
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp