Vad är ett hästpass?

Enya

Trådstartare
Jag har inte koll på så mycket för tillfället:) och undrar vad ett hästpass är, varför man har ett och om alla hästar ska eller kan ha ett? Även korsningar?
 
Det är en ID-handling för hästen, där det står vilket regnr den har, ev chipmärkningsnummer, hästens stam och vaccinationer. Där skriver man även upp vilka medicinska behandlingar hästen fått i sitt liv och om hästen är tänkt till livsmedelsproduktion eller inte i slutändan.

Fr.o.m. 2002 var det tänkt att alla hästar som säljs ska ha pass och även nya föl. Före utgången av 2005 SKA ALLA hästar i Sverige ha pass, oavsett rasren eller korsning.

Har du stor häst är det ASVH som reggar oavsett om det är rasren eller korsningshäst och utfärdar pass, har du korsnings- eller ridponny är det ASRP, om du har rasren ponny är det resp ras/avelsförening.

Så det är bara att sätta igång och fixa fram ett pass om din pålle inte har det redan! Ju förr desto bättre, för jag tror att många kommer att vara ute väldigt sent och då lär det bli pass-stockning! :D
 
Tack så jättemycket för ditt svar! Kändes lite pinsamt att fråga, men nu vet jag ju att jag måste skaffa ett sån´t! Jag köpte min häst december 2001 och har inget pass på honom. Vet du eller någon annan vad det kostar eller så?
 
Men hallå! Var inne på svehast och kollade, och undrar lite hur man gör med en häst med okänd härstammning :confused: Jag vet bara att min hästs mamma är bruksnordsvensk som tävlar i någon körning och pappan är ett halvblod som hoppar.... Det stod något om att man skulle ta ett DNA- prov eller så, MÅSTE man verkligen det??
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu inför Livsmedlesverket i Danmark digitala hästpass. Alltså behövs från och med nu inget fysiskt pass för att resa inom landet med hästen.
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: Pritchel
·
Anläggning Undrar om tråden som går från aggregatet till strömtråden kan va farlig för hästen? Om hästen biter på den? Det är nån plast/gummi...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: aglaonema
·
Ekonomi & Juridik Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara. 1 Var i Sverige har du hästen? 2 Hur...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 591
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp