Vad är "lagom varm"?

Idag täckade jag på den helklippta ett ännu tjockare utetäcke över innetäcket. Det blev då 200+400 med helhals. Vädret har varit runt -7 under dagen med lite vind och snö. Varmare häst som kändes mycket mjukare i ridningen. Kanske en tillfällighet men skillnad var det.
 
Men kom igen nu. Naturligtvis har jag skapat tråden utifrån att hästar funkar olika. Det krävs dock att en kan känna igen tecknen på vad "lagom"/för kall/för varm är. Därav min fråga hur andra resonerar. Jag vill uppenbarligen ha mina hästar lite varmare än genomsnittet.

Ok, men jag har ofta blivit anklagad för att vara otydlig i mina inlägg. Därför skriver jag inget nytt, utan hänvisar till Unafraids båda exemplariska svar.

Och jag förstår ditt "hur långt är ett snöre", men det är ju lite så det är.

Jag ville att min dam skulle se bekväm ut och att hon skulle inte falla ur i hullet. Veterinären hade tillförordrat täcke över rygg och kors. Jag täckade därför hellre för mycket än för lite och två gånger ringde en granntant bredvid stallet och sa, du... din häst har tagit av sig täckjackan. Men jag har lagt den utanför grinden. :D Då var jag redan på väg till stallet, för insläpp och den andra gången..., du din häst har tagit av sig nattlinnet (flugtäcke på sommaren). Men jag har lagt det utanför grinden.
 
Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är?

När jag tog in mina igår i -10 hade den helklippta hästen 200gr innetäcke+ ett 250 gr med helhals på sig. Han var då kall/smått ljummen över korset. För mig är det att vara för kall eftersom en helklippt häst har så lite päls att den ska kännas varm. Den andra som bara är halvklippt men tidernas fryslort kändes också sval under sina 400+200. Men med tanke på att han har rätt tjock päls över rumpan så ska han såklart inte kännas varm.

Inför varje vinter tänker jag alltid att jag inte ska vara den som övertäckar. Det slutar dock alltid med tjocka täcken och hästar som är nöjda och mjuka i kroppen. De går ute från 6 på morgonen till 18-21 och vi bor i södra Norrland. Fryslorten har så gott som fri tillgång på hö men den andra får 6 kg ute fördelat på morgon och lunch.Visa bifogad fil 80390
Jag har en riktig fryslort (misstänker pssm) så han får ha tjocka täcken annars blir han hemskt stum i muskulaturen och börjar även skaka väldigt lätt.
Helklippt då han svettas ngt enormt vid arbete framförallt i det isolerade ridhuset.
Kan tyvärr inte gå på fri tillgång då han blir enormt fet, går på lösdrift och har en jätte fin isolerad ligghall men naturligtvis är det två öppningar så blir ju inte varmt ändå.
Idag hade han 550g innetäcke plus 300g utetäcke över och kändes ändå lite sval över korset.. Så nu fick han 100g till då det ska bli ännu kallare. Lite blåsigt och -5 när jag åkte hem.
 
Jag älskar att du skriver södra Norrland ;) Jag skulle snarare säga mellersta, men det är svårt det där med platsbeskrivning.

Efter att alltid haft mammutar skaffade jag mig ett fullblod (läs: welsh sec A) och de första åren fattade jag inte alls varför hon var så sur så fort jag rörde vid henne. Hon får massor med päls, men tydligen hjälper det inte när hon blir blöt. Fick en riktig aha-upplevelse när hon fick massage som tvååring (inför utställning) och massören var helt fascinerad över hur tunn hud hon hade.

Så efter det har jag klivit in i täckesträsket och det är hopplöst svårt. Jag skulle säga att den helklippta av dina lät som att han var för kall.

Lagom varm för mig är när ponnyn är nöjd. Jag tror att jag hittat en ok balans efter tre år, nu när jag börjat med halstäcke. Hon går utan täcke om det inte är nederbörd, men jag börjar vackla i att hon kanske behöver täcke även då. Just nu har vi -4 grader och hon är inte jätteglad.

Om det regnar/snöar och är ned till nollan har hon 250 g täcke med 250 g hals. Jag försökte med liner i fjol, men tyvärr halkar linern ned och ger henne slav. Dessutom har jag svårt att hitta täcken till henne som är tjockare än 250 g (linern fanns tex bara i 100 g).

Jag klurar på om jag borde ha 50 g-täcke när det är minusgrader men inte nederbörd, samtidigt var hon varm om öronbasen ikväll.

Svammel, men det är verkligen hiskeligt svårt!

Min Paso Fino har en fantastisk vinterpals den ar SA himla tjock och mjuk ... paminner mest om en kaninpals. Han har inga problem vid varme, han gillar varmt, han kan ha sma problem vid kyla, men vi har aldrig varit med om mer an ett par grader kallt under en kort tid. Han har dock STORA problem med regn. Det kan vara 18*C och regn nar han har full vinter pals ... och han skakar som ett asplov. Blir han blot fryser han om det ar under 28*C ... Jag forstar honom fullstandigt sa jag ser till att han har tacke som haller for regn.
 
Min häst som jag hade förut var frusen av sig. Om det regnade och var under typ 25 grader ville han ha täcke på ryggen, så det så. Annars stod han och spände sig vilket resulterade i en öm rygg och en stel häst. På vintern fick jag täcka honom ungefär som du beskriver @Fiorano. När han var helklippt tyckte jag han verkade må bäst om han kändes "ljummen" (alltså inte varmare än jag själv såklart, men typ "kroppstemperatur", lite svårt att förklara) under täcket. Kändes han sval/kall som helklippt frös han definitivt. Det blir en annan sak med vinterpäls på, såklart. Likadant på sommaren när han ändå hade lite päls, då gick det bra att han var svalare utanpå pälsen.

Min medryttarhäst som jag rider nu är inte alls lika frusen. Han klarar sig med max 300 g hela vintern trots att han också har en känslig rygg (KS). Oftast har han typ 200 g. Har nog aldrig sett honom frysa, faktiskt. Han känns lagom (dvs ljummen där han är klippt och sval utanpå lång vinterpäls) med ett tunnare täcke än vad min häst hade behövt.
 
Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är?

När jag tog in mina igår i -10 hade den helklippta hästen 200gr innetäcke+ ett 250 gr med helhals på sig. Han var då kall/smått ljummen över korset. För mig är det att vara för kall eftersom en helklippt häst har så lite päls att den ska kännas varm. Den andra som bara är halvklippt men tidernas fryslort kändes också sval under sina 400+200. Men med tanke på att han har rätt tjock päls över rumpan så ska han såklart inte kännas varm.

Inför varje vinter tänker jag alltid att jag inte ska vara den som övertäckar. Det slutar dock alltid med tjocka täcken och hästar som är nöjda och mjuka i kroppen. De går ute från 6 på morgonen till 18-21 och vi bor i södra Norrland. Fryslorten har så gott som fri tillgång på hö men den andra får 6 kg ute fördelat på morgon och lunch.Visa bifogad fil 80390
Jag ser det som fullständigt individuellt.
Min ena häst behöver vara varm under täcket för att kännas bra i kroppen, trots att hon är en kallblodskorsning och har relativt mycket päls.
En annan jag hade behövde vara riktigt varm under för att inte skaka av köld. Sen har jag haft några hästar som har varit nöjda bara dom är torra och två som inte behövt täcke alls.

Bor i Norrbottens kust med mycket regn och neråt -30 emellanåt för referens.
 
Lagom varm är för mig när hästen är avslappnad, komfortabel och harmonisk. En häst som drar upp magen eller spänner sig på annat sätt eller verkar lite slö är inte lagom varm utan fryser respektive är för varm.

Jag som ser mina hästar så många gånger på dygnet har inga problem med att se på håll om de är lagom varma men trots det så känner jag under täcket vid varje fodring dvs. fem gånger/dag. Min ena är komfortabel när hon är sval utanpå pälsen, hon är delvis klippt, medans den andra är komfortabel när han är varm utanpå pälsen.

Man måste lära sig hur individen vill ha det och det kan man bara genom att lära känna sin häst.
 
Jag vill att mina hästar ska kännas ljumma under täckena, inte kalla, inte varma.
För varmblodstanten får det gärna vara åt det lite varmare hållet. Men hon är 22år och har lite ålderskrämpor. Hon fryser väldigt lätt.
Just nu är hon helklippt och har 200g stalltäcke och 250g täcke med 150g hals. Det var 14 minusgrader och lite blåsigt när jag släppte ut i morse.

Ponnyn, russ 16 år, som sätter mammutpäls, är trots allt lite frusen, han är ofta kall över ryggen. Så han har just nu 200g täcke på sig. Inget stalltäcke inne om det inte är kallare än -20° ute.

Bor vid norra Västerbottenskusten
 
Generellt tänker jag att en klippt häst ska kännas lite varm på rumpan under täcket. Jag är alltid lite kall om händerna på vintern så det får man ju också ta i beräkning när man känner efter, när jag stoppar in mina kalla händer under täcket ska det definitivt kännas varmt. Någon annan som kanske är varm om händerna kommer ju uppleva det annorlunda.

Jag täckar hellre min häst lite för varm än för kallt om jag är osäker. Hon verkar må bäst då. Om hon varit lite för kall och spänt sig så kan jag märka det på hennes sinnesstämning, hon blir liksom mentalt spänd om hon stått och spänt sig i kroppen i hagen. När hon var skadad förra året täckade jag helst så att hon var ordentligt varm och gosig, det verkade hjälpa mot olämpliga explosioner i sjukrutan :laugh:

Min häst är definitivt inte åt det varma hållet, men inte heller sådär extremt frusen. Jag bor i Östergötland, vi har precis fått minusgrader här och hon går med 250g. Är helklippt men det var över en månad sen så hon har lite päls på utväxt. När det blir kallare kommer hon ha 400g. Hon har inte mat i hagen, det påverkar ju en hel del.
 
Bor nära gränsen Västerbotten/Västernorrland och har nu en oklippt gamling. Halvblod med ganska tunn päls. Öm över ländryggen efter tidigare dåligt passande sadel och är något tunn och omusklad, även om det är bättre än för en månad sen.

Vi har haft mellan minus 5 och 22 en period och han har gått med 250 g + hals mesta delen förutom när det var - 22 i fredags då fick han 400 g. Han är varm och gosig under täcket men svettas inte och verkar nöjd. Inte sett honom frysa eller vara irriterad över täcket. De har nu även fått bal i hagen så håller sig varma genom att äta.

Min förra häst som var oklippt förra vintern dock med riktig mammutpäls tyckte det var för varmt med 250 g vid - 25.
 
Mina 2 sista hästar var en nordis och ett halvblod. Båda var helklippta. Nordisen täckades överlag med 200gr tjockare täcke än halvblodet. Hon hade som mest 500gr och han 300gr. Hon hade halstäcke när det blev kallt, han hade aldrig halstäcke.

Skåne, på en backe så oftast inte så mycket minus men fuktigt och alltid blåsigt.

Jag tror att den stora skillnaden var att nordisen oftast tog det lugnt i hagen, visst kunde hon busa lite men inte mer än så. Halvblodet var nästan aldrig stilla utan hittade på bus hela tiden och höll sig säkert varmare pga det.

Nordisen var supertydlig med om det var för kallt. Med halstäcke på så tryckte hon in hela huvudet i täcket (tänk sköldpadda) så att bara mulen stack ut 🤣 och när det någon gång blev riktigt riktigt kallt så gick det inte att få ut henne ut stallet. 🤷‍♀️
 
Har två stycken kallblod. Den ena vill ha ofodrat regntäcke om det vräker ner. Aldrig annars. Är halvklippt på vintern men fryser aldrig. Den andra är oklippt och går med 200+100 nu och kryper det under -10 så är det 400 eller mer som gäller. De är individer!
 
Jag tycker en häst ska kännas sval men inte kall. Hästar och människor har liknande kroppstemperatur och det blir väldigt tydligt om varma, kalla eller svala/ "neutralt".
Då förutsätter jag att man drar handen mothårs och ner till huden. Det gäller oklippta hästar med eller utan täcke.
Är de helklippta med täcke och känns varma hade jag funderat på om det är läge att testa tunnare täcke och hålla koll på om de ser ut att frysa.
Med tanke på hur mycket man har läst på sistone om övertäckande så hade jag inte förutsatt att jag automatiskt gör rätt (vilket du inte iheller gör).

Däremot så ska ju hästar såklart inte frysa, och nyklippt häst (eller häst som klipps ofta, inte bara en gång under vintern) i södra Norrland behöver ju såklart täckas för att inte frysa.
 
Jag har två hästar hemma. Den ena har rejäl päls och fick nu när det vräker ner snö, är mellan 3 och 10 minus samt blåser kraftigt 100 g täcke. Den andra sätter inte mycket päls och är frusen av sig, han har 400 g med helhals och verkade nöjd.
Blir det kallare än så här kommer han även få ett 200 g stalltäcke under.

Vi bor i Småland.
 
Idag täckade jag på den helklippta ett ännu tjockare utetäcke över innetäcket. Det blev då 200+400 med helhals. Vädret har varit runt -7 under dagen med lite vind och snö. Varmare häst som kändes mycket mjukare i ridningen. Kanske en tillfällighet men skillnad var det.
Mitt sto är som din. Jag märker i ridningen om hon har varit lite för kall, för då är hon spänd över länden. Hon behöver vara varm mot huden för att hon ska vara mjuk och nöjd.

Min unghäst har jag inte klippt så mycket så där har jag inte upplevt samma. Han går med 100g nu (ca -11 idag) och han var ljummen under täcket och verkade nöjd.
 
I går hittade jag gränsen för T.

Han är oklippt och går i hyfsat stor hage med gräs (iofs nerbetat vid det här laget) och skogsdel. Har haft ofodrat regntäcke vid runt +10 och nederbörd (det vädret vi haft hela hösten). Oklart om han skulle klara sig utan täcke, men bekvämt för matte om han är torr...

Nu har vi fått köldknäpp och han har haft 100g täcke. Igår vid intag var det ca -8 och då var han kall under täcket. Inte sval, kall. Så nu får han lite tjockare på sig ut idag.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 608
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 303
Hästvård Jag har en 23 årig gammal valack, fd. travare, som jag nu misstänker att jag kanske har täckat lite för lite :( Orsaken till att jag...
Svar
12
· Visningar
3 274
Utrustning Min helklippta häst börjar anse att det lättare vintertäcket + fleecetäcke är för kallt nu, så jag ska köpa nytt. Jag förstår att ett...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp