Vad är "lagom varm"?

Jag har i princip alltid haft helklippta hästar i varmstall på natten och ute dagtid. Har inte varit ”rädd” för att övertäcka. Har nog haft rätt mycket täcken men många olika tjocklekar beroende på temperatur och förhållanden. Är det -10 eller lägre så är det kallt ute. Hästarna har inte haft mat att tillgå så jag har täckat. La termometer uppe på rumpan vid tillfälle, runt 15-20 grader på de flesta jag kollade i vårt stall med 8 hästar.

Nu har jag mammuttpäls på dräktig ponny på lösdrift med fri tillgång på hö, nu känns det svårt! Hon har fått gått utan täcke ner till -10 men nääää hon är inte nöjd! Kall i ryggen och går iväg när jag klämmer på henne. La på 100g täcke och tycker det är bättre, var sval under igår. Borde hon få 200g? Så himla svårt, när pälsen är kvar känns det mer sårbart att hon faktiskt blir för varm. Hon rids i skogen och jag vill inte hon ska bli kall heller, varken när jag ska rida eller att hon står o spänner sig.
 
Jag har använt värmesensor under täcket på min häst förra säsongen. Mycket intressant att kunna se exakt hur temperaturen ändrat sig under dagen, hur sol/regn/vind påverkar, och inget gissande utifrån mina egna frusna händer. Kan varmt rekommendera att prova, finns några olika varianter där HorsePal är den billigaste jag sett.
Vi var ett gäng med likadana sensorer i det stallet, så när man stod i hagen hämtade man data för alla och då kunde övriga hästägare se hästarnas nuvarande temperatur i appen även om de befann sig långt bort.
 
Jag har använt värmesensor under täcket på min häst förra säsongen. Mycket intressant att kunna se exakt hur temperaturen ändrat sig under dagen, hur sol/regn/vind påverkar, och inget gissande utifrån mina egna frusna händer. Kan varmt rekommendera att prova, finns några olika varianter där HorsePal är den billigaste jag sett.
Vi var ett gäng med likadana sensorer i det stallet, så när man stod i hagen hämtade man data för alla och då kunde övriga hästägare se hästarnas nuvarande temperatur i appen även om de befann sig långt bort.
Vad hade de ungefär för temperatur? Hur mycket varierade det?
 
Jag har använt värmesensor under täcket på min häst förra säsongen. Mycket intressant att kunna se exakt hur temperaturen ändrat sig under dagen, hur sol/regn/vind påverkar, och inget gissande utifrån mina egna frusna händer. Kan varmt rekommendera att prova, finns några olika varianter där HorsePal är den billigaste jag sett.
Vi var ett gäng med likadana sensorer i det stallet, så när man stod i hagen hämtade man data för alla och då kunde övriga hästägare se hästarnas nuvarande temperatur i appen även om de befann sig långt bort.
Så spännande! Också nyfiken på hur de brukade ligga i temperatur och vad de då hade för täcke och i vilket väder. Varierade det vilken temperatur olika hästar föredrog?

Beställde en direkt😁
 
Senast ändrad:
Jag har använt värmesensor under täcket på min häst förra säsongen. Mycket intressant att kunna se exakt hur temperaturen ändrat sig under dagen, hur sol/regn/vind påverkar, och inget gissande utifrån mina egna frusna händer. Kan varmt rekommendera att prova, finns några olika varianter där HorsePal är den billigaste jag sett.
Vi var ett gäng med likadana sensorer i det stallet, så när man stod i hagen hämtade man data för alla och då kunde övriga hästägare se hästarnas nuvarande temperatur i appen även om de befann sig långt bort.
Hur funkar det? Måste man vara vid sensorn när man hämtar data?
Jag är typ aldrig i stallet när hästen är i hagen, skulle vilja att jag kunde följa typ när jag är på jobbet👍
 
Hur funkar det? Måste man vara vid sensorn när man hämtar data?
Jag är typ aldrig i stallet när hästen är i hagen, skulle vilja att jag kunde följa typ när jag är på jobbet👍
Verkar som den måste läsas av vid hästen. Men efter ett tag görs en graf över hästens komfortzoner och appen hjälper en att välja täcken utifrån väder och hästens preferens. Ska bli mycket spännande att prova! Jag är ju hemma om dagarna och kan kolla regelbundet. Kommer bli besatt😂
 
Verkar som den måste läsas av vid hästen. Men efter ett tag görs en graf över hästens komfortzoner och appen hjälper en att välja täcken utifrån väder och hästens preferens. Ska bli mycket spännande att prova! Jag är ju hemma om dagarna och kan kolla regelbundet. Kommer bli besatt😂
Haha det förstår jag! Jag är besatt av att kolla väderappar och fundera på täcken så det där hade varit perfekt för mig också, förutom då att jag är på jobbet när hästen är ute🤪
 
Hur funkar det? Måste man vara vid sensorn när man hämtar data?
Jag är typ aldrig i stallet när hästen är i hagen, skulle vilja att jag kunde följa typ när jag är på jobbet👍
Den sparar data i tre dygn så man kan hämta när man vill under den tiden och se hur hela dagen sett ut.

Ska se om jag kan hämta några gamla data, hon går naken på lösdrift just nu så har inget nytt att läsa av.

Temperaturen kan man ställa in själv om man inte vill gå efter standard. Jag skickade frågor angående önskvärd temperatur till forskare för att hitta något mer att utgå ifrån 😁. Våra tre låg lika i hur dom föredrog att ha det, då var det ett SWB, en polsk halvblodshäst och min morgan. Vi lärde oss att samtliga hästar funkade bäst på mindre tjocklek än vi tidigare använt, men också att samma tjocklek på täcke kunde ge olika mycket värme (förmodligen pga yttertygets färg, fodrets fluffighet och material, innertygets material)
 
ED6B4B5A-99B7-4409-8CA0-F7A1690354AA.jpeg

Såhär kan det se ut. Längst ner är morgonen när täcket hänger i stallgången, hon får på sig det nån gång mellan 7:45 och 8 (där också luftfuktigheten går upp på rött). Sen kan man se att hon några gånger under dagen är något för varm
 
Den sparar data i tre dygn så man kan hämta när man vill under den tiden och se hur hela dagen sett ut.

Ska se om jag kan hämta några gamla data, hon går naken på lösdrift just nu så har inget nytt att läsa av.

Temperaturen kan man ställa in själv om man inte vill gå efter standard. Jag skickade frågor angående önskvärd temperatur till forskare för att hitta något mer att utgå ifrån 😁. Våra tre låg lika i hur dom föredrog att ha det, då var det ett SWB, en polsk halvblodshäst och min morgan. Vi lärde oss att samtliga hästar funkade bäst på mindre tjocklek än vi tidigare använt, men också att samma tjocklek på täcke kunde ge olika mycket värme (förmodligen pga yttertygets färg, fodrets fluffighet och material, innertygets material)
låter ju bra!
Men kollade på en video om hur man satte den på täcket och de hade den framtill? Jag vill ju veta temp uppe på rumpan, inte bredvid manken eller på bogen där de alltid är varmare 😊
 
låter ju bra!
Men kollade på en video om hur man satte den på täcket och de hade den framtill? Jag vill ju veta temp uppe på rumpan, inte bredvid manken eller på bogen där de alltid är varmare 😊
Du kan fästa den var du vill egentligen. Jag har sytt fast små nyckelringar med stark tråd i innerfodret och hakar fast sensorn i täcket hon ska ha för dagen. Skulle jag vilja sälja täcket framöver så är det enkelt att bara sprätta upp stygnen och ta bort ringen, så syns ingen permanent åverkan.
Min sitter precis intill manken, eftersom den är minst utsatt vid rullande då :D
 
låter ju bra!
Men kollade på en video om hur man satte den på täcket och de hade den framtill? Jag vill ju veta temp uppe på rumpan, inte bredvid manken eller på bogen där de alltid är varmare 😊
Jag tänkte testa att sätta den just uppe vid rumpa/länd. Det är där jag är mest mån att hästen är tillräckligt varm. Mina rullar sig inte alls nu i kylan så det känns safe.
 
Jag tänkte testa att sätta den just uppe vid rumpa/länd. Det är där jag är mest mån att hästen är tillräckligt varm. Mina rullar sig inte alls nu i kylan så det känns safe.
Min rullar sig typ aldrig i hagen, men hon står med utetäcket på natten och då ligger hon alltid ner.. Vet inte om hon rullar iofs, men lite risky ifall hon mosar sensorn😆
 
Jag personligen föredrar att hästarna är svala för att minska risken för att de blir för varma. Men min häst föredrar att vara varm, så mycket nöjdare då:) (jag tycker han är för varm men han är nöjd)
 
Jag vet lösningen! Man har en häst som säger hur han vill ha det, min visar tydligt att jag är fel ute om jag försöker lägga på täcke när han vill vara naken.

Skämt åsido, är det ingen som känner på resten av hästen utanför täcket? Jag mäter min pålles temperatur genom att känna på mule, öron och ben. Är extremiteterna kalla brukar han även vara känslig i huden och tjurig=frusen.
Men oftast förvånar han mig genom att vara ljummen om mulen trots ruskväder. Han har 100 gram när det blåser/regnar och 200 gram vid riktig ihållande regnstorm. Rena minusgrader i flertal verkar inte påverka honom alls.

Runt omkring mig har jag aldrig sett en häst frysa men däremot flera som varit för varma så jag är övertygad om att gemene hästmänniska täckar för mycket. Framförallt på våren när solen kommer fram. I förra stallet var det flera hästar som stod med förhöjd andningsfrekvens och uppspärrade näsborrar i försök att ventilera mer än en gång. Jag tror att många hästars välfärd skulle förbättras av såna där mätare så att det inte är människans kalla händer som bestämmer mängden täcke. dfcb634fd412d9d8f48c43adaa3ff851--random-things-horse-blanket.jpg
 
Skämt åsido, är det ingen som känner på resten av hästen utanför täcket? Jag mäter min pålles temperatur genom att känna på mule, öron och ben. Är extremiteterna kalla brukar han även vara känslig i huden och tjurig=frusen.
Men oftast förvånar han mig genom att vara ljummen om mulen trots ruskväder.
Detta har jag inte tänkt på, men ska börja känna efter där med!

Jag tycker det är så svårt med täcken och gram, speciellt när de inte kan ha fri tillgång pga lättfödda hästar. Min häst går på lösdrift utan fri tillgång och gick utan täcke fram tills det blev -10, för då stod alla hästar och skakade. Då fick två hästar täcke med 100 gram, och två fick 200 g, vilket verkade fungera bra.

Nu en vecka senare när det var -10 stod de två med 100 g och skakade, troligen då gräset börjar sina. Slängde då ut hö i hagen och bytte upp till 200 g på båda. När jag tittade till dom två timmar senare var ena nöjd medan andra fortfarande stod och skakade... :(

Så nu kommer de få ha 200 gram och fri tillgång på halm + lite hö då så länge temperaturen håller -10 och lägre. Så fort temperaturen går upp mot -5 kommer de få gå utan täcke igen och minskad mat.
 
Jag har alltid tidigare förespråkat så lite täcken som möjligt… men så köpte jag en ny häst för ett par år sedan och hon har med största sannolikhet pssm så jag har fått omvärdera - hon behöver verkligen täckas ordentligt för att må bra. Just nu har vi runt nollan/ngn plusgrad samt mkt nordlig blåst och en del regn, och då täckas hon med runt 700g men ibland t.o.m. runt 900g. Fri tillgång på hö (hon kan inte äta ngt kraftfoder så hö är allt hon får). Och det verkar vara det som behövs för att hon ska vara mjuk, smidig och glad - så då kör vi på det.
 
Jag kör på tumregeln att står hästen och spänner sina muskler, drar upp flanken eller skakar så fryser den och bör antingen täckas, eller täckas med mer fyllning. Blir hästen svettig eller får värmeutslag så är den för varm. Hur mycket fyllning jag ska ha beror ofta helt på hästen i fråga och det enda jag aldrig använder är ofodrade regntäcken. Det tjockaste täcket jag har är det 400g fyllning på, och vid helklippt häst har jag då haft 200g stalltäcke under.
Idag är alla hästar oklippta och otäckade med undantag för snöfall/regn. Idag är det -18 grader och alla ser nöjda ut. Vid regn/snöfall får de 200g regntäcken på sig.

Med andra ord är jag nog helt åt andra hållet och täcker med så lite som möjligt så länge ingen står och synbart fryser. :)
 
Jag vet lösningen! Man har en häst som säger hur han vill ha det, min visar tydligt att jag är fel ute om jag försöker lägga på täcke när han vill vara naken.

Skämt åsido, är det ingen som känner på resten av hästen utanför täcket? Jag mäter min pålles temperatur genom att känna på mule, öron och ben. Är extremiteterna kalla brukar han även vara känslig i huden och tjurig=frusen.
Men oftast förvånar han mig genom att vara ljummen om mulen trots ruskväder. Han har 100 gram när det blåser/regnar och 200 gram vid riktig ihållande regnstorm. Rena minusgrader i flertal verkar inte påverka honom alls.

Runt omkring mig har jag aldrig sett en häst frysa men däremot flera som varit för varma så jag är övertygad om att gemene hästmänniska täckar för mycket. Framförallt på våren när solen kommer fram. I förra stallet var det flera hästar som stod med förhöjd andningsfrekvens och uppspärrade näsborrar i försök att ventilera mer än en gång. Jag tror att många hästars välfärd skulle förbättras av såna där mätare så att det inte är människans kalla händer som bestämmer mängden täcke. Visa bifogad fil 81007
Jag tittar på många saker för att avgöra vad som blir lagom, men enkelt är det ju inte för det..
 
Idag var ponnyn inte nöjd. 250 g täcke + 250 g hals var för lite när det var -17 grader. Trots ingen nederbörd (vilket tidigare varit enda gången jag täckar). Misstänker att hon blivit ännu känsligare iom att hon är högre i kondition nu.

Så efter extrafoder inne (som hon alltid får) fick hon gå ut med 250 g stalltäcke samt ovanstående. Ångrar att jag inte köpte 400 g-täcke på black friday…

Fjordhästen är fö fortfarande otäckad och supernöjd.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 609
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 305
Hästvård Jag har en 23 årig gammal valack, fd. travare, som jag nu misstänker att jag kanske har täckat lite för lite :( Orsaken till att jag...
Svar
12
· Visningar
3 275
Utrustning Min helklippta häst börjar anse att det lättare vintertäcket + fleecetäcke är för kallt nu, så jag ska köpa nytt. Jag förstår att ett...
Svar
7
· Visningar
1 194
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp