Vad är "lagom varm"?

Min arab är naken med fluffig angorapäls. Bor i utebox och jag har ännu inte sett henne frysa av kyla. Regnar det kan hon frysa även vid plusgrader, samtidigt som hon klarade förra vinterns snöoväder naken när stallägaren missade att läsa väderleksrapporten. häst avskyr täcken och är alltid nöjdast utan dom. Med för varmt täcke får hon feber och blir hängig.

Sambons KWPN, importerad för 6 år sen, har äntligen börjat sätta riktig(are) päls. Han blir dock spänd i ryggen utan täcke, har hittills klarat sig i bara regntäcke. När han blir för varm får han koliksymtom och sparkar hysteriskt tills man tar av täcket/byter till svalare täcke. När vi köpte honom frös han så han skakade när det var 8 plus.

Vi har temperaturer mellan -3 och -20 just nu. Valacken har fri tillgång, araben har gräs att pilla med under snön (får portionerad mat pga glupsk).

Blir det snöstorm får båda 100 gr täcken, med regntäcke blir blötan så kall över ryggen. Vad man ska ha, eller inte ha, för täcke är skitsvårt. Vi försöker låta hästarna avgöra vad de vill ha.
 
Säger som många andra: högat individuellt!
Jag kan bara jämföra mina två senaste egna hästsr. Den förra var extremt frusen, under 10 grader varmt och regn var det 300 g-täcke som gällde. Jag är själv varm av mig, så jag har många gånger täckat henne för lite och tänkt att "hon KAN inte frysa nu"... Hon mar som mest täckesklippt, och fick rätt rejäl päls. Hon talade också tydligt om ifall hon blev för varm. Kom jag la hon sig helt enkelt och rullade sig tills jag fattade vinken. Det hände oftast i stallet om det tex var väldigt blåsigt ute. Men detctog ett tag för mig att fatta vad hon menade, i början trodde jag det var kolik. 😅

Hästen innan var varm av sig, men känslig över ryggen när det gällde nederbörd. Honom helklippte jag eftersom han svettades rejält även på korset. Jag minns en gång när det enligt väderleksprognosen skulle vara på nollan, så han fick på sig fleecefodrat regntäcke. Det blev 7 grader varmt istället, och han fick värmeutslag av en dag. Då var han alltså helklippt.
 
Och min KWPN gillade kyla. Nar det var varmt daremot stod han under en ek och svettades medan Pason var ute i solen och njot och i kyla stod pason vid grinden och skakade medan KWPN gick och betade fornojt. Det ar lika olika vad hastarna foredrar som med oss manniskor.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 608
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 303
Hästvård Jag har en 23 årig gammal valack, fd. travare, som jag nu misstänker att jag kanske har täckat lite för lite :( Orsaken till att jag...
Svar
12
· Visningar
3 274
Utrustning Min helklippta häst börjar anse att det lättare vintertäcket + fleecetäcke är för kallt nu, så jag ska köpa nytt. Jag förstår att ett...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Dasspapper
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp