Vad är rätt i detta fall?

A

Angel_23

Där min deltidshäst står har grannen en liten papillon, eller hade.
Grannen över dessa grannar har två rottweiler, en tik och en hane.

I fredags var granne 1 ute för att på kvällen rasta sin papillontik innan de skulle vidare ut. Helt utan förvarning kommer den andra grannens ena rottis utrusande från deras gård och överfaller papillontiken.
Den som är ute med papillon kan knappt göra ett skit då rottisen slänger omkring med papillonen som om hon vore en trasdocka.
När väl rottisen slutar blöder papillonen kraftigt från hela kroppen och skriker som ett litet barn. Det blir akutfart upp till djursjukhuset där veterinärer konstaterar att i stort sett varenda organ i henne är punkterat, finns inget de kan göra förutom att ge henne en spruta så hon snabbt får somna.
De avlivar henne på plats och gör självklart en polisanmälan.

När detta hände uppsökte självklart papillonägaren rottisägarna men fick inte tag på de. De var alltså inte hemma när deras rottisar var ute...lösa...själva....

Igår, onsdag, fick ägarna till den dödade papilonen hem papper från polisen, lika var det för ägarna till rottisarna. INGEN har hört av sig ännu...

För mig är det en självklarhet att hunden som gjorde detta ska tas bort. De ska inte vistas bland vare sig människor eller djur. Den är farlig för omgivningen.
Är tydligen inte första gången den visar tendenser till att vara skum.

För några helger sedan var ägaren till min deltishäst ute vid hölogen för att väga hö då hon känner sig iaktagen. Hon tittar upp och 40 cm från hennes ansikte står den ena rottisen och råstirrar på henne...Hon har inte hört att han kommit....
Hon är nu också liiite hundrädd men vet att man inte ska visa det så hon säger med lite barnslig röst:
-Men...vad gör du här? Gå hem!

Varpå hunden skuttar hemåt....

Jag ska till stallet under denna vecka och tro mig, jag tar med mig något ut, vill inte bli överraskad på det där sättet och mina barn får inte följa med mig till stallet mer sålänge de där två finns lösa och där.

Så i denna fråga som jag egentligen skulle ställa var, Vad tycker ni är rätt i denna situation?? Ska hunden som gjorde detta tas bort eller ska man blunda för detta och vara rädd i stallet?

Polisen hade sagt att man skulle göra en anmälan så fort vi såg de lösa...antar att de kommer vara tvungna att ta bort hunden...
 
Sv: Vad är rätt i detta fall?

Antingen ska hunden avlivas, eller hållas under strikt uppsikt och bära munkorg vid utevistelse, tycker jag med hänsyn till de fakta du lämnat.
Blunda för det ska man inte göra.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 573
Senast: LaMagia
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 384
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 022
Senast: Happimess
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 582
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp