Vad använder ni till putsning/smörjning?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Känner att mitt Hööks läderbalsam inte riktigt håller måttet, utan skulle vilja uppdatera mig. Men frågan är ju till vad.

Mitt Hööks läderbalsam gör, trots millimeterprecision enligt alla konstens regler, att lädret blir mattare och kladdigt! :eek: Så det vill jag helst undvika... Sen är det ett plus om tvålen och/eller balsamet ger lite glansig finish också. Inget krav, men ett trevlig plus. Bör inte kosta mer än 200 kr styck heller!
 
Albions lädertvål och framför allt fett/balsam är det bästa jag använd. Inget kladd och lätt att använda. Fettet torkar in snabbt och det som blir överflödigt torkar man bara bort. Så kan man rida i sadeln efter 5 min utan o bli kletig i arselet :D
 
Jag använder glycerin tvål och läderbalsam ifrån Trikems. Dessa är på flaska (mörkgrå) Tycker att det är behändigt, bara att skaka och spruta på sadeln och sedan torka.
 
Jag smörjer med en burk från nått företag som alltid står på ghs-mässan. Är ren bivax, funkar kanon! Mjukar upp, ger glans, stöter bort väta/regn och kladdar inte.
Tror en burk kostade 300 men den jag har har oxå hållt i 3-4 år. Ska köpa ny i vår för jag vill inte ha något annat :)
 
Mina träns tvättas med vatten och torkas med handduk. Därefter smörjer jag med Effax Läderbalsam. Funkar kanonbra! Gör samma med sadelgjordarna.

Sadlarna däremot är så förb..at tråkig att fixa så det har jag mer eller mindre lagt ner :o
 
Jag tvättar med flytande glycerintvål eller bara vatten, så att det verkligen blir rent först. Sedan smörjer jag om det behövs, har någon tysk smörja köpt på GHS för ett par år sen. Tror det är typ ullfett och bivax i den, bra är den iaf och det blir okladdigt med lite glans. :)
 
Kör av principsak prestiges fett eftersom jag har deras sadlar (anser att det är bäst och köra de rekommenderade produkterna) och helst glycerinfri lädertvål. Vet dock andra som inte har deras grejer som kör med det eftersom det är bra. Använder även prestigefettet på träns etc. när det kommer till att ordentligt ta i sär allt och putsa som ex. till tävling.

Sedan är det bara "torka av lite snabbt innan/efter en träning" så blir det gärna en allt i ett spray, aldrig på sadel, tyglar och stövlar dock. Smart om man inte orkar stå efter kl 22 och pusta magplattor och annat stänk. Då handlar det mest om spraya och torka av. Förvånansvärt bra resultat :up:. Blir mindre kladdigt en många andra tvålar+fetter jag testat.
 
Den dagliga putsen (eller ja, det som borde vara daglig puts), sker med vanlig ekol lädertvål - ibland bara med vatten. När jag behöver mer puts eller vill smörja så använder jag Tip-Top läderbalsam - det är det som jag tycker är överlägset bäst av produkter som inte kostar en förmögenhet.
Trikems läderbalsam på spray blir det ibland, men inte så ofta.
 
Känner att mitt Hööks läderbalsam inte riktigt håller måttet, utan skulle vilja uppdatera mig. Men frågan är ju till vad.

Mitt Hööks läderbalsam gör, trots millimeterprecision enligt alla konstens regler, att lädret blir mattare och kladdigt! :eek: Så det vill jag helst undvika... Sen är det ett plus om tvålen och/eller balsamet ger lite glansig finish också. Inget krav, men ett trevlig plus. Bör inte kosta mer än 200 kr styck heller!


Stubben lädertvål på burk och Effol läderbalsam eller Eko läderolja. Beror på vad jag skall smörja.
Mvh
Pudlan
 
Minkolja, sällan något annat. Bra lädertvål om det behövs, men för impregnering/mjukgörning/finish använder jag minkolja utan tillsatser av silikon, bivax, glycerin eller annat. Ungefär det enda medel som av naturen faktiskt är avsett att finnas i läder.
 
Jag använder Carr and Day Martins "Belvoir" tvättspray och smörjspray när jag väl tar mig i kragen och skall putsa på riktigt.. Inte så imponerad dock, men om det har att göra med produkterna eller om det bara är för att jag hatar att putsa i flersteg vet jag inte :angel:

Till vardags använder jag Absorbines Horsemans Onestep. Den är bäst, för att den är enkel, relativt billig och lämnar lädret rent och mjukt och okladdigt. :D
 
Jag använder Effax lädercombi, kostar 129 kronor hos Hööks i den katalog jag har framför mig (vår/sommar 2015). Kan inte tänka mig att den har blivit avsevärt mycket dyrare sen dess. Luktar gott, kladdar inte och jag tycker lädret blir helt okej glansigt med det också. Har provat lite andra grejer under årens lopp men kommer alltid fram till att inget (av de billigare produkterna) slår detta. I den dagliga behandlingen använder jag enbart detta, men vid "festligare" tillfällen tillfogar jag Effax läderbalsam (119 kronor i samma katalog) efter. Lite kladdigare, så jag skulle väl kanske inte smörja först och rida sen, men smörjer jag kvällen innan är det helt kladdfritt nästa morgon. :up:
 
Jag använder enbart stubbens produkter. Både tvål och smörja. De är överlägset bäst av allt jag har provat under drygt 30 år. Lädersakerna håller sig fina år efter år efter år.
 
Jag smörjer med en burk från nått företag som alltid står på ghs-mässan. Är ren bivax, funkar kanon! Mjukar upp, ger glans, stöter bort väta/regn och kladdar inte.
Tror en burk kostade 300 men den jag har har oxå hållt i 3-4 år. Ska köpa ny i vår för jag vill inte ha något annat :)

Nja, ren bivax är i alldeles för fast form för att det skulle gå att smörja med, något annat måste det vara i den.
 
Jag tvättar mitt med vatten och smörjer med produktens egna grejor. Har equipe sadel och PS träns. Men det drar till sig så jäkla mycket smuts! Min häst är det skitigaste i historien så när jag putsat och gjort vid allt fint så är det lika smutsigt igen efter ett pass. Blir så trött på det :banghead::banghead:

Så nu tvättar ja bara av med vatten och smörjer när jag inte ska rida så att sadeln får vara lite ren ett tag.
 
Nja, ren bivax är i alldeles för fast form för att det skulle gå att smörja med, något annat måste det vara i den.
Sant, någon olja är det ju för att den ska gå att jobba med. Burken har varit med så länge så lappen på med märket och innehållsförteckning trillat bort
 
Jag har övergått till att bara använda Curium soap och balsam. Inte gratis men en burk/flaska räcker i över ett år för mig och då använder jag balsam på ena sadeln efter varje ridpass. Blir väldigt trevlig finish av både tvålen och balsamet.
 
Jag använder Equipes produkter för jag har en sån sadel. Använder grease varje dag, antar att det är ngt sorts balsam, oljar in den en gång i månaden. Typ aldrig tvål, BARA om sadeln eller tränset är skitigt. Man ska inte använda tvål för mycket har jag fått lära mig för det kan torka ut lädret med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp