Vad använder ni till putsning/smörjning?

Equipes olja på allt nytt o sen (sällan) vid behov. Prestiges två tuber med rengöring (bästa hittills men inte helt nöjd) och conditioner (superbra!! Helt rätt yta).

Har testat typ allt o stör mig på att lädret blir kladdigt efter rengöring och efter smörjning (inga sådana problem alls längre m ovanstående) och att rengöring sabbar ytan för o få väck stöv som biter sig fast (här är prestigen inte helt hundra men helt klart bäst hittills).
 
Använder Effax läderkombi till vardagsrengöring och vill jag ha mer yta och puts så blir det lite Effax läderfett på det. (rekomenderat av sadelmakare och jag har haft det några år nu och är nöjd.)
 
Jag var slav under Stübbens produkter ända tll jag ramlade över Absorbine. Tycker Horseman's One Step® är överlägset dessutom får man mjuka fina händer medan man putsar.
 
Jag använder vilken glycerinbaserad lädertvål som helst. Just nu Fiebings i sprayform för att den är så otroligt smidig att använda för snabbputs.

Jag har använt olika smörjor genom åren men nu äntligen hittat en som både är smidig att använda och som gör lädret otroligt mjukt LÄNGE och vackert. -Amerigo/Equipes läderbalsam. Tror den kostar ca 200?

Effax tycker jag Går in lätt men är lite oljig, lämnar en knarrande vaxyta och håller inte lädret särskilt mjukt i längden. Mycket mer problem med mögel också.

Top fix är bra också, säljer de ofta på mässor. De använder jag till stövlar och ytskydd till sadlar under regnperioden. Jättedryg burk! Bra glans om man orkar putsa lite också.

Black Horse hade en smörja som verkligen var bra på att få liv i torrt gammalt läder men gav en tråkig matt finish.

Har även smörjt med ren lanolin, vilket verkligen ger oslagbar! impregnering, men är så kladdig och knepig att få in i lädret att den behöver riktigt varma sommardagar för att smörjan ska vara lättanvänd, att det fenomenala regnskydd den ger är lite bortkastat...
 
Equipes soft care spray till daglig rengöring och mjukgörande. Dock ej så ofta på sadeln. Om riktigt smutsigt tar jag Equipes soft clean som är mer som en rinnig tvållösning. Oljat in Equipesadeln när den var helt ny och sedan efter ett halvår enligt leverantörens rekommendationer.
När jag vill smörja använder jag läderfett, typ effax eller en annan sort jag fick med till sadel nr två (av annat märke).
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag funderar på att koka ihop eget läderfett av bivax och olivolja. Har pratat med lokal biodlare som har bivax. Vad tror ni om det?
 
Använder Effax Läderkombi, blir rent och kladdar inte och håller lädret smidigt såman behöver inte smörja så ofta, men när det behövs har jag Effax läderbalsam
 
Använder Carr&Day&Martins produkter. Absolut bäst, har steg 1 och 2 och neatsfootoljan. Så skönt att spraya på och torka av.
 
När jag gick sadelprovarutbildning så snackade vi lite lädersmörj. Då fick jag lära mig att en sadel är ju död kossa, ja eller animalisk och läder mår bäst av just animiliskt och vegitabiliskt fett.
Jag har letat som en galning, hon som hade utbildningen sålde själv nån sorts Cod-oil, med animaliskt fett, men det var typ femton år sen och hon har flyttat.
Så koka eget som @Mimmimamma är inne på har jag också funderat på, men fluktat mer åt julskinke-rest-hållet.

Nästa alla "en-stegs-produkter" innehåller alokohol, inte så bra till läder.
 
vill man blanda eget så finns ju lanolin/ullfett att köpa både på apoteket och granngården. Det är en bra bas men behöver blandas ut i annan olja eller smörja för att bli mer hanterbar.
 
Jag använder glycerintvål att göra rent med och smörjer med Effax. Använder det på alla läderprodukter, träns som skor, och mina prylar håller alltid bra. Vill jag har extra glans putsar jag fram det med en mirakeltrasa.
 
Till min bruno sadel använder jag endast blötad trasa när det görs ren. Den blir sällan smutsig förutom vid loggan. Annars olijar jag den. Använder butetolja då den är luktfri och känns naturlig, vissa luktar bensin..

Träns och andra grejer torkar jag av med blötad trasa, gärna varm. Sen tunt lager med butet balsam.

Använder horsemans one step ibland men endast för att den ska ta slut någon gång..
 
Tack så hjärtligt för alla tips! :bow:
Gick till min lokala butik och tittade lite på vad dem hade för någonting. Tyvärr var det flera av sakerna som ni rekommenderat här i tråden som inte fanns :(

Men bestämde mig till slut för att köpa Ekols lädertvål (ni vet, gamla klassiska "blå-burken") och tillhörande läderbalsam. Så hoppas att det är bra nu, får prova någon dag nu i veckan! :)
 
Effax leather combi
Stubben glycerintvål
Amerigo balsam och olja

Användes beroende på syfte. Oljar sadeln om den blivit blöt annars mkt sällan. Nu ska unghästen vila över vintern, då kommer jag smörja sadeln med balsam.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp