Vad använder ni för att

nullo-modo

Trådstartare
Reda ut och hålla ordning på svansen.
Vilket hästschampo tycker ni ger bäst resultat.
Vilken lädertvål och läderfett/balsam.
Vad använder ni för Putsmedel till silver/ mässingsbeslag, bett mm.

Hoppas på många svar, kramar

Sv: Vad använder ni för att

Till svansen använder jag glansspray (Emin har jag just nu) och en man/svansborste (från Börjes), funkar kanon på Pärlans tjocka nordis-svans :p

Finns massor av trådar, har du provat att söka :)

Till svansen använder jag hårborste och Foxfire eller Sjöbogårdens pälsglans.
Hästschampoo är det lite olika vad jag köper, har inte märkt nån stor skillnad använder inga dyra märken.
Lädertvål är Ekols hårda eller stübbens flytande oftast, balsam Tip-Top.
Putsmedel till bett använder jag ej.

Reda ut och hålla ordning på svansen. Satin sheen eller sjöbogårdens pälsglans. Borstar lite med rotborste varannan/var tredje dag. Borstar igenom med man/svans borste från borstiq farm när pålle ska vara extra fin :D

Vilket hästschampo tycker ni ger bäst resultat. Har aldrig använt något hästschampoo :p måste jag använda något att "tvåla" med ;) så blir det grönsåpa.

Vilken lädertvål och läderfett/balsam. putsar träns med Ekol skinn & lädertvål efter varje användning, sadeln efter var tredje användning ungefär.
Samt smörjer in med Effax läderbalsam vid behov.

Har väl hänt att jag putsat några spännen med Häxan silver/mässingputs.

Reda ut och hålla ordning på svansen fire fox pälsglans och en svans borst.
tycker att ekol´s hästshampo är bäst, billigt och lätt att få bort. annars är grönsåpa bra på vita hästar.
Vilken lädertvål och läderfett/balsam. efter att ha använt butet, stubben, antares osv så tycker jag att den i den lilla blå asken (kommer inte ihåg vad den heter) är klart bäst, den skummar inte för mycket och är väldigt dryg. de andra jag skrivit blir lädret lätt kladdigt av om man inte torkar bort all tvål direkt. olja är faktiskt antares bäst :love:, men dyrt så jag använder ekol, men det är sällan jag använder oljan. bara ca en gång varannan månad.
Vad använder ni för Putsmedel till silver/ mässingsbeslag, bett mm. mässing putsar jag inte, men bett lägger jag i varmt vatten med yes diskmedel, smutsen lossnar på några sekunder :love: även i dom små hålen där ringarna är fästa. är det extra ingrott så gnuggar man lite bara så är det skinande rent igen ^_^ gör detta nån gång i veckan eller bara tar lite diskmedel på bettet när jag sköljer det.

Senast ändrad:

Vad använder ni för att hålla ordning på svansen.
Tib horse Pälsglans och en hårborste.
Just nu har jag ett gäng olika. Något fuxschampo som ska ta fram det röda. Vete fasen om det gjorde så mycket skillnad. Och ett antiseptiskt med aloe vera och jodopax från Finish Line. Och något med Aloe Vera som jag fått och inte minns vad et är för märke.
Amerigos putsset med tvål, olja och fett.
Om jag ska putsa betten, händer säääällan, så blir det Häxan.

sjöbogårdens pälsglans och firefox eller heter det foxfire? (:D) och människoborste i plast med glesa borst.

Använder linimentschampoo om jag använder hästschampo annars använder jag yes diskmedel till vita svansar och head&shoulders till kroppen. Grumme gul till vita strumpor.

Sprejflaska is the shit. Enkelt att använda och går fort. Annars har jag använt den klassiska blåa lådan med tillhörande tvål.

Vatten + handduk.

Pälsglans, det bästa tycker jag är veredus men det är så dyrt så jag brukar ha carr&day&martin
Billigaste ;) Tycker inte det är så stor skillnad men Veredus är nog bäst och på skimmlar eller vita tecken har jag något skimmelshampo. Bästa kommer jag inte ihåg vad det heter men det är en vit flaska med lila text har jag för mig.
Putsar varje dag med carr&day&martin nr 1 läderrengöring på sprutflaska. Det gör rent men lädret blir inte sådär äckligt och kladdigt. När det är nytt oljar jag det med neatsfoot oil och sen ibland om det har blivit blött eller är torrt så smörjer jag med effax eller bara putsar med vanlig lädertvål. Sadlarna försöker jag olja/smörja lite oftare, de behöver det mer tycker jag.
Never Dull och Sprengers puts gjord för bett, känns bättre när det ska vara i munnen sen...

Renons Man&Svans, jag har provat typ allt och detta är det överlägset bästa jag har haft. När man har använt det så är det inga problem att använda en vanlig borste, lossnar bara enstaka hårstrån.

Använder inte sånt, tycker att det är för dyrt. Grönsåpa fungerar utmärkt på min vita häst!

Tvålen är ekol-tvål med blå låda, smörjet vet jag inte vad det heter, något från Tyskland :p

Varmt vatten, Yes och handduk bara.

Reda ut och hålla ordning på svansen. Inget. Är lite anti glanssprayer eftersom de ofta innehåller silikon och andra ämnen som torkar ut och är toksvårt att tvätta bort. Jag använder mjuk rotborste och fingrarna vid behov för att reda ut tovor.

Vilket hästschampo tycker ni ger bäst resultat. Använder inte hästschampo bortsett från enstaka gånger när jag använt t ex Prob-schampo för exem/insekters skull. Vill inte sabba fettbalansen i pälsen i onödan.

Vilken lädertvål och läderfett/balsam. Stübben lädertvål, Hamanol läderfett men fettar ganska sällan, mest det som inte används eftersom det som används (förhoppningsvis... :angel: ) rengörs med lädertvål då och då. Läder möglar ganska lätt i vår sadelkammare, därav sparsamt med fett. Använder ibland spray-lädertvål för bekvämlighetens skull särskilt om det är stora ytor.

Coop diskmedel! ;)

Glömde att svara själv :o.
Fick silicon av min syster som hon inte använder mer, vilken dröm bara lite nedre delan av svansen och det bara gled i sär.

Har inte hittat nåt som jag tycker är så jätte bra.

Vanlig två utan tillsattser och stubben fett (eller vad det heter).

Har bara testat ett märke och blev grymt besviken.
Funderar på att testa Never Dull och Sprengers puts som Nyrelski skrev.

Hoppas på många svar, kramar

Hoppas på fler svar.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 627
Senast: Cambrie
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 842
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka