Vad är det för fel på denna häst??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare carojoh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 760
C

carojoh

För ett tag sedan hade jag mitt sto ihop med ett annat sto.
De verkade vara vänner och stod intill varandra och åt bla.
En dag när jag hade ridit skulle jag släppa ut min häst i hagen, men hon ville inte gå ut. Det andra stoet var redan i hagen. Till slut fick jag in hästen i hagen. Då ser jag hur den andra hästen backar mot min häst och sparkar till utav bara fa.. Som tur var träffade det hennes rumpa och inte ett ben. Jag byggde genast om hagen så att min fick en egen hage. I efterhand fick jag veta att detta sto tydligen hade det som vana att sparka både andra hästar och människor. Det jag tycker är så skumt med denna häst var sättet hon gjorde det på, hade de busat hade det ju kunat hända, men detta var så super lömskt gjort. Vad tror ni om detta. Man är ju rädd om sin häst!!
MVH carojoh

Ston är såna ibland men det låter inte som så allvarligt att jag skulle låta min häst gå själv. Hästar är flockdjur så jag skulle försöka hitta en annan kompis till den om det absolut inte fungerar. Ni kan ju försöka släppa in fler hästar i samma hage också och se om det förändrar läget.

Hej!!
Givetvis har hon en ny vännina nu. Tycker inte du att detta är allvarligt nog,, vet du hur lätt ett hästben går av??Hästen hade skor på sig också. Sen har den ju tydligen detta beteende då jag fått bekräftat i efterhand att den gjort så tidigare.

Hästar sparkar inte på andra hästar bara för att vara elaka och för att skada den andre...

Jag har haft hästar i 25 år så ja jag vet och jag vet också att jag under dessa 25 år aldrig sett en häst få ett ben avsparkat trots tjafs i hagen. Däremot har jag sett en massa olyckliga hästar som står ensamma för att deras ägare är överdrivet rädda för minsta lilla skada.

Och apropå din fråga tror jag inte det är nåt fel på hästen öht.

Jag vet ialla fall tre hästar som var tvugna att avlivas pga att benen blivit avsparkade.
Min häst har en ny vännina nu som jag nämnt tidigare.
Jag undrar varför denna häst gör så här.
Ett exempel på tidigare händelser: 4 hästar står i ett vindskydd, ägaren hör att det blir ett jäkla liv i hagen och springer i panik ut och får se denna häst som backat in i vindskyddet och sparkar på de andra hästarna.
Givetvis vet jag att hästar sparkar varandra men det sätt denna häst gjorde det på när den sparkade min häst på var inte normalt! Jag är ju bara rädd om min häst!!

Kan inget annat än hålla med dig :bow:. Ett folkdjur är och kommer alltid att förbli ett flockdjur, hur väl människan än kommer att tämja den. :)

givetvis vet jag att hästen är ett flockdjur.
Så ni tycker trots att denna häst gjort detta tidigare att jag skulle låtit min häst fortsätta att gå ihop med denna häst?? Vill ni att er häst blir sparkad i hagen, om du vet att det går att undvika!!

Jag tänker inte ha några teorier innan jag sett hästen med egna ögon. Har hört såna historier förut och det visar sig i 99 fall av 100 att det är överdrifter. Dessutom brukar det lugna sig när hästar går i flock, och det betyder mer än två hästar.

Men det finns elaka hästar också, och vad dom har i åtanke vet jag inte men elaka är dom , och det är oftast ston...kanske PMS???

Har haft några sådana och dom tränger in andra i hörnen och bara bankar på :crazy:

Folk påstår att djur aldrig gör nåt för att vara elaka...djur ÄR grymma och elaka..bara ett ex när man skall hämta hästar vid intagning...så fort man får grimskaft på en av hästarna kan nån annan anfalla denna bra för att dom ser att den hästen sitter fast :crazy:

Jag skulle inte släppa ihop nån med en märr som bara backar för att slå...själv har jag fått en hästs griffelben avsparkat på det viset, och det är det inte värt...ska dom vara elaka så får dom gå själva.Jag har även stora hagar, men hörnen och staketet är alltid där det är iallafall och där blir det trångt.

Nu var det ju så att det inte fanns mer än två hästar i detta fallet. Man kan ju inte skaffa fler bara för att en häst har detta beteende...
Min häst kostade mig mycket pengar och jag är rädd om henne, visst har jag en fet försäkring MEN jag vill ju fortfarande ha kvar min häst!!!

Javisst finns det det. Det är inte alltid det funkar med alla hästar men jag tycker det blir vanligare och vanligare att hästar får gå ensamma för att ägarna är överdrivet rädda så fort en hagkamrat lyfter ett ben. Sen tycker jag man ska prova andra vägar än att ställa hästar ensamma vare sig det gäller den "elaka" eller den som får stryk.

Nu får jag nog massa spydiga komentarer (blivit van!!!)Det får man ju alltid när man svarar på nå´t här... men det struntar jag i!!
Jag har själv en "piss märr" som slår åt allt och alla (ej tvåbenta... inte så mycket i allafall)
Jag har inte sett en häst i hennes hage som hon inte tuktat! Det tar Max tre dagar så vet de att det e hon som e boss!!
Men några större skader har jag inte för det.
Hon kan backa runt en hage och slå efter en häst, så länge den inte går undan slår hon! Men nu är ju nästan alla så smarta att de aktar sig för henne. Men hon e inte elak det är bara så att hon inte vill vara hotad.
Jag tror att det kan vara så med din häst, det andra stoet kände sig hotad av din häst höga rang och ville nog på sitt sätt tala om att i hagen skulle hon akta sig.
Det som var vid vindskyddet var nog att hon tyckte att det var hennes tur att stå där och hon ville vara själv. Den "elaka" är nog inte elak men i naturen hönsar de så med varandra för att göra upp om rangen och det tar inte slut.
Men de andra hästarna lär sig vem de ska passa sig för.

Håller absolut med Martha, har också sett elaka j*vla märrar som bara matar sparkar utan direkt anledning. Sådana får inte min häst gå med.

Men vanligt gruff som uppstår ibland tycker jag gott de får lösa själva.

Hästen i inlägget hade jag nog inte velat ha guldklimpen med :crazy:

Men man skall också betänka att det är VI som sätter ihop hästar i inhägnat område...i naturen finns inga staket och den som inte passar in i flocken har möjligheten att gå.

Att hästar slår mot varandra normalt har jag inget emot, men dessa hästar som bara slår för att dom har "problem" med nåt(psyket)vill inte jag ha ihop med andra iallafall....Den sista märren jag hade som var sån var en gudomligt snäll häst i stallet och att allmänt ha att göra med...hon hade otroligt snälla ögon och det kom som en fullkomlig chock när jag såg hennes beteende i hagen....det var som Dr Jekyll o Mr Hyde..hon fick vara kvar några dagar men jag kan inte äventyra andra hästar när jag VET att det kommer att bli elände en vacker dag...att behöva säga till ägaren att ...ja, din häst fick benet avsparkat av en annan häst, men det var egentligen väntat :crazy:

Jag skickade denna hästen till en annan tränare när konvalecensen var över och sa att det inte gick att släppa ihop henne med andra hästar...TROTS detta gjorde dom det efter några månader för hon verkade ju så "snäll" Men det fick dom bittert ångra....återigen hade hon förstört en annan häst för livet....Jag skulle bli galen om nån släppte in en sån häst i en hage där jag har min....ok...om dom inte vet...eller om det bara är en olycka...men när folk VET att hästen slåss, det är inte bara korkat, utan rent oansvarigt också.

Men som tur är så finns det inte så många såna hästar, och man skall tänka sig för när man släpper ihop hästarna, alla trivs inte tillsammans och det blir en oharmonisk stämning i flocken...ALLA mår dåligt, istället för EN.....och den kan gott få gå i en egen hage så dom andra får det lugnt.

vissa hästar är nästan hellre "kompisar" än går ensamma. Men det är på bådas villkor.
Har oxå haft en pissmärr, men tursamt nog så slog hon aldrig.
Tycker själv att häst aldrig skall gå ensam i en hage, men går dom absolut inte ihopa så får dom stå i varsin om det inte går att lösa på annat sätt.

Ranglåga hästar använder mer våld än de ranghöga. Så är det en ranglåg häst är det säkert en del av problemet. Sen kan man ju fråga sig också om detta verkligen sågs som ett problem från din hästs sida. Min häst har också vägrat att gå in i hagen, men det har berott på andra saker, kanske att han tex. hellre ville stå utanför och käka gräs istället. Vi människor ser inte på världen som hästar gör. Egentligen kanske det var din häst som hade kontrollen och den andra som protesterade. Man ska inte vara för snabb med att avbryta två hästar.
Om hästarna ser ut att fungera bra tillsammans i övrigt så tycker jag att ni ska avvakta. Sen ska man veta att rang i mellan två hästar kan ta veckor att göra upp. Och det händer att det blir ombytta roller.

Om det trotts allt är så att din häst inte vill vara med det här stoet, så kanske man ska ta och se över hästen ägare. Hur hanterar de sin häst? Hur är hästen bland människor? Om en häst har för vana att sparka folk så är det hästägarna man ska ta i tu med först och främst. För anledningen till hästens ovana är med stor sannolikhet människorna. Ofta får man höra hur hästar är "Helt enkelt dumma i huvudet!", "Hon är alltid sådär elak!". Hästen, som jag ofta undrar om den inte är smartare än människan, tänker nog däremot "Vad vill hon att jag ska göra?" eller "Varför gör hon så?". Skillnaderna i dessa tankegångar är det lilla tecknet i slutet av meningarna. Människan dömer medan hästen letar efter svar. Vad säger detta oss? :smirk:

Det inte finns inga elaka hästar.

Jag tror man kan undvika att hästar blir så här genom att låta dem bli fostrade i flock som små.
gärna med olika åldrar som i naturen. tänk själva att de flesta hästar växer upp i åldersintegrerade grupper.
först i enamståendemammagrupper där djungelns lag gäller. avelsston o föl på liten yta är inte alltid bästa miljön för en häst att växa upp i. sedan i många fall en flock med jämnåriga att leka med och jämföra krafterna med. när de då sen kommer ut i "verkliga livet" så kanske de inte har lärt sig det lilla språk som ranghöga hästar använder sig av ute i stora världen...

ett litet alternativ till om det finns elaka hästar eller inte

mvh rymdentusiasten :bump:

Sant! Men jag tror att de flesta här har den tolkningen av ordet elak, som inte finns bland hästar. Att avsiktligt vilja göra något som förstör för en annan varelse med enda ursäkten att det är underhållande.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 152
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III
  • Ridskoleryttare
Tillbaka