Vad är det för häckelände?

Zewz

Trådstartare
Vi har utmed vår tomt en lång häck. Vi kan kalla den jäkla eländeshäck, för jag vet inte vad det är för sort. Är det nån som kan upplysa mig?
Den är ful, taggig (1-2 cm långa taggar), blommar inte, får inga bär. Fäller varje höst. Däremot blir den varje år boning för fjorton miljoner små gröna flygfän som gör klippningen till en ren plåga.
Jag har i år svurit på att det var sista gången jag klippte skiten och nu planerar vi att gräva upp den, samt eventuellt beskära en kort sträcka utmed backen typ. Frågan är om det går? (Går gör väl allt utom små barn, men kommer den tillbaka liksom, i lagom storlek?)
Såhär ser den ut.
image.jpeg

Största delen av den har hållits på drygt 1,5 meter men en del av den släpptes av förra ägaren upp på över 2 meter vilket gör att man får klippa såhär...
7_7_12_11.jpg

Det är någon sorts hagtorn. Jag är inte helt hemma på sorterna.

Någon lagom storlek får man inte. Antingen klipper man den regelbundet, tar bort den eller låter den växa enligt sina gener.

Hagtorn.
Den går utmärkt att klippa ner hårt till någon dm över marken. Ta ner den tidigt på våren och gödsla väl så tar den fart igen. För att få den tät och lagom hög släpper man sedan upp den ca 2 dm varje år genom ny beskärning. Kan med fördel klippas lite pyramidformad för att få den så tät som möjligt.
Jag klippte ner min gamla risiga häck på det viset men jag har inte gödslat och bara klippt den på höjden så den hade kunnat se bättre ut. Men den ser i alla fall betydligt trevligare ut nu än innan.

Tack! Vi var inne på hagtorn men trodde att de flesta hade längre taggar. Då vet vi vad vi har iaf :) Och de brukar väl ha ganska mycket rötter så vi förstör en del när den ska upp O_o
Då testar vi att ta ner den höga delen, som vore trevligt att ha kvar, men i mindre format. Jag klipper gärna häck, men i lite bättre arbetshöjd :D

Vi har utmed vår tomt en lång häck. Vi kan kalla den jäkla eländeshäck, för jag vet inte vad det är för sort. Är det nån som kan upplysa mig?
---
Största delen av den har hållits på drygt 1,5 meter men en del av den släpptes av förra ägaren upp på över 2 meter vilket gör att man får klippa såhär...
7_7_12_11.jpg
Alltså - jag har inte levt med sådant.

Men.... Min ståndpunkt är att har den rötter och fäller den blad så kan den klippas ner till i stort sett marknivå. Jag skulle aldrig acceptera att låta mig dompteras av en häck och beordras att stå på en bakläm för att klippa.

Häckar är till för människor. Inte tvärtom.

Peka med hela handen, såga ner eländet och klipp med lagom hämndlystnad när den kommer upp igen.

Men.... Min ståndpunkt är att har den rötter och fäller den blad så kan den klippas ner till i stort sett marknivå. Jag skulle aldrig acceptera att låta mig dompteras av en häck och beordras att stå på en bakläm för att klippa.

Peka med hela handen, såga ner eländet och klipp med lagom hämndlystnad när den kommer upp igen.

:rofl:

Ja, eländet ska bort. Den höga delen är dock belägen utanfö själva trädgårdstomten och där vi har vår infiltration och det vore trevligt att dölja de fula rören som sticker upp ur backen lite, så där ska den få en chans.

Vi har hanterat ganska mycket i trädgården på samma vis, beskurit med viss överdrift och allt har överlevt och kommit tillbaka, i mer hanterbara proportioner :up:

Haha. ..du är så underbart rolig att läsa!
:up::rofl:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 850
Senast: Bapelsin
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 631
Senast: Habina
·
Trädgård & Växter Vi köpte tujor för ett antal år sedan för att ha som häck mot grannen. På den tiden var alla lika stora och hade precis samma... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 160
Senast: Pudlan
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 619
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka