Vad är detta för bett?

Sv: Vad är detta för bett?

Jag är nog lite trött för jag lyckas inte pausa videon i nån bra bettvisningsposition :p Men såvitt jag kan se så ser inte nosremmen speciellt skarp ut, däremot sitter den väldigt långt ner. Jag hade hellre satt den ungefär där repgrimman sitter.

Visst är det ett hackamore. Även om de allra flesta använder vad vi kallar ett ponnyhack, finns hackamores i många, många olika modeller, med olika utformade skänklar och nosdelar.

Googla tex. Swivel shank hackamore och du får upp en drös som liknar det hästen i videon rids med.

Du har också rätt i att det är en skarp nosdel. Precis som med bett, gäller regeln att ju mindre anläggningsyta (tunnare bett, tunnare nosdel) desto skarpare inverkan. Samma gäller ju kedja vs. läderrem. Samma gäller även längden på skänklarna.

Det enda jag verkligen reagerade över i videon (förutom att bootsen verkar schyssta ^^) är att nosdelen sitter otroligt långt ner efter galopperna. Inte bra.

Precis sista sekunderna går det att se :)
Nosdelen ser liksom framtippad ut, det går som en bygel över nosryggen och den sitter på ett sätt så det ser ut det ger ett mycket större tryck på nosryggen än ett vanligt hackamore

Att det satt väldigt långt ner reagerade jag också på. Det ser även ut som det kan komma väldigt nära ögonen när man tar i tyglarna...

Jag tycker inte det ser alls trevligt ut :(

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 252
Senast: sweep
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
981
Senast: Shixle
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka