Vad är detta för bett?

Zuzzi

Trådstartare
Såg det på en nationell tävling och blev oerhört fundersam vad det kallas och vad det har för funktion? :confused:

28397344.jpg

Sv: Vad är detta för bett?

hmm jag vet int evad det heter, men tror det var ett sådant som aria gretzer tävlade med för massa år sedan.

Iaf så ska det ge hävstångseffekt utat/vara starkare, utan att "dra ner" huvudet på hästen..
alltså att ha på starka hästar som lätt bli förböjda.

vet dock inte om de funkar, har aldrig testat

Det här bettet kallas "Scourier bett". Har aldrig provat det, men har hört att det är ett rätt så skonsamt bett. Verkar användas till just hoppning.

Men usch vilken hemsk bild! Bettet i hästens mun är egentligen ett körbett! Vet inte exakt hur det verkar men jag gissar på att det ska vara stadigare på något sätt eftersom det är dubbla ringar.

Varför är det ett körbett? Jag har aldrig sett det förut, så jag är bara allmänt nyfiken...

jag har sett flera kuskar använda bettet och det säljs på de flesta butiker med körinriktning.

Detta bett använde jag på en av skolans hästar som jag rider. Hon behöver ett skarpare bett i hoppningen men hon funkar inte på bett med hävstång då hon lätt drar in huvudet. Funkar bra på henne då hon kommer fram bra till bettet på detta och kommer upp med huvudet. Upplever detta som i skarpaste laget dock. Men på denna hästen var somsagt detta ett bättre bett utan hävstång. Så funkar inte hästen optimalt på ett bett med hävstång så kan detta vara värt att prova om man vill ha ett lite skarpare bett.

Men bilden var ju inte direkt trevlig...

Såg det på en nationell tävling och blev oerhört fundersam vad det kallas och vad det har för funktion? :confused:

28397344.jpg

Det är ett Scorrier bett, MKT skarpt tränsbett, finns en räfflad och en slät sida. Genom att det är dubbla ringar blir verkan mkt skarp, användes ursprungligen på starka pullande jakthästar, har sen blivit populärt bland hoppryttare. I den lokala hästsportbutiken kallas det bettet för *vända lättbett* och har blivit väldigt populärt bland ryttarna på klubbnivå :D:D.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 208
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
472
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 873
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår