Vad är skillnaden?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Remont
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 706
R

Remont

Det är ju helt "galet" att rida utan diverse (svindyra) paddar i en bomlös sadel, men att rida med barbackapad utan ö h t någonting under är helt OK. Vad är skillnaden? Förutom x-hundra kronor?

:confused: :confused: :confused:Remont

Sv: Vad är skillnaden?

Jag som använder mig av ridgjord har detta att säga.

1. Ridgjorden varvas med sadel där sadeln är den som oftast använder.
2. Jag anävnder den för att hålla kvar fårskinsfällen å rider oftast utan stigbyglarna.

3. jag använder stigbyglarna som stöd i skritten när vi skrittar bredvid stora vägen där det kommer otroligt många stigbyglar.

En bomlös sadel vill jag poängtera används dagligen, vilket en ridgjord inte bör göras, förutsätt att man inte använder den vettigt det vill säga. mna ska inte tillexempel rida lätt ofta med en ridgjord.
En ridgjord ska användas med vett i skallen enligt mig å jag har använt ridgjord ett bra tag, d.v.s. 3 månader i sträck utan att knappt använda stigbyglar i väntan på sadel.

"3. jag använder stigbyglarna som stöd i skritten när vi skrittar bredvid stora vägen där det kommer otroligt många stigbyglar."

Usch då, stigbyglar som är så läskiga.....:rofl: :rofl: :rofl:

Remont

Sorry, lastbilar :p

Många stora lastbilar å andra transportsatyg, vi bor vid gävles hamn å ridskolan med ridhuset ligger längst med den vägen. på sommaren går det att ta en annan väg ditt men på vintern är den tyvärr översnöad.

En del sadlar har, precis som westernsadlarna, inga bossor. Det är inte märkvärdigare än att stoppningen sitter i paden i stället för att sitta fast på sadeln. Det ställer högre krav på paden än på en vanlig vojlock, och därför blir det dyrt.

En barbackapad använder man för att göra barbackaridning bekvämare. Den är bara till för att göra hästryggen mindre hal och knotig och kanske erbjuda ett handtag att hålla i. Man använder inte stigbyglar till den, och man spänner inte gjorden lika hårt. Därför behövs inte bossor och kanal på samma sätt som till en sadel.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 242
Senast: iNHALE
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 771
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 790
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 478
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka