vad är skillnaden???

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Novisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 962
N

Novisen

Vad är skillnaden mellan lätt, svår o msv fälttävlan?
Är det indelat precis som med hoppning i lc, lb la osv eller hur är det o vilka höjder ligger hinderna på i varje gren?

Jätte tacksam för svaren jag kan få...

Novisen... Vill gärna veta...

Sv: vad är skillnaden???

Hej, för detaljer läs TR men kort sammanfattat så heter ju klasserna numera höjder i början precis som banhoppning, sedan samma som de internationella från 1*, som motsvarar ca MsvB nivå. Det som för 15 år sedan hette Msv var mer som 2*, det har gjorts ändringar, och man la till 90-nivån för ca 10 år sedan, innan var 100 lägsta. ( nu 90, 100 sedan 1* osv) Höjden står för terränghindren, hoppningen är 5 cm högre . Dressyren börjar på LC-LB i 90, sen LB-LA:1 i 100 klass, 1* = LA , 2*= LA:6 ,3* = MsvB och 4* = Msv B:4 ungefär, men man har egna program. Hoppningen stiger först med 10 cm från 100 till 1*, sen med 5 cm till 2 och 3*. Högst är det i Världscup-tävlingar då hoppningen är 130. Den största skillnaden mellan de olika klasserna är inte i första hand höjderna, utan svårigheten i terrängen, både tekninskt och olika typer av hinder, kombinationer osv. 1 och 2* kallas Msv nivå och 3 och 4* Svår klass.

Sv: vad är skillnaden???

Workahlic:

Ett stort tack för en ordentlig o förståelig beskrivning utav en sport jag har tyckt varit väldigt facinerande sedan barnsben. Nu förstår jag svårighetsgraderna på ett ungefär och är väldigt tacksam för hjälpen jag fick.

Vänliga hälsningar
Novisen

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 393
Senast: hamilton1
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 195
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 349
Senast: Red_Chili
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer

Hästrelaterat

Tillbaka