Vad är stalltjänster värt i pengar?

_Runaway_

Trådstartare
OBS ingen annons!!!!
Men kan man säga generellt vad dessa tjänster kan/bör kosta per månad?
utsläpp
insläpp
mockning
täckesbyten
Iordningställande av höpåsar och kraftfoder.

Vi har kollektivstall (kallas det väl?). Fodringar sker av boende på gården, och vi står för alla utsläppen. Men mockning och insläpp delar vi på. Men då stallet ligger lite bökigt till så kan det vara bra att erbjuda tjänster som de jag skrev ovan. Men vi har ingen koll på vad man kan ta :confused:

Sv: Vad är stalltjänster värt i pengar?

Jag betalar 100 kr per månad för pålägg av täcke före utsläpp (tar av själv på em). 150-200 kr/månad för täckesbyte morgon/em är ett ganska vanligt pris häromkring.

100 kr/dag för mockning är en siffra jag har sett i något av grannstallen. Det vanligaste är väl att hästägarna byter hjälp med mockning och foderpåsar/hinkar med varandra så att "jag mockar åt din idag om du mockar åt min imorgon".

Kan bara svara på mockning. 30:- inkl moms tar det stallet min häst står inackorderad i.

I mitt stall är det 230E/ månad för
In/utsläpp
Täckes bytning
Fodring + mockning 1 gång i veckan
Samt att dom fyller på halm i boxarna morgon+ kväll

Lejonelle skrev:
100 kr/dag för mockning .....
100 spänn per gång, du måste skämta!? Eller så är det jag som läser fel!

Åter till vad trådskaparen undrade. Jag har sett dessa priser i ett stall.
utsläpp 15 kr/gång (alltså varje häst 15 kr)
insläpp Samma som utsläpp 15 kr.
mockning 25 kr/box och dag
täckesbyten Både vid intag och uttag: Lite osäker per gång men 200 kr /månaden.
Iordningställande av höpåsar och kraftfoder. 15 kr

Faktiskt sant. Man får anta att de inte är så intresserade av att sälja denna tjänst.

De beror på.
Först gör amn allt själv i ett bra tempo inge snigelfasrt men heller inte i 320 fart.
Stress är inte bra för någon.Men man tar tid från de att man kommer till stallet tills amn sätter sig i bilen på väg hem.
Tog det en timme att ta ut så tycker jag att en timlön på 85 spänn är helt oki.De är många "vanliga" jobb som ligger där och då är hästyrket ett väldigt dåligt betald jobb oftast!

Så ska man ta in som oftast brukar gå snabbare vi är 11 hästar varav 7 har täcken på sig och de tar vid intag 35 minuter ca(hästarna springer in och ut själva)
Så är de 85/2 som gäller.

Men för att göra de lättare att räkna kan vi säga att ut tar 1 timme och in tar 1 timme och nattningen tar timme.
De blir 3 timmar á 85 om dagen gånger 5 sen på lördagen är de OB efter 12 på dagen så in och nattninen blir då om de är handels du är med i 85X2=)
På söndagen är de 85X2 hela dagen

Så de är bara räkna ut vilken månadslön du skulle ha om du jobbade 7 dagar i veckan
Nu räknar jag vit lön=)

FAst sa kan man inte tanka riktigt..

om det ar nagon som ska tjana pengar pa sitt arbete, (egenforetagare) sa kan den manniskan inte gora nagot for 85 kr i timmen..

for man ska betala 25 % i moms,
Sen sa ligger arbetsgivaravgiften pa nagot som ar massor,
och sen sa ska det skattas pa lonen oxa,

sa skulle man ta 85 kr i timmen skulle den som utforde tjansterna typ fa 10 - 20 kr..

sa bara for att gora nagot enkelt under en timme bor man atminstonde ta 200 span = moms, om det ens ska vara nagon mening med att gora det.

Vadå kan amn inte tänka??
Ett jobb är ju ett jobb oavsätt vad du utför under arbetstiden.

Svarta pengar är olagligt...
200 spänn i månaden pluss moms?? Mmmm sen ska du skatta för detta kolla hur mkt du får över för 200 kronor.Sen ska du åka till stallet fram och tillbaka 3 ggr om dagen..
UT,IN och nattning!:crazy:
Säger att du har 1 mil till stallet de blir allt som allt per dag 6 mil och vi säger attbilen drar 1 liter milen( drar nog mer nu under vintern när man kallkör)
Bensinen kostar ca 11 kronor idag de bli ca 60:- om dagen(avrundar)gånger 30 dagar
Vilket blir 1980 kronor i MÅNADEN bara i bensinpengar. och skulle du bara åka ut 2 ggr och sitta och vänta till nattningen efter intag så är de iaf 990 pränn i månaden som går upp i rök i bensinkostnaderna.

Jag skulle inte ställa upp för under 4000 i månaden iaf..EFTER skatt

aha nu förstod jag... de låter dock som en drömtimlön...peka ut en människa som får 200 spänn i timmen.
Jag kan nog gå runt på stan och gå till olika ica affärer, smyckes affärer , klädaffärer, städerskor, sjuksyrror, vårdbiträde osv och de får inte 200 spänn i timmen pluss moms!

En normal timlön ligger mellan 85-100 spänn i timmen.
Och då är de "vanliga" jobb hästyrken är dåligt betalda de är de känd sedan länge!

Högs satta chefer kommer möjligen upp i 200 spänn i timmen

skulle man få 200 i timmen skulle amn få en lön EFTER skatt på

23936:- :love: (heltid beräknat på 8 timmar om dagen 22 arbetsdagar i måaden)
Inom hästyrket är de 7 dagar som gäller hästarna ska ha mat även på helgen och komma ut i hagen.
Då skulle amn få ut en lön på

32640:-

säg mig den som får denna lön som jobbar med hästar!.. för samma timlön ska ju gälla även om du bara jobbar 1 timme om dagen eller 8 timmar.
Du ska ju inte få högre lön bara för du jobbar mindre timmar...

Tror jag ska börja söka som hästskötare om de är dessa läner som gäller:banana: :love:

Som anställd har man 85-100 kr i timmen men då betalar ju arbetsgivaren nästan lika mycket till ,som du aldrig ser.(arbetsgivaravgifter, försäkringar)Så är du egen företagare och ska ta betalt så blir det ju minst 200kr i tim. I praktiken kan man kanske inte ta betalt på det sättet eftersom det skulle bli väldigt dyrt för hästägaren.Det är bättre att ta en klumpsumma i månaden. Tex:1400 inkl. in o utsläpp 1600 med täckesbyte osv. Det Är väldigt svårt att TJÄNA något på att ha inackorderingar, mycket jobb är ideellt, men samtidigt trevligt om man trivs ihop. Lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som... 2
Svar
39
· Visningar
3 575
Senast: hoppeloppe
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 721
Senast: Efwa
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 851
Senast: Mabuse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 620
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka