Vad är värst!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nipa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 321
N

nipa

Om man ej kan hitta en 100% passande sadel, vad är då värst för hästen.

Att sadeln glappar lite bak eller att den är för smal i bomvidden? :smirk:

Sv: Vad är värst!

En sadel kan vara bra trots att den lättar lite bak. Men en för trång sadel klämmer alltid. Klart att sadeln inte får vicka fram o tillbaka eller guppa i sidled.

glappar den i bak kan du alltid ha en kilformad padd tills det att du hittar en 100% passande sadel.. det är bättre än inget och det säger även sadelutprovare.. är det det bästa du kan få tag på och felet avhjälps med en padd så gör så..

En sadel som glappar lite bak ligger inte an ordentligt på hästens rygg och ger ofta problem senare.

Jag gjorde själv misstaget att falla för frestelsen att köpa en sadel som glappade lite bak, hästen blev efter ett tag oridbar. Jag bytte till en sadel som passade överallt och har nu en glad häst igen.

Min hästs sadel lättar precis längst bak lite grann. Den guppar inte eller vickar, bara svävar ytterst lite. I övrigt ligger den jättebra.
Hon har inga problem alls med sin rygg och är genomgådd u.a. av kiropraktor som sa att hon var väldigt fräsch och jämnt musklad osv.
Hon har inte ont heller, vi lärde oss efter misstaget med den förtsta sadeln vi skaffade så nu vet jag vad för sadel hon passar med.
Det är liksom längst bak på bossan som inte ligger an, det är inte så att hela bossan är för svängd om du förstår hur jag menar.. där är det ändå ingen vikt så det ger ju ingen ändring i viktfördelningen.
Men självklart ska man leta efter en som passar så bra som möjligt! Men i mitt fall passar denna sadeln hästen ändå, om man säger så. Den ligger ju an helt när man rider.

hej skaffa hjälp av en kunnig människa som kan sadel, annars kan du får skador för resten av din häst liv!!

en för trång är värst. om sadeln glappar litegran är inte såå farligt... värre med för rak sadel då som gir punkttryck!

I värsta fall kan du fylla ut där det glappar med en padd så jag skulle ändå säga att en för smal bom är värre.

Fortsätta leta efter en som passar, bäda sadlarna du beskriver är lika illa! :crazy: Kanske prova bomlöst istället? ;)

Det är verkligen ett mysterium med sadlar.

CENTAUR - vad köpte du i slutändan för sadel till din häst?

Det kan bli fruktansvärda skador på hästen om den får gå tillräckligt länge med en felpassad sadel. Den börjar avlasta och går det tillräckligt långt finns det inte så mycket att göra...

båda e ju illa men att den glappar lite är inte hela världen så länge i stort sett hela sadeln ligger an och inte bara framme vid manken.

jag har en top dressage till min häst nu men den e både för svängd och ngt för smal (för att han musklat på sig) så jag ska köpa en beg. childeric nu.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 229
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka