Vad är viktigt i val av dator?

Madick

Trådstartare
Jag måste köpa en ny stationär dator, min gamla håller på att rasa. Inte så undra på, den är gaaaaaaammal. Upprustad för 1½ år sen visserligen, men ändock gammal.

Men vad i hela friden är det som är viktigt?!

Det är i första hand den datorn jag färdigställer bilder i, jag vill alltså kunna köra tunga bildprogram. I övrigt är inte kraven så höga, det är mest bokföring och surfning för övrigt. Minnesplats har jag på externa hårddiskar.

Vilka parametrar i alla som rapas upp är det jag ska vara noga med, och vilka siffror bör jag ha på dessa?

Sv: Vad är viktigt i val av dator?

Med de kraven kan du helt strunta i vad det är för grafikkort. Vad som helst duger. Hårddisken för system och program är inte heller så viktig i det här fallet eftersom du ändå sparar dina bilder externt. Det mesta duger alltså även där. Dina viktiga komponenter är CPU och RAM.

Bildprogram, välskrivna sådana, brukar vara bra på att kunna hantera flera kärnor så en tripple- eller quad-core är i ditt fall värt det. (För samma pris är de långsammare i en del saker men snabbare i speciellt bild/video.) Siffror här går inte riktigt att säga då antal GHz slutade betyda något alls för flera år sedan. Är du prismedveten så kanske en av de nya AMD Phenom II som kommer ut nu (tripple om du vill ha en sweetspot), eller något lite äldre som en Intel Q6600. Om de fortfarande säljs borde den sistnämnda vara perfekt för det här.

När det gäller RAM är det mängd före hastighet. Mycket stora bilder i minnet samtidigt snarare än att kunna skyffla runt sakerna snabbt. Därför skulle jag väl föreslå DDR2 framför det nyare, men dyrare, DDR3. 4 GB absolut minimum men i dagsläget är det så billigt att du likaväl kan skaffa 8 GB. Beror lite på hur seriös bildbehandling du sysslar med också. (Och som alltid din budget.)

Sist jag köpte dator var dock för några månader sen. Någon med mer recent data care to chime in? Note: Skippat CUDA då det fortfarande verkar vara lite för ny teknik (få med stöd), och de pengar som en passande GPU för sådant kostar anser jag bättre investerat i bättre CPU och mer RAM.

[edit]
64-bitars OS naturligtvis.

Sv: Vad är viktigt i val av dator?

Jag satt bara och väntade på att till exempel du eller Baka_kun skulle svara... men ser att jag skulle ha svarat ganska precis samma saker.:)
Kan bara flika in apropå RAM att det kan vara idé att kolla så moderkortet faktiskt stödjer mer än 4 GB. Köper man en komplett färdig dator med 4 GB och är nöjd för stunden kanske man inte tänker på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka