Vad behöver man

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 808
W

Whatahotgirl

hej jag ska skaffa en häst och undrar vad det är man egentligen BEHÖVER... Ni behöver inte säga vilka märken på allt bara vad man behöver, tack... :D

(ska satsa på dressyr så ni vet)

Sv: Vad behöver man

Tja...
- stallplats m tillbehör som strö och salt
- hagar
- foder
- vatten
- stallapotek
- borstar och hovkrats
- grimma o grimskaft
- ev. några täcken utegångstäcken/svettäcke/stalltäcke tex
- sadel m tillbehör som stigbyglar, stigläder, schabrak/vojlock, sadelgjord
- träns , kandar om du ska satsa på dressyr då..
Är väl det viktigaste.
Sen kanske hästen behöver benskydd, reflexer, ländtäcke mm

ok tack men jag tänkte på vilken utrustning man behöver, förstår mycket väl att man behöver stallplats och foder mm ;)
Men du fick ju med utrustning också, tack så mycket iaf :D

Du kanske ska läsa på lite innan du skaffar häst...

Sadel, sadelgjord, vojlock, stigläder, stigbyglar
Träns inkl tyglar
Bett
Grimma, grimskaft
Longerlina
Rotborste, ryktborste, ryktskrapa, hovkrats, svamp
FÖRSTA HJÄLPEN KIT inkl Tillhörande KUNSKAP om vad man gör i en krissituation
Ett regntätt täcke och ett fleecetäcke/ylletäcke.
REFLEXER.

Det klarar du dig på en stund, sedan märker du vad som behövs.

Men där har du det nödvändigaste för att sköta och rida en häst.

När jag köpte häst ägde jag en handduk, en ryktborste och en hovkrats. Sadel, träns, två täcken (ett inne- och ett utetäcke) och grimma följde med hästen. Och detta klarade jag mig på ganska länge (sen att jag idag har 8 täcken, en sprängfylld ryktlåda, flera grimmor, longerlinor och diverse hästsjukvård-artiklar är en annan historia).

När vi köpte Leo för några veckor sen ägde jag en sadel (som inte ens passar hästen...). Sen åkte vi iväg och köpte en piggborste och en hovkrats. Ett tjockt vintertäcke, ett transportskydd till svansen och en grimma samt grimskaft.

Vi fick med en sliten grimma och ett tunnare täcke.

Nu har jag dock en massa prylar kvar i Sverige hos Alazzi så jag kommer inte att köpa så mycket ännu.

För att du inte själv vet vad man behöver till hästen...

Jag hade inget till min när jag fick den;)
Men dagen efter blev det storshoppning:D

Förutom vad de andra rapat upp :D så är nog en försäkring det enda som fattas i "deras Listor" ;) fast det är ju åxå lika självklart som boxplats å hagar m.m. eller...
du frågar ju vad du behöver, vi vet ju inte vad du har ;)

*lånar*

Jag fick med detta till min häst:
-En trasig sadel (bommen var av)
-Ett gammalt slitet träns med tillhörande bett som var för stort och ponnytygel.
-En grimma
-Ett regntäcke strl 125cm (hästen har 145cm)

Så det blev till att shoppa åt honom :crazy: Som tur var hade jag lite grejer jag köpt på mig då och då till den andra hästen som han kunde ha och så fick jag låna en sadel tills jag hittade och kunde köpa en som passade honom.

Ah, det missade jag, men det är ju det mest självklara och bland det första man ser till att fixa... ;)

men är det bäst att få hem hästen innan man shoppar loss ;)

Sadel träns borstar å grimma+ grimmsaft är väl den viktigaste utrustningen, sen kan de ju finnas vissa som är i behov av mer men de väljer man ju själv!

Lycka till ås mkt !!! :)

Om du inte vet vad för utrustning man "verkligen BEHÖVER" när man har egen häst, så tycker jag personligen att du ska läsa på lite mer tills du är säker på din grej. Försök bli medryttare på någon privathäst eller liknande...

När du vet vad men verkligen behöver till sin häst, först DÅ ska du börja fundera på att börja titta på häst, tycker jag.

Träna lite till, lär dig lite mer (man kan aldrig bli fullärd inom ämnet häst), och köp sedan en häst du verkligen trivs med och kan ha framgångar med =).

Lycka till!

*halv-lånar knapp*
har ni tänkt på att trådskaparen kan ju vara hur kunnig som helst och bara vill ha saker man behöver uppräknade för att kolla om det är ngt hon/han inte tänkt på!? :)

Senast ändrad:

Emmahpemma skrev:
*halv-lånar knapp*
har ni tänkt på att trådskaparen kan ju vara hur kunnig som helst och bara vill ha saker man behöver uppräknade för att kolla om det är ngt hon/han inte tänkt på!? :)

jo, det är klart. men om det nu är så, så är det ju kanon. om det inte är så, så behöver ju personen i sig få höra att det inte kommer att fungera om man inte vet sådant själv. Men förhoppningsvis kan hon det! =). Man får utgå från det värsta i detta fall nästan tycker jag, eftersom man inte riktigt är säker på vad för kunskap som ligger bakom.

du har helt rätt.. Jag har haft häst förut men det var ett tag sen (2år) och man vill ju inte missa något. Och sen jag sålde min häst så har jag varit medryttare... så kunskapen finns iaf...

Liknande trådar

Utrustning Hej alla. Ni som har storbalar med nät över, behöver man fixa med nätet när hästarna ätit några dagar, eller slänger man över det och så...
Svar
5
· Visningar
333
Senast: Valle
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 599
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka