Vad behöver man

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 808
Sv: Vad behöver man

Whatahotgirl skrev:
du har helt rätt.. Jag har haft häst förut men det var ett tag sen (2år) och man vill ju inte missa något. Och sen jag sålde min häst så har jag varit medryttare... så kunskapen finns iaf...

Vad bra! *puh*. Man blir ju osäker på en del ibland, det finns ju helknäppt hästfolk :P. Tur att du inte är en av dem :D.
Lycka till med din nya häst!!

Nu är det ju så att under användarnamnet "Whatahotgirl" döljer sig fler än en person så det är lite svårt att veta vem som skriver...

En viktig grej som nån nämnde lite i förbifarten: REFLEXER! Icke rida i mörkret utan. Viktigare än sadel och träns.
En reflexväst+benreflexer till hästen (kan räcka med ett par om man sätter dom på sidan in mot vägen = vänster) och om man ska rida när det är riktigt mörkt behöver man en pannlampa. Gärna tränsreflexer och/eller hjälmreflex också.

Övrigt:
*Sadel (inkl.vojlock, gjord, stigläder, stigbyglar) +Komplett träns (m. bett, tyglar)
*Varmt utetäcke, vattentätt
*Svalare utetäcke, vattentätt (dessa två kan man välja att ha som ett varmt vintertäcke och ett regntäcke eller två vintertäcken i olika tjocklek men då kommer man behöva ett regntäcke också så jag skulle isåfall föredra att bara skaffa ETT vintertäcke till att börja med)
*Täcke för stall/transport/svettäcke (man kan kombinera alla i ett enda täcke eller köpa ett svett, ett stall osv. men det räcker med ett till att börja med)
*Blue-spray + bomull + termometer + gasbindor och sedan eftersom skaffa ett riktigt stallapotek om det inte redan finns i stallet.
*Grimma + Grimskaft

Sen är det beroende på hästen om den behöver benskydd, fråga förra ägaren.

Resten av shoppingen får man nog räkna med att göra eftersom :p finns MASSOR med grejer man kommer på i efterhand juh :D

kingkong skrev:
Förutom vad de andra rapat upp :D så är nog en försäkring det enda som fattas i "deras Listor" ;) fast det är ju åxå lika självklart som boxplats å hagar m.m. eller...
du frågar ju vad du behöver, vi vet ju inte vad du har ;)

Och glöm för allt i världen inte ansvarsförsäkring! Den brukar ingå i hemförsäkringen, men kolla noga! Ansvarsförsäkring kan vara användbar om din häst råkar skada en annan häst.

Immer

Jag tycker man behöver:
2 grimmor & 2 grimskaft
longerlina
1 men gärna 2 träns, ngt kan gå sönder
minst ett bett
sadel
flera shabrak (behövs bytas för att tvätta)
sadelgjord, gärna en extra oxå
stigläder, gärna ett par extra oxå
stigbyglar
ev hjälptyglar men bara om hästen behöver det
benskydd (några enkla strykkappor ex) billig försäkring
transportskydd
svettäcke
termotäcke att ha inne
regntäcke (gärna ett extra om det andra går sönder/blir blött)
vintertäcke (gärna ett extra)
ländtäcke
täckesgjord
reflexer (benreflexer o en reflexväst till dig duger bra som en "start")
flugpannband
stallapotek
smörjgrejer
svampar
borstar
liniment, vid ev svullnader eller liknande
lindor o paddar, för ridning el vid skada
hinkar o annan stallutrustning
broddar o verktyg för det

Mycket kan ju köpas efter hand...!

I början behöver du:

Grimma o grimskaft
Träns (alltid bra vad du än ska använda hästen till)
Rot borste,piggborste,rykt borste+skrapa och hovkrats
Svetttäcke/stalltäcke lr filt
Ett regntätt ute täcke.
Handduk
Termometer
Sårsalva
Kompress och gasbinda
Stallhandbok om sjukdomar etc.

Detta är väll det viktigaste sen tillkommer saker som
Sadel
Bensky¨dd
Vintertäcke,flugtäcke
Mer grimmor
Broddar
Transportskydd
Lindor
Mer ryktgrejer som mankam,lerskrapa,ansiktsborste,hovborste
Liniment
Resten av grejerna till et bra stallapotek
En uppsättning schabrak/vojlockar
Putsningssaker
Longerlina
m.m

hm jag har läst igenom lite grejer här på buke (är ganska ny) och många tycker det är jobbigt att whatahotgirl är flera personer... Vad är problemet om dom har någon åsikt eller en fråga så låt dom ha det.
Visst kan det bli lite förvirrande men shit the same... Svara bara om ni kan...

TotallyLost skrev:
hm jag har läst igenom lite grejer här på buke (är ganska ny) och många tycker det är jobbigt att whatahotgirl är flera personer... Vad är problemet om dom har någon åsikt eller en fråga så låt dom ha det.

Menar du det... :smirk:

ja det menar jag vad är folks problem dom är fler so what????

Jag säger bara En sak i denna ganska konstiga tråd, för det låter som att du aldrig har haft med hästar att göra överhuvudtaget eftersom du måste fråga vad du ska köpa ??? Jag fattar liksom inte vad du är ute efter ? Det finns grundutrustning man måste ha oavsett vad man gör med sin häst. Vill du veta om du du måste köpa vita benlindor för att du ska rida dressyr eller vad ? Förklara dig gärna mer specifikt.

Du kan iaf INTE köpa en sadel förrän du vet att den passar både dig och hästen, (och inte ett bett heller för den delen) och det ska inte du avgöra själv om du inte är tillräckligt kunnig, utan ta hjälp av en auktoriserad sadelmakare. Det tjänar både du och din framtida häst på.

Senast ändrad av en moderator:

Sadel med dess tillbehör
Några vojlockar
Grimma & grimskaft
Träns med bett
Svettäcke

Sedan tycker jag att ett utetäcke ,ett vintertäcke, ländtäcke, benskydd,apotek mm är viktigt

Det jag egentligen använder är nog: träns + bett och tyglar, grimma och grimskaft, sadel + gjord, läder, stigbyglar och flertalet schabrak, reflexer, benskydd, svettäcke, en välutrustad ryktlåda, ordentligt stallapotek.

Jag har aldrig varit med om att jag fått grejer till någon häst jag har köpt. Eller jo, en grimma fick jag med en.

Detta påminner om när man var liten och satt och skrev långa listor ur Börjes-katalogen på allt man behövde till sin drömhäst och sen gick men till pappa och sa "Pappa titta här! Man kan få allt man behöver för 8549.50 kr" Haha det var tider.. Shit, den summan gick man väl över efter en vecka med häst.

Så om du nu är så kunnig.. Du borde veta allt redan. Åk och köp det du behöver. Eller är det bara en dröm?

Liknande trådar

Utrustning Hej alla. Ni som har storbalar med nät över, behöver man fixa med nätet när hästarna ätit några dagar, eller slänger man över det och så...
Svar
5
· Visningar
333
Senast: Valle
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 599
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka