Vad betyder "nicka uppåt"?

Otherside

Trådstartare
Vi hade en gammal härjad hankatt som dök upp när vi flyttade till huset; han var vild, okastrerad och ärrad, bruten svans och skygg. Folk ville skjuta honom eftersom han stal mat från deras fågelbord. Naturliugtvis (...) fick han flytta in hos oss. Vi kastrerade honom, han fick ses över av vet (som trodde att han var MINST 10 år gammal) och efter en tid blev han riktigt tam och kunde ligga i ens knä på nåder. Men han var alltid en kämpe och herre på täppan. Han levde till en bra bit över 20.

Hur som helst. Efter ett par år hittade min man en övergiven liiiiten kattunge i skogen mitt i vintern. Den fick också flytta in, men jag var orolig att Den Gamle Kämpen skulle dräpa nykomlingen. Vi var beredda att gripa in vid första mötet hemma i huset.

Lille kattungen satt mittemot Gamlingen, och Den Gamle gjorde nåt jag aldrig sett förut. Han "nickade" gång på gång mot kattungen, nickade UPPÅT så att säga. Inget annat - inget aggressivt på nåt sätt - om inte uppåtnickandet i sig var en negativ gest??

Båda katterna är tyvärr borta nu, de blev gamla, men jag har alltid funderat över det där uppåtnickandet. Så det är väl dags att fråga, här till exempel? Nån som vet vad den gesten betyder?
 
Jag tolkar det som en gest av att den nickade katten visar att den slickar. Typ, jag är din kompis som kan tvätta dig om du vill. Ser det här på knaskatten när hon är på bra humör och hunden stoppar fram näsan. Hunden brukar då låta katten buffa huvud lite. Andra dagar sopar katten till om hund kommer för nära.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 048
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 597
Senast: Gry
·
Övr. Katt Hej! Vår katt Madde (endast lite på ett år gammal) fick ungar för ca tre veckor sen, då hon blev av misstag betäckt av en strykarkatt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 956
Senast: Sar24BB66
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 580
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp