Vad dog min katt av? :(

Kattfian

Trådstartare
hane,6år. bondkatt .Aldrig varit sjuk innan.
Veterinären kunde inte fastställa vad det var katten dog av,men jag undrar fortfarande vad det kunde ha varit så tänkte om någon här inne varit med om liknande eller vet vad det kunde varit som har hänt?

Det började med att katten helt plötsligt drägglade massor,vägrade dricka och äta. Satt och gömde sig vilket han aldrig brukar göra. Han verkade inte heller kunna/vilja stänga munnen.
Åkte in med han till veterinären dagen efter där dom gav katten dropp och kollade i munnen/del av hals. Men hittade inget där som satt fast. Katten hade ej feber då. Fick antibiotika och smärtstillande.
Dagen därpå hade han inte blivit bättre så åkte in igen, då hade han ingen feber heller. Men drägglade och ville inte stänga munnen fortfarande. Fortfarande väldigt uttorkad. och enl blodprovet så hade han massor vita blodkroppar.
Han fick stanna över natten, dagen efter hade han fått feber,ätit lite men ville inte dricka fortf.
Dagen efter det så hade han blivit ennu sämre, ögon som rann,ville inte stänga munnen utan hade tungan ute och slem runt nosen och munnen. Så då avlivde vi honom.

Kan tillägga att katten bodde i lägenhet och våra andra djur är helt friska. Inga växter fanns som katten kunde ätit heller. Katten har ej spytt eller bajsat (alls)
 
Vi hade en katt som för många år sedan hade liknande symptom. Drägglade, slemmade och var allmänt irriterad över något i munnen.
Veterinären upptäckte en tumör under tungan.
 
hane,6år. bondkatt .Aldrig varit sjuk innan.
Veterinären kunde inte fastställa vad det var katten dog av,men jag undrar fortfarande vad det kunde ha varit så tänkte om någon här inne varit med om liknande eller vet vad det kunde varit som har hänt?

Det började med att katten helt plötsligt drägglade massor,vägrade dricka och äta. Satt och gömde sig vilket han aldrig brukar göra. Han verkade inte heller kunna/vilja stänga munnen.
Åkte in med han till veterinären dagen efter där dom gav katten dropp och kollade i munnen/del av hals. Men hittade inget där som satt fast. Katten hade ej feber då. Fick antibiotika och smärtstillande.
Dagen därpå hade han inte blivit bättre så åkte in igen, då hade han ingen feber heller. Men drägglade och ville inte stänga munnen fortfarande. Fortfarande väldigt uttorkad. och enl blodprovet så hade han massor vita blodkroppar.
Han fick stanna över natten, dagen efter hade han fått feber,ätit lite men ville inte dricka fortf.
Dagen efter det så hade han blivit ennu sämre, ögon som rann,ville inte stänga munnen utan hade tungan ute och slem runt nosen och munnen. Så då avlivde vi honom.

Kan tillägga att katten bodde i lägenhet och våra andra djur är helt friska. Inga växter fanns som katten kunde ätit heller. Katten har ej spytt eller bajsat (alls)

Ingen aning. Men jag hade en katt för ett par år sen med samma symtom. Plus att den efter nåt dygn började vingla, och fick värsta lejon-utbrotten. Först trodde jag den typ ätit nån halvgiftig groda, men när den satt och ryade som en tiger beslöt jag för att be grannen ta bort katten.
Skulle gärna veta vad som var orsaken. (Jajaja, min veterinär var kontaktad osv, så inga påhopp, tack.)
 
Dreglandet i sig är nog oftast mest ett symtom på att katten är sjuk och mår dåligt, snarare än ett symtom på en viss sjukdom. Så dreglandet ger inte så mycket till ledtråd.
 
När njurarna pajar får de ofta ont i munnen, kan gå fort. Togs det kreatininprov så borde man ha sett det.
 
för att fastställa den riktiga dödsorsaken måste katten obducerad. Den kan ha ätit något giftigt, något organ som pajat osv.
 
Gammal tråd.. men låter nästan som min katt som jag fick ta bort i somras. Märke att han var trött och drog sig undan och åt dåligt så fick fara till vet. väl där så tog de blodprov och han hade fått anemi (lite vita blodkroppar). Han dregglade och var så pass dålig att vi fick avliva honom. Veterinären trodde då att de var någon infektion eller något genetiskt som hade gjort att han fått anemi. Han var bara ett år och innekatt så de hade inget med ålder att göra iaf. Tråkigt att förlora sina kompisar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 344
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: MJLee
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 455
Senast: emma-vsm
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp