Bukefalos 28 år!

Vad e detta?

Aliil

Trådstartare
260330_1840121479197_1125354454_31569837_5302335_n.jpg
.

260196_1840121959209_1125354454_31569839_7853175_n.jpg

På minner lite om ett juver.
Det sitter vid navlen (så att säga) och e hårt i mitten. Men resten e mjukt nästan vattningt och e ömt. Temp på 37,7

Jag har prata med vet och hon kommer ut på måndag. Men kan inte säga vad det e förnågot utan att sett det (självklart). Och därför vänder jag mig till buke och se om det e någon här som vet.
 
Sv: Vad e detta?

En ponny där jag jobbade förra sommaren fick en liknande bula. Reaktion på insektsbett sa
veterinären, som senare fick komma ut och skriva ut recept på någon medicin då svullnaden inte la sig.
Självklart kommer jag inte ihåg vad den fick för preparat, så jag vet inte hur hjälpsamt det här inlägget var. ;)
 
Sv: Vad e detta?

Navelbråck? Sitter det precis vid naveln eller? Hur gammal är hästen, och har den haft nån bula där förut?
 
Sv: Vad e detta?

Hon e 3 och han inte haft det innan. Vad jag kunde känna gick dit inye att trycka upp (vet bad mig kolla). Bulan vad inte där i måndags (eller tidigare vad jag vet).
 
Sv: Vad e detta?

Ett vätskeödem...från ett insektsbett skull jag oxå gissa. Mitt sto har ett sådant vid sidan av virvlen som nu börjat vätska sig och därav gå ner i svullnad.
 
Sv: Vad e detta?

Har din häst ätit finadyn eller Butta?

I övrigt ser det ut som ett ödem.
 
Sv: Vad e detta?

Min får såna vätskefyllda bulor, lite hårda i mitten men annars mjuka, när han blir biten av fästingar. Det är ingen fara, bara att ta bort fästingen så lägger sig bulan på en eller ett par dygn.
 
Sv: Vad e detta?

Min häst fick sådär förra veckan, jag trodde det var reaktion på en salva jag smetat på då hon har reagerat förut på vissa salvor.
Jag hade iaf på lite Helosan och dagen efter var det borta ..
 
Sv: Vad e detta?

Hon åt butta för en 3 månader sen.

Praefatio: Ingen fästing vad jag kunde se/känna iaf.
 
Sv: Vad e detta?

Då bör det ju inte bero på det, men annars så är det faktiskt inte ovanligt att hästar får ödemliknade tillstånd på kroppen i samband med att de får Finadyn eller Butta.
 
Sv: Vad e detta?

Se där. Då har jag lärt mig något nytt idag med;) Jag viste att dom kan bli dåliga i magen av butta men inte att dom kunde få ödem.
 
Sv: Vad e detta?

Var och kolla till henne nu ikväll. Och det har blivit längre:crazy: Kanske 2-3 cm ungefärr och jämntjockt med det andra. I övrigt e hon lika pigg och kelen som manligt. Dock varkade hon inte speciellt öm idag utan mara att det klia. Plus att "navlen" var mera framträdande.
 
Sv: Vad e detta?

Min hästapålle får sår varje sommar vid naveln, pga hon slår så hårt med svansen upp mellan benen så att det till sist blir sår och så är såklart flugorna där på direkten. Jag smetar på helosan och det hjälper. Kanske är det så att din också piskar med svansen..?
 
Sv: Vad e detta?

Vet vet ute i måndags. Det e inget insektsbett och inget ödem. Dock var det ett framför. Vet kunde inte heller säga vad det var för något och blev fundersam på att det satt "fast" som en förhårdning från päsel till bukväggen (eller hur man ska förklara det). Men hon bad mig hålla koll på hur det utvecklas och kontakta henne en gång i vecka för att avläggsna en raport.
 
Sv: Vad e detta?

Mitt sto får det 1-2 ggr/året. Det är en ink på henne iaf.
Hej
Jag vet det är en gammal tråd men provar ändå
Jag har ett sto som har fått en sådan ink och nu undrar jag
Vad gjorde du med dit sto när den fick det ?
Tacksam för tips och råd
Mvh Mette
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 880
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 435
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 967
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp