Bukefalos 28 år!

Vad felas med tikens rygg?

Charlottee

Trådstartare
Hej,


Var inne hos veterinären igår med min hund för att röntga bak, hunden har börjat "sprätta" med bakbenen IBLAND efter hon legat ned. Oftast händer det när hon reser sig fort, dom första stegen "tuppar" hon och sprätter (ungefär så som en katt gör när den blivit blöt om sin tassar) med bakbenet, sedan går hon normalt igen. Det gäller bägge bakben men dock bara ett i taget. Hon verkar inte ha ont när det händer utan mer brydd av att benet inte lyder och försöker skaka tills det gör det. Det hela ser mkt lustigt ut och väldigt fort går hon normalt igen. Jag såg detta för första gången sedan ca ett halvår tillbaka men då hände det EN gång, sedan ca 2-3 månader efter hände det EN gång till och jag tänkte att hennes ben bara måste ah domnat när hon legat på det. Men nu sedan ca 2 veckor har det hänt betydligt oftare, ca 1-2 ggr i veckan iaf. Då ringde jag veterinären och boka en tid.

Hur som helst röntga vi knän och rygg igår. Vet började med att klämma och böja på leder innan förstås och sa att hon kändes väldigt mjuk och fin i sina leder och muskler!;) Det enda hunden reagera på var över ryggen på ett parti längre bak, och det var en väldigt liten reaktion. Röntgen bilderna av knäna var fina dvs UA. Röntgen av ryggen (bakre delen) var inte helt bra men hon kan inte säga var det är utan en kontrast röntgen. Så alltså ingen spondylos, för det syns väl på en vanlig röntgen? Det hela var lite luddigt men det vet kunde se på röntgen var att det såg lite trångt ut mellan kotorna som jag uppfattade det. Kan vara början till diskbråck, vad kan det mer betyda?
Eftersom hunden inte har några jätte problem i dagsläget tyckte vet att vi skulle avvakta med kontrast röntgen tills och OM det blir mer problem. Det enda som märks av idag är ju rörelse störningen som jag beskrev tidigare, den kommer alltså efter vila och endats ibland (typ 1-2ggr i veckan). Men samtidigt kan jag tycka att denna rörelse störning kommer oftare och oftare.. och det var ju därför jag uppsökte vet. vård.

Hunden ifråga är 5 år och en blandras av 4 olika stora hundar.

Jag vill inte ha någon blandras-renras debatt i denna tråd.

Nu fanns dessa valpar redan och hon är min första egna hund, och jag hade DÅ inte en tanke på hur skönt det hade varit att kunna konsultera en uppfödare nu.

Men nu finns hon hos mig och jag älskar min hund djupt, är så orolig över detta nu..:cry:

Har ni någon ide om vad i ryggen som gör denna rörelse störning? Dvs om den kommer därifrån ens men mkt troligt är det ju.

Tack för att ni tog er tid att läsa denna tråd och håll gärna en tumme för oss!;)
 
Sv: Vad felas med tikens rygg?

Ursäkta stavfelen och tråkiga formuleringar, jag var/är lite trött och slarvig.:crazy:
 
Sv: Vad felas med tikens rygg?

Om det finns rasklubbar till de 4 raser som ingår i din hund så kan du gå in på deras respektive web sites och kolla om det är någon av rasklubbarna som beskriver samma typ av fel.

Det behöver inte vara i skelettet felet sitter. Det skulle t ex kunna vara en nerv som kommer i kläm när hon ligger på ett speciellt sätt. Eller en muskel som stelnar eller domnar.
 
Sv: Vad felas med tikens rygg?

Jag hade begärt en kontraströntgen, eftersom det tydligen inte såg helt bra ut.
 
Sv: Vad felas med tikens rygg?

Om det finns rasklubbar till de 4 raser som ingår i din hund så kan du gå in på deras respektive web sites och kolla om det är någon av rasklubbarna som beskriver samma typ av fel.

Det behöver inte vara i skelettet felet sitter. Det skulle t ex kunna vara en nerv som kommer i kläm när hon ligger på ett speciellt sätt. Eller en muskel som stelnar eller domnar.

Tack för ditt svar, jag ska kolla ras sjukdomar. Snurriga mig att inte tänka på det själv..:confused:;)
 
Sv: Vad felas med tikens rygg?

Är det inte liknande med Patella? Har aldrig sett det på hund själv, men på häst så är det samma symptom. Vad är det för raser? Kolla om någon av raserna har problem med patella. Vissa små raser måste t.om röntgas för det innan avel.
 
Sv: Vad felas med tikens rygg?

Är det inte liknande med Patella? Har aldrig sett det på hund själv, men på häst så är det samma symptom. Vad är det för raser? Kolla om någon av raserna har problem med patella. Vissa små raser måste t.om röntgas för det innan avel.

Man röntgar väl inte patella? Tror bestämt att man (vet) böjer och känner med fingrarna :)
 
Sv: Vad felas med tikens rygg?

Man kan röntga patella för att kunna se förändringar i benställningen och om det finns pålagringar, fast det gör man nog bara om hunden fått diagnosen.
 
Sv: Vad felas med tikens rygg?

Är det inte liknande med Patella? Har aldrig sett det på hund själv, men på häst så är det samma symptom. Vad är det för raser? Kolla om någon av raserna har problem med patella. Vissa små raser måste t.om röntgas för det innan avel.

Schäfer, Rottis, Berner sennen och Eurasier.. en salig blandning min lilla tjej.

Tror Eurasier kan ha Patella inom rasen men jag ska inte säga för mkt då jag inte vet helt säkert.:)
Veterinären böjde och kände på knäskålarna om det skulle vara patella skulle de kunna rubbas lite men dom satt stenhårt enlig denna vet.

Jag har nu kollat rassjukdomar på dessa 4 raser, och schäfern verkar ju ha problem med rygg, L7-S1-SYNDROM.. kan det vara det?

Jag har också sett patella på häst massor av ggr (arbetar med hästar), men det ser lite annorlunda ut tycker jag.

Tack för ditt svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad felas med tikens rygg?

Eftersom de är schäfer i blandningen kan ej felet vara L7S1?

utklipp
"Lumbosakral stenos eller L7S1-syndrom som det vanligtvis kallas för är en förträngning i övergången mellan ländryggens bakersta kota (L7) och första kotan (S1) i det av tre kotor sammansatta korsbenet. Förträngningen gör att det klämmer mot nervtrådarna i ryggen och hunden får ont."
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 460
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 070
Senast: Farao
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 175
Senast: Masse
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp