Halt unghund på 1år

Sandrahorse99

Trådstartare
Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen. Kunde se det väldigt tydligt just då. Men senare under dagen kunde jag inte se något.

Lät han ta det lite lugnt några dagar för säkerhetskull. Kunde inte se någon hälta mer. Men började tycka att han lyfte upp vänster bakben och höll det uppe i luften ganska länge. Började bli kallt ute så visste inte om det var därför.

Till och från märkte jag att han fortfarande lyfte upp just vänster bakben betydligt mer än något annat ben. Började även se att han även gjorde det inomhus.

För två veckor sen la jag märke till att han haltade på vänster bakben efter att han sovit. Så han fick koppel vila hela förra veckan. Testade under lördagen att öka lite motion. Men redan på kvällen var han betydligt sämre. Halt efter vila, lyfter upp bakbenen väldigt ofta. Började även slicka, bita mot knäet samt tassen.

Söndag morgon var det ännu mera. Gick vi ut lyfte han upp bakbenet så fort vi står stilla. Söndagkväll så började han återigen bita mot knäet, benet, tassen/tårna Nästan som att han skulle gnaga på ett tuggben liksom..

Var hos veterinären idag tisdag 19/12. Svårt att känna igenom bakbenen då han är så spänd. Han är osäker av sig och gillar inte att hanteras av främmande. Till och med svårt med viss hantering även av mig, då han är väldigt rädd om sig.

Men veterinären upplevde ändå att han var mer spänd i vänster bakben.

Röntgade knäna men det syntes inga skador där. När han väl var sederad kunde veterinären känna igenom bakbenen när han var avslappnad. Då upplevde hon att vänster knä var mer instabilt. Pratade lite om eventuellt patella luxation.

Skickade remiss till ortoped och har fått en tid i början av januari. Får smärtstillande nu.

Mina misstankar är direkt på knäet, eventuellt patella, korsbandsskada alternativt senskada, möjligtvis något i tassen/tårna.

Livlig hund, växte snabbt på höjden och har långa ben. Har sett ganska länge nu att han står felaktigt med båda baktassarna emellanåt. Lite så att tårna åker upp, som att all tyngd hamnar längst bak på stora trampdynan.
 
Alltid jobbigt när ens hund inte mår bra, man önskar att de kunde prata så det hade varit lättare ett lista ut vad som är fel. Hoppas ni hittar svar hos ortopeden. Hade en hund som hade lite likartade symptom och hon hade en kraftig inflamation i en muskel mellan knä och has visade det sig och blev återställd efter längre behandling.

Jag håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt:heart.
 
Men, visst är det du som har mallen också? Vilken jäkla otur du har! Hoppas att det vänder. Jag hade varit förtvivlad.
 
Men, visst är det du som har mallen också? Vilken jäkla otur du har! Hoppas att det vänder. Jag hade varit förtvivlad.
Japp, det är jag som har mallen. 🫤

Har fem hundar hos mig just nu, 4st är mina egna. Det har varit lite väl mycket skador och sjukdomar det här året.

Både mallen och Holländaren har varit tänkta att bli min nästa patrullsökhund i SAR (Search & Rescue).

Tyvärr är holländaren inte tillgänglig för främmande människor och fungerar inte för det, plus att han nu skadat sig.

Så mina stora framtidsplaner har verkligen inte gått som tänkt.. 😕

Så det är ganska kämpigt och att se hundarna må dåligt och inte kunna aktiveras som dom behöver är inte kul. 🫤
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 043
Hundhälsa Hej! Skulle vilja bolla lite tankar med er. Jag har en Malinois hane, unghund på 10mån. I torsdags kväll tyckte jag att han gick...
Svar
17
· Visningar
2 609
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp