Vad för tassalva är bra?

paradiset

Trådstartare
Min hund haltar inte eller ömmar men upptäckte idag i samband med tassrakning att ena stora trampdynan har en ytlig spricka. Jag har redan PROB olja hemma men upplever den inte så mjukgörande skulle vilja kombinera den med ngt mer? Vad är bra egentligen? Ska till apoteket med djursortiment imorgon och till zoo ( vill inte beställa och vänta evigheter ).
 
Sv: Vad för tassalva är bra?

Var hittar man det? Min mamma gör egen äkta ringblomssalva på ister och ringblomma endast. Kan det vara ngt? ( lindrar klåda, exem och är antiseptisk samt fet ) Blir det inte fett på golvet?
 
Sv: Vad för tassalva är bra?

...Min mamma gör egen äkta ringblomssalva på ister och ringblomma endast. Kan det vara ngt? ( lindrar klåda, exem och är antiseptisk samt fet ) Blir det inte fett på golvet?

är inte ringblomma aningens giftigt? (läs dödligt giftigt) kanske inte det mest lyckade till en hund då :)

har tyvärr inga förslag på salva, men jag vill minnas att jag läste om sådana i någon tråd här på hund för inte alls så länge sedan, kanske kan du hitta den?
 
Sv: Vad för tassalva är bra?

är inte ringblomma aningens giftigt? (läs dödligt giftigt) kanske inte det mest lyckade till en hund då :)

Nej, ringblomma är INTE giftigt på något vis!

Wikipedia skrev:
Ringblomma (Calendula officinalis) är en art i familjen korgblommiga växter.

Ringblomma är en ettårig växt som främst odlas för sina blommor, dels för de är dekorativa, dels för att de kan användas i exempelvis salvor och i matlagning, inte så mycket som krydda eftersom smaken är obetydlig utan mer för dekorativa syften.

Bladen är strödda, lansettlika eller avlånga, blommorna är gula eller gulorange i många schatteringar och vanligen fyllda. Blomdoften är karaktäristisk. Fröna är krökta och taggiga. Ursprungligen kommer ringblomman från medelhavsområdet, men har funnits i Sverige sedan medeltiden.

Ringblomma kan användas som färgämne och har även använts som förfalskning av saffran, förr under namnet feminell.
 
Sv: Vad för tassalva är bra?

ah, där ser man... hade så väl för mig att ringblomma var NO-NO när man höll på med hästar, att de rent kunde dö av det... måste vara någon annan växt jag förväxlar det med (som heter något liknande eller så... idegran har jag koll på och det är inte det jag far efter... blir en googlingsomgång om det blir lugnt på jobbet framöver :D )

och tre sekunder senare ser jag att det är fingerborgsblomma jag far efter :D
 
Sv: Vad för tassalva är bra?

Inte lätt med alla dessa namn ;)

Nej alltså bi produkter ( djuret bi alltså ) ämnet propolis som finns i deras vaxkakor samt ringblomma är underskattade antiseptiska naturprodukter.

Tror jag ska norpa lite av morsan alltid bra med naturliga grejer utan konserveringsmedel.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 951
S
Hästvård Min häst har haft mugg till och från hela sommaren. Hon har haft det tidigare somrar också, men det är extra mycket i år. Nu har hon...
Svar
19
· Visningar
1 285
Senast: Prince LineXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp