Vad för sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 936
T

Tjalfe

Får förhoppningsvis snart hem en ny ponny som är sadel-lös. Har inte så mycket pengar, sadeln får kosta max 5000, begagnad såklart! Kan man få en skaplig sadel för det priset?
Jag har bara ridit i allround sadlar + westernsadlar i hela mitt liv så har inte så mycket erfarenhet. Jag vill ha en sadel som jag sitter Stadigt i! Vilket är då bäst? Allround, hopp eller dressyr? Något speciellt märke? Bommen ska vara ganska bred(han har en prestige 34 nu) och sätet ska vara 16,5 eller 17. Vill helt enkelt ha en sadel som man sitter stadigt i. När jag provred hästen hade han den här prestigen(green star????) som var allround mot hopp och jag satt jätte stadigt i den. Kändes som den skulle funka bra att dressyra i också. Men har bara hittat dyra sånna sadlar. har hört talas om att prestigen är smal i bommen för sina mått, stämmer det? Är mest inriktad på dressyr(när jag hoppar så blir det max 50cm:o )

Sv: Vad för sadel?

om hästen har en green star nu som ligger bra så skulle jag satsa på att köpa en lika dan. du får faktiskt inte allt för mycket sadel för 5000kr tyvärr.

Då får jag rida i min bomlösa ett tag till och spara lite:) Har sett sånna sadlar för 7000. vad är skillnaden på green star och golden star? Eller är det samma bara att jag blandat ihop namnen?

Finns det förresten inte syntet-sadlar som är billigare men som funkar lika bra ändå?

om både du och hästen gillar green staren så satsa på en sådan! Annars åk och prova ut en sadel åt hästen, behöver inte gå på flera tusen och man får en sadel som passar perfekt!

jag personligen skulle aldrig köpa en syntetsadel. avskyr sånna!

jag tycker att du ska spara till en prestige, de är jättesköna och bra sadlar! green star är en allroundsadel och golden star är en hoppsadel. det finns ju även fler allroundmodeller men jag är inte så insatt i vad de olika heter.

Prestige 34 är normal mot vid i deras mått och närmare normal mot smal om man jämför med andra tillverkare.

Om den passar hästen så köp en Prestige.... Jag hade valt en dressyr eller en hoppsadel.

Så OM jag skulle köpa ett annat märke vad ska jag rikta in mej på för tumstorlek ungefär då om han har 34 på prestigen? 32?

Det beror på vilket märke.....
Men som sagt, Prestige 34 är mer mot normal mot smal i andra märken, oftast mellan 29-30 (på en skala mellan 28-33) eller N-NM i engelska märken.

Så jag ska sattsa på en 30 isåfall? och utgå ifrån det och se hur den ligger.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag behöver köpa en sadel som jag kan använda tills det dyker upp en sadelutprovare i närheten och det är minst 6 veckor bort.. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Raderad medlem 142449
·
Utrustning Hej alla! Vet ni om det finns någon sadel som är lik Thorowgood T8/T4 i hopp/dressyr, storlek 16,5? Hästen har en gammal Thorowgood...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: AntiPrimax
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 236
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka